Behemot: ano, dalo by se debatovat do nekonečna. Fakt je, že nějaká funkční alternativa k institucializovaným vysokým školám zatím neexistuje. Fakt je, že soukromé VŠ mají u nás tragickou úroveň. Dále je fakt, že přístup velkého % studentů je krajně nezodpovědný a jejich motivace všelijaké - např. jim jde jen o ten papír či jako dílčí cíl udělat (jakkoliv) zkoušku XY, školu studují mnohdy kvůli tlaku rodičů, vidině kariéry, statutu studenta atp, těch, kteří to studují opravdu ze zájmu o daný obor a snaze se v něm dobře vzdělat, není mnoho. Administrativní bariéry (typu kolizí rozvrhu, obstrukcí při zapisování předmětů, nesmyslných závislostí předmětů) existují, ale ještě jsem neviděl, aby si s tím někdo, kdo své studium bere vážně, neporadil. Kdo tvrdí, že nedostudoval kvůli nějaké byrokratické ptákovině, kecá (té ptákovině totiž vždy něco předcházelo). Stejně tak je blbost tvrdit, že někdo nevěděl, do čeho jde, informace o obsahu jednotlivých studijních programů jsou volně dostupné, existují všelijaké dny otevřených dveří, dá se jít podívat na státnice, běžné přednášky, projít si diplomky, obrátit se na nějaké živé studenty (při nedostatku jiného kontaktu např. na zástupce studentů v AS).
Ještě k té moderní, lidské, volnější formě. S moderností a lidskostí to bude jak kde, ale volnou formu mají naše veřejné VŠ až moc. Zažil jsem zblízka Cambridge a jsem přesvědčen, že by tam řada libertariánů nevydržela ani 5 minut. Mnoho praktik i tzv. tradic mělo zápach těch nejhorších ideologií. O nějaké volnosti si student mohl nechat zdát - klidně šlo vyletět za jedno odevzdání nepodstatné práce o den pozdě. U nás obvyklý režim, že student v průběhu semestru místo školy buď provozuje víno-ženy-chlast, případně chodí regulerně do práce, tam absolutně nepřipadal v úvahu, ani u těch nejschopnějších. Nicméně z hlediska kvality výuky i výsledku jim to funguje extrémně dobře.
Tedy VŠ může vypadat všelijak a je to spíš otázka vkusu každého soudruha. Naříkat si na současný kocourkovský systém z pozic, že snad něco chudáku studentovi nesedlo, nedokázal si poradit s (připouštím, že často pitomou) organizací studia či mu přijde těch pár tisíc za přetahování nefér (když obvyklé taxy za slušné vzdělání jsou srovnatelné s cenou domu) je chucpe a jen to dokazuje, že by bylo na místě poměry trochu utužit (ne nutně plošným zavedením školného, bohatě by stačilo zredukovat počet škol/oborů/studentů, které bude dosavadním způsobem stát financovat).