Jde o to, z jakého důvodu se ptáte.
Pokud jde o akademický dotaz, tak správná odpověď téměř na všechny situace je ta intuitivní. Např. pokud vedete koloběžku, řidičem nejste, pokud jedete na koloběžce, řidičem jste. Pokud přepřaháte povoz, řidičem nejste, pokud si sednete za kozlík a chytnete do rukou opratě, řidičem jste.
Pokud hledáte temná zákoutí ustanovení
§ 2 písm. d) +e) ZPPK, doporučuji judikaturu NSS.
Pár příkladů pro motorové vozidlo.
Nastartované zaparkované vozidlo, jste na sedadle spolujezdce: řidičem nejste ani z pohledu ovlinění alkoholem či jinými látkami (dále jen ovlivnění).
Nastartované zaparkované vozidlo, jste na sedadle řidiče: řidičem z pohledu ovlivnění s velkou pravděpodobností jste*.
Nastartované zastavené vozidlo (ve smyslu
§ 2 písm. p)): jste řidičem.
Nenastartované zastavené vozidlo: jste řidičem.
Nastartované zaklínované vozidlo nad montážní jamou: nejste řidičem.
Vozidlo tlačíte nenastartované nad montážní jámu: jste řidičem.
Nechápu vaše dotazy, které dávají do souvislosti zákaz používání mobilu a pozici řidiče. Zákaz používání mobilu řidičem se vztahuje (v ČR!) pouze na jízdu.
EDIT *: Má to drobné nuance. Např. mrzne, jste vyhozen namol z hospody, nastartujete a jste za volantem:
- sedíte a spíte; pak se z pozice řidiče snad/moná/asi dokážete vyvléknout, záleží na tom, se sdělíte,
- sedíte a nespíte; pak se z pozice řidiče patrně nedokážete vyvléknout,
- opěradlo sklopené, ležíte, nohy na volantu/palubce; pak se z pozice řidiče patrně dokážete vyvléknout, pokud se sám blbě neudáte.