30kmhcz

Tisk, média, internet => Zajímavé články z internetu => Téma založeno: jafo 01 Srpna 2020, 23:06:13

Název: Pokuta 200EUR a zákaz řízení na měsíc za řádné ovládání auta
Přispěvatel: jafo 01 Srpna 2020, 23:06:13
Výrobci aut cpou dotykové obrazovky na ovládání skoro všeho, protože jim to vyhovuje.

Jenže za regulérní spuštění stěračů můžete pak vyfasovat pokutu se zákazem řízení.
https://echo24.cz/a/SLjBz/prelomovy-rozsudek-ridici-za-jizdy-nesmi-ovladat-displej-v-aute
  U Tesly to snad ani jinak spustit nejde,

Asi by bylo lepší, kdyby se řidič řídil heslem zapírat, zapírat a také mít problém si vzpomenout, co před nehodou dělal.

---
Naštěstí jsem si vybral klasickou koncepci auta bez těchto zhoubných výštěků techniky.

Název: Re:Pokuta 200EUR a zákaz řízení na měsíc za řádné ovládání auta
Přispěvatel: beneji 02 Srpna 2020, 09:11:28
Když se vybouráš při mačkání čudlíků, spácháš úplně to samé, jako když se vybouráš při ťapání na dotykový displej. Nechápu, co na tom nechápeš?
Název: Re:Pokuta 200EUR a zákaz řízení na měsíc za řádné ovládání auta
Přispěvatel: jafo 02 Srpna 2020, 09:58:49
Jenže za to mačkání čudlíků není takový trest jako za dotykový displej. V tom článku explicitně píší, že kvůli tomu rozsudku se automobilky budou vracet zpět k čudlíkům. Takže z pohledu (německého) zákona tam nějaký rozdíl je.

To mi připomíná, jak jsem omylem spouštěl stěrače nastavením citlivosti na déšť. A pak mi to jednou nezabralo a byl jsem trochu zmaten. Musel jsem si doma v klidu přečíst návod. Páčka, tkerá má na sobě ještě několik řad kroutíků napoprvé není nic moc. Narozdíl od dotykáče se to dá ovládat po paměti.
Název: Re:Pokuta 200EUR a zákaz řízení na měsíc za řádné ovládání auta
Přispěvatel: sennheiser 02 Srpna 2020, 10:35:58
Dotykáče tam, kde není zaručeno jejich ovládání v rámci bezpečnosti, nemají co dělat.
V autě nechápu radia s komplet dotykovým ovládáním - naštěstí mnoho výrobců přenáší ovládání radia na volant ve formě
klasických " čudlíků", které se dají ovládat hmatem poslepu. Tlačítka jsou pro výrobce dražší a "problémový" komponent, který se
někdy musí osazovat ručně a oproti dotykovému displeji tak vyjde o nějaký ten $ dráž.
OT: kde jsou ty doby, kdy jsem v autě za jízdy napsal SMS poslepu na tlačítkové NOKII- dnes už sice můžu SMS nadiktovat,
ale v hluku auta obcas dojde ke změně slov a stejně se to musí přečíst na displeji.

Takovehle radia do auta by snad ani neměly mít homologaci na používání v autech za jízdy.

Název: Re:Pokuta 200EUR a zákaz řízení na měsíc za řádné ovládání auta
Přispěvatel: Jenyk 02 Srpna 2020, 13:33:27
Koukněte do OIV. Tam už čudlíky nenajdete. https://www.skoda-storyboard.com/cs/tiskove-mapy/skoda-octavia-tiskova-mapa-2/digitalni-technologie-moderni-infotainment-systemy-a-rozsahle-moznosti-konektivity/
Jak tohle mohli schválit do provozu mi hlava nebere.
Název: Re:Pokuta 200EUR a zákaz řízení na měsíc za řádné ovládání auta
Přispěvatel: Medojed 02 Srpna 2020, 14:00:37
Koukněte do OIV.
Měl jsem tu čest. Jediné, co to trochu zachraňuje, je překvapivě funkční hlasové ovládání - myslím, že touto cestou většina půjde, "nic" to nestojí.
Kouzelný je ten touch slider pod displejem - má multi-touch funkcionalitu, ale není implementována, při doteku více prsty nedělá nic. Takže celá ta dlouhá lišta neumí nic jiného, než ovládat hlasitost.
Na hlavním displeji navíc člověka neustále obtěžují "zelené rady" (naštěstí lze vypnout), třeba "mačkejte spojku teprve až otáčky klesnou pod 1300rpm" - to se hodí zejména, když ze čtyř možných zobrazených obrazovek budíků, pouze na jedné je otáčkoměr.
Ono to celkově na tom displeji zobrazuje méně informací, než původní 4x budík + maxidot.
Název: Re:Pokuta 200EUR a zákaz řízení na měsíc za řádné ovládání auta
Přispěvatel: František Dobrota 02 Srpna 2020, 16:23:46
Mne spis zarazi fakt kde udelali chybu kdyz probihala homologace. Jak mohli uvest do prodeje neco na cemz nejdou ovladat zakladni funkce jinak nez dotykem a cmaranim po displeji? Ze to je nebezpecne je naprosty fakt. Nemusi to byt ani ovladane hlasem jsou automobilky ktere to maji vyresene velmi dobre, ackoliv maji ten matlaci displej taky protoze jinak by to nebylo konkurence schopne tak maji v kokpitu ovladac kterym se da cokoliv navolit, je intuitivni a v naprosto prirozenem dosahu ruky. Kdo si priplati dostane jej z premiovych materialu ktere jsou opravdu velmi pekne. A vyroba tkoveho ovladace a jeho integrace do systemu taky nestoji temer nic, je to vcelku primitivni na to co se dnes zvladne vyrobit. Ale mozna to bude licencovane a ti co to nevymysleli a zaspali to bez licencnich poplatku nemuzou vyuzivat.
Název: Re:Pokuta 200EUR a zákaz řízení na měsíc za řádné ovládání auta
Přispěvatel: SimSon 02 Srpna 2020, 16:26:32
Sterace (nebo treba svetla) ovladane patlavym displejem je pitomost, o tom zadna. Jenze kdyz ten rozsudek nabyde pravomoc, az pak se soudy poradne zapoti! Ja bejt tim ridicem, obratem zaluju prodejce a taky ourad kterej schvalil dovoz daneho vozidla a jeho spusobilost do provozu...
Název: Re:Pokuta 200EUR a zákaz řízení na měsíc za řádné ovládání auta
Přispěvatel: jafo 03 Srpna 2020, 00:07:00
Tady máte celý článek ještě napsaný jinak:
https://www.novinky.cz/auto/clanek/ridic-za-jizdy-nesmi-ovladat-dotykovy-displej-rozhodl-soud-v-nemecku-40332233

Jenze kdyz ten rozsudek nabyde pravomoc, az pak se soudy poradne zapoti!
Už se stalo: Páteční rozsudek je konečný, nabyl právní moci

Jedná se o automobil Tesla. Takže u Tesly je řidič doslova v hnoji, protože ovládání systémů auta za jízdy není legální (v Německu). A co když nelze spustit stěrače? A jak je vůbec možné, že tedy bylo toto auto homologováno pro provoz na silnicích?
(https://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_E_G/HuSBPwE.jpeg?fl=cro,0,27,800,450%7Cres,1024,,1%7Cjpg,80,,1)
Název: Re:Pokuta 200EUR a zákaz řízení na měsíc za řádné ovládání auta
Přispěvatel: SimSon 03 Srpna 2020, 06:50:06
Tak to sem zvedavej na pokracovani tehle kauzy! Jinak ten interier u modelu 3, to je opravdu hnus velebnosti...
Název: Re:Pokuta 200EUR a zákaz řízení na měsíc za řádné ovládání auta
Přispěvatel: jakubb 03 Srpna 2020, 08:34:54
Je to šílené, ale i když nesouhlasím s tím rozsudkem, tak souhlasím s precedensem, který to nastavuje.

Současný trend přesouvání ovládacích prvků aut z mechanických ovladačů do dotykových obrazovek už nemá nic společného s inovací, pokrokem nebo designem.

Jde především o úsporu a jiné výhody pro automobilový průmysl, protože software je mnohem flexibilnější, opravy chyb jsou extrémně levné, špatný návrh už dneska neznehodnotí modelovou řadu.

Základní operace, které řidič může oprávněně potřebovat za jízdy, by měly mít propracovaný vstup dosažitelný hmatem. U klasického auta se naučí průměrný řidič během měsíce všechny potřebné úkony řešit „poslepu“, toho na současné dotykové obrazovce s proměnnými prvky nedosáhne ani po desítkách let.

Ale nemusí to nutně znamenat „návrat ke cvakacím páčkám“, naopak by to mohlo nakopnout chytré hlavy k další inovaci ovladačů. Například vyvinout obrazovku, na které půjde základní operace najít hmatem tak, aby ji bylo možné ovládat bez nutnosti jí věnovat na okamžik plnou pozornost řidiče.
Název: Re:Pokuta 200EUR a zákaz řízení na měsíc za řádné ovládání auta
Přispěvatel: Jan Novák 03 Srpna 2020, 09:47:07
Ale nemusí to nutně znamenat „návrat ke cvakacím páčkám“, naopak by to mohlo nakopnout chytré hlavy k další inovaci ovladačů. Například vyvinout obrazovku, na které půjde základní operace najít hmatem tak, aby ji bylo možné ovládat bez nutnosti jí věnovat na okamžik plnou pozornost řidiče.
Ano, za drahé peníze vyvineme raketovou technologii, která skoro nahradí čudlík za pár centů. Stejně té obrazovce budu věnovat pozornost, protože na ní není statický obrázek, ale kdeco, podle situace. Připomíná mi to snahu vyvinout něco lepšího než kolo. Postupně změníme čtverec na šestiúhelník, pak na n-úhelník a už to bude skoro vono... Jó pokrok...
Název: Re:Pokuta 200EUR a zákaz řízení na měsíc za řádné ovládání auta
Přispěvatel: lerion 03 Srpna 2020, 15:02:38
Toto byl jeden z duvodu, proc jsem si koupil Mazdu 3. Ma tri displeje, ale ani jeden z nich neni dotykovy (predchozi generace mela ten hlavni dotykovy, ale dotek se pri jizde vypinal). Mazda 3 je vybavena spoustou tlacitek na volantu, ktere se vztahuji k rizeni, hlasovemu ovladani a zvuku. Mechanickymi tlacitky na ovladani klimatizace a vseho ostatniho.
A k tomu velky ovladac infotainmentu ala BMW.

Vestavene funkce auta se s tim ovladaji daleko lepe jak jakykoli jiny vuz s dotykovym displejem. U Android Auto je to uz malicko horsi, protoze to primarne pocita s dotykovou obrazovkou. Ale vetsina veci se i tak ovlada daleko lepe. A hlavne bezpecne. Proste mam ruku polozenou vedle radici paky na ovladaci a funguje to opravdu vyborne.

Mazda sla proti proudu a tim si me ziskala.

Hlasove ovladani az na primitivni prikazy jako "jet domu" nepouzivam. Jednak si pripadam divne, kdyz si sam pro sebe mluvim s autem a hlavne se na to musim soustredit vice nez na ten ovladac.
Název: Re:Pokuta 200EUR a zákaz řízení na měsíc za řádné ovládání auta
Přispěvatel: 2M 03 Srpna 2020, 16:21:24
Mne spis zarazi fakt kde udelali chybu kdyz probihala homologace. Jak mohli uvest do prodeje neco na cemz nejdou ovladat zakladni funkce jinak nez dotykem a cmaranim po displeji?

To je dobrá otázka.. já myslím že když to bylo homologované tak by náhradu škody neměla platit automobilka, ale stát.
Protože stát něco úředně schválil a pak stejný stát řekne že to není legální.
Název: Re:Pokuta 200EUR a zákaz řízení na měsíc za řádné ovládání auta
Přispěvatel: Neridic 03 Srpna 2020, 16:25:09
Z druhe strany, je nutne ovladat casovac stirani za jizdy, je-li ukryty ve 3tim sub-menu? Nebo to lze docasne resit zapinanim/vypinanim sterace?
Ano, asi i ja bych chtel aby to ne zas tak levne auto melo vyresene lepe.
Název: Re:Pokuta 200EUR a zákaz řízení na měsíc za řádné ovládání auta
Přispěvatel: 2M 03 Srpna 2020, 16:29:40
Nebo to lze docasne resit zapinanim/vypinanim sterace?
..no a neovládá se i tohle přes dotykový displej??
Název: Re:Pokuta 200EUR a zákaz řízení na měsíc za řádné ovládání auta
Přispěvatel: Nikdo Nikdovič 03 Srpna 2020, 16:56:15
Konkrétně je to tak, že levá ovládací páka za volantem po stisku vršku jednou setře a zároveň vyvolá na levé displaye menu nastavení stěračů (pokud už člověk neměl nastavenou automatiku).
Osobně mi přijde spíše vtipné to, že se někdo vybourá kvůli nastavování stěračů a ještě to přizná - a potom se diví, že na základě jeho přiznání mu úřad udělí pokutu. Kdyby se s fízli nebavil, měl by pokoj.
Název: Re:Pokuta 200EUR a zákaz řízení na měsíc za řádné ovládání auta
Přispěvatel: jafo 04 Srpna 2020, 11:37:17
Takhle se v Tesle nastavují stěrače: https://www.youtube.com/watch?v=1Rr_XzzJ6gc

Snad je tam alespoň ještě nějaký čudlík. A je to dost hloupé, protože displej je uprostřed a řidič musí přeostřit zrak doprava.
A mimochodem automobilům Tesla samovolně odpadávají kola: https://www.autoforum.cz/zajimavosti/majiteli-tyden-stare-tesly-upadlo-za-jizdy-kolo-reakce-firmy-i-lidi-jsou-nepochopitelne/
Název: Re:Pokuta 200EUR a zákaz řízení na měsíc za řádné ovládání auta
Přispěvatel: paty 07 Srpna 2020, 10:15:20
Ovládací prvky potřebné k základnímu ovládání vozidla za mě mají být na volantu. U Tesly za chvíli budu přes tablet i blikat  ;D
Název: Re:Pokuta 200EUR a zákaz řízení na měsíc za řádné ovládání auta
Přispěvatel: y1 11 Srpna 2020, 12:03:54
Tak za 1) nechápu čeho chtěl dotyčný docílit. Zproštění viny na nehodě? To že nezvládl řízení protože nastavoval něco na dotykáči je úplně to samé jako kdyby se vykotlil protože se zabýval šroubováním s mechanickým ovladačem ventilace. Prostě je kopyto a vyboural se.
2) vůbec nechápu rozhodnutí soudu - proč dostal takovou pálku za banální nehodu, kterou způsobil tím že obsluhoval originální - homologovanou - součást auta. Rozsudek měl být ve smyslu bodi 1. "jsi kopyto a vyboural jsi se - jsi viník (banální) nehody"
3) Dotykáče v autě jsou obecně debilita, ale pokud s tím mají úřady problém - proč má takové auto, kurva, homologaci???