30kmhcz

Poradna => Potřebuji poradit - ostatní => Téma založeno: Číkus 23 Srpna 2016, 22:39:24

Název: Kdy vzniká pozemní komunikace?
Přispěvatel: Číkus 23 Srpna 2016, 22:39:24
Zdravím vespolek!

Během palebné přípravy jsem narazil na problém, se kterým si nevím rady a tak se s důvěrou obracím na vás, místní odborníky. Předem děkuji za rady nebo nasměrování.

V jakou chvíli vzniká status "pozemní komunikace"? Položením asfaltu to, předpokládám, nebude.

Představme si libovolnou novou výstavbu, která vzniká. Původní pole se přeparcelují, staví se nové domy, pokládá se asfalt. V nějaký okamžik se pole v některých místech změní na pozemní komunikaci. Ale v jaký? Předpokládám, že změna druhu pozemku v katastru nebude oním okamžikem, nebo snad ano? Pokud je v katastru uvedeno "Druh pozemku: Orná půda", pravděpodobně to nestačí k prokázání, že daný pozemek není pozemní komunikací, že?

Dočetl jsem se, že je třeba nahlédnout do seznamu pozemních komunikací, který vede místně příslušný silniční správní úřad a tam zjistit, zda se o pozemní komunikaci jedná nebo ne (http://www.autoweb.cz/pozemni-komunikace-kde-jeste-plati-pravidla-a-kde-uz-ne/). Je možné z takového seznamu pozemních komunikací vyčíst, kdy se určitý pozemek stal pozemní komunikací? Online to asi ale přístupné nebude.

Existuje nějaký vzor, jak má (papírový) vznik nové pozemní komunikace dle zákona vypadat? (pro účel případného zpochybnění samotné existence pozemní komunikace k určitému datu)
Název: Re:Kdy vzniká pozemní komunikace?
Přispěvatel: fu 23 Srpna 2016, 22:48:11
Kdyz to vezmu jako technik, melo by to byt kolaudaci stavby.

http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/B105CD0B-B2E3-4CAB-B4FC-F4686E5B14AA/0/ZAKON_O_POZEMNICH_KOMUNIKACICH_13_1997_ZNENI_20111106.rtf

http://www.mesto.luhacovice.cz/24864-kolaudacni-souhlas-stavba-pozemni-komunikace

Cikus: tak to je uz otazka na pravniky:
- nektere stavby nepotrebuji, definice chodniku je dle US/NS jasny kazdemu, mohl/mel vedet, klasicke zduvodneni
- bud je to kolaudace - ale jak sprosty podezrely  muze vedet, ze bylo kolaudovano, asi sebou netahame online nahled do katastru
- tedy by to melo byt jasne z mistni upravy, prece jen silnice na poli, je silnice obklopena polem a nezalezi co je na katastru - coz zase narusuje ciste formalni pohled na stavbu
Název: Re:Kdy vzniká pozemní komunikace?
Přispěvatel: Číkus 23 Srpna 2016, 22:58:12
Předpokládám správně, že pro kolaudaci je nutné, aby byl v katastru zapsán pozemek správně? Tedy pokud je pozemek sice pokryt asfaltem, ale v katastru je veden jako orná půda, nejedná se o pozemní komunikaci?
Název: Re:Kdy vzniká pozemní komunikace?
Přispěvatel: Číkus 23 Srpna 2016, 23:07:20
Z toho by vyplývalo, že např. na části Pražského okruhu neplatí/neplatil (http://echo24.cz/a/wZvvr/tri-roky-se-po-nem-jezdi-prazsky-okruh-ale-nema-kolaudaci) zákon č. 361/2000 Sb.
Název: Re:Kdy vzniká pozemní komunikace?
Přispěvatel: enzym 23 Srpna 2016, 23:13:59
No ono to není zas tak jednoduché. Účelová komunikace jest též pozemní komunikace a může to být naprosto cokoli včetně stezky, vedoucí po mezích mezi poli či 10 cm bahna mezi chlívem a žumpou. Patrně Vám však jde o veřejně přístupné komunikace (dále VPPK), kde platí ZPPK, ty už podléhají nějakým regulacím. Pokud se nepletu, tak každá VPPK musí být zapsána někde na silničním správním úřadu, pro účelové komunikace je to obec, tedy starosta, který může prohlásit za VPPK třeba i vyjeté koleje na louce, vedoucí k chatě - a majitel louky s tím nic nenadělá, může akorát zuřit.
S kolaudací to nemusí mít společného, běžně se stavby dávají do dvou "provozních" režimů před kolaudací
- zkušební provoz,
- předčasné užívání.

Celkem slušný popis je na wiki https://cs.wikipedia.org/wiki/%C3%9A%C4%8Delov%C3%A1_komunikace, jinak blíže ZPK 13/1997.
Název: Re:Kdy vzniká pozemní komunikace?
Přispěvatel: Číkus 23 Srpna 2016, 23:28:26
Děkuji a omlouvám se za nepřesnou definici. Jde mi samozřejmě o VPPK kde platí ZPPK. Pokouším se o palebnou přípravu pro údajný (závažný) dopravní přestupek, kterého se měl řidič dopustit na nedávno vzniklé místní komunikaci. Jako jedna z cest se mi jeví zpochybnění, že se jednalo o pozemní komunikaci, na které platí ZPPK.

Doplnění:

V katastru jsou pozemky, na kterých komunikace leží, vedeny jako orná půda. Vzhledem k závažnosti přestupku a živosti případu záměrně nezmiňuji, o jakou komunikaci se jedná.

Varianta "orgáne, v katastru je uvedeno orná půda, prokaž, že se jedná o VPPK" se mi (tak nějak instinktivně) nejeví jako optimální postup.
Název: Re:Kdy vzniká pozemní komunikace?
Přispěvatel: hh 23 Srpna 2016, 23:56:42
No, bylo by to na dlouho, takže zkusím vypíchnout jen to podstatné. Pro netrpělivé pro začátek špatná zpráva - exaktně určit, co je/není pozemní komunikace, nelze, stejně tak nelze někdy určit, o jakou jde kategorii komunikace či jakou součást (vozovka/krajnice/chodník atp.).

Pokud jde o katastr, tak vlastnictví pozemku je zcela nepodstatné, a druh a způsob využití mohou sloužit max. jako vodítko, při rozporu katastru a reality rozhoduje realita.

Aktuálně platný zákon č. 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích (PozKom) definuje 4 kategorie PK - dálnice, silnice, místní komunikace, účelová komunikace. To poslední je taková problematická zbytková kategorie, viz dále. První 3 mají vždy určený silniční správní úřad, který rozhoduje o všem (zřízení, zrušení, způsob užívání, určení kategorie, dopravní značení ...). Tedy pro každou PK z těchto základních kategorií by někde mělo existovat příslušné správní rozhodnutí, kterým byla zřízena/zařazena do kategorie. V praxi to samozřejmě platí pro nové silnice, pro ty, co existují od nepaměti, je nalezení nějakého prvotního rozhodnutí spíš úkolem pro historiky než právníky. Protože v hromadách rozhodnutí se nelze vyznat, praktický význam mají spíš tzv. pasporty, tedy evidence PK, které jednotlivé silniční správní úřady vedou (v dnešní době už snad většinou ne jako hromadu papírových map, ale jako součást GIS). Tedy při zjišťování informací o konkérním místě je dobré se nejdřív podívat do pasportu a při nějakých nesrovnalostech pak podle toho dohledat všechna relevantní rozhodnutí a jiná opatření silničního správního úřadu týkající se toho místa.

Obtížně uchopitelná je zbytková kategorie účelových komunikací. Narozdíl od těch 3 předchozích, které by měly být ve vlastnictví státu/obce/kraje, účelová komunikace může vzniknout kdekoliv. Musí jen splňovat definici v PozKom (tj. plnit nějakou komunikační potřebu) a měl by ji zřídit vlastník. Finta je v tom, že k tomu zřízení stačí opravdu jen jednání vlastníka (není potřeba správní rozhodnutí silničního správního úřadu) a to jednání dokonce může být konkludentní. Tedy když si přes vaši louku lidi vyšlapou stezku, KČT tam namaluje značky, zemědělci si tam vyjezdí cestu traktorem atp. a vy to jako vlastník po nějakou delší dobu strpíte, tak účelová komunikace vznikla. Zaniknout může už jen fakticky (tedy pokud přestane splňovat definici nebo zmizí i reálně z terénu). Vzhledem k takto organickému pojetí je samozřejmě určení, co je/není účelová komunikace a komu je určena, problém hodný delfské většírny. Sporné situace lze patrně řešit žádostí o určení právního stavu v řízení podle § 142 SprŘ.
Název: Re:Kdy vzniká pozemní komunikace?
Přispěvatel: Číkus 24 Srpna 2016, 00:16:00
V tomto případě se jedná o pěknou asfaltovou silnici/ulici šířky cca 7 m mezi rodinnými domy. Pozemky jsou majetkem obce a druh pozemku je orná půda. Orgán má za to, že se jedná o místní komunikaci.

Název: Re:Kdy vzniká pozemní komunikace?
Přispěvatel: hh 24 Srpna 2016, 00:47:15
Viz výše, druh pozemku v KN není sám o sobě rozhodující, ale ten rozpor jistě lze použít minimálně k tomu, aby byl SO donucen prokázat, že se o místní komunikaci skutečně jedná. Příslušným silničním správním úřadem je úřad obce (tedy jde-li o ORP, tak ten samý úřad, který patrně projednává přestupek/jiný delikt), tento úřad by tedy měl být schopen dohledat příslušné rozhodnutí.