Z čeho soudíte, že máte něčím "garantovanou" cenu 2100 Kč? Pojistné je předmětem cenotvorby jednotlivých pojistitelů, která podléhá překotnému vývoji.
Vaší poznámku, že se "něco muselo udát" pak mohu potvrdit.
Po spuštění povinného ručení (dříve zákonná odpovědnost) pak ještě cca do roku 2012 skutečně většina pojistitelů pracovala s algoritmem - rok á 5% bonusu, tedy po 10 bezeškodních letech (120 měsíců) pojistník "nasbíral" maximální bonus 50%. Při vzniku pojistné události pak docházelo ke snížení o 36 měsíců z rozhodné doby. Bylo to jednak přímo v pojistných podmínkách a také to byla standardní obchodní řeč - pokud měl někdo bezeškodních např. 16 let, pak měl 192 měsíců a vlastně 2 pojistné události na jeho bonus neměly vliv, neboť by mu po odečtení 2 x 36 měsíců stále zůstalo zmíněných 120 měsíců. Tohle už cca 4 roky neplatí.
Přesvědčit se o tom šlo kdykoliv měl někdo škodu a následně pojišťoval nové vozidlo. Je to ale skryté, mimo jiné tím, že pojistitelé každý rok upravují cenu, takže reálně nemáte jakoukoliv možnost si to přepočítat (nehledě na absenci sazebníku dle druhu vozidla a kubatury, který dříve zveřejňovala každá pojišťovna). Stejně reálné je ale to, že v případě jakékoliv škody bude pojistné v dalším roce vyšší.
No a v posledním roce došlo k dalšímu vývoji, kdy se v pojistných podmínkách už zcela přestává objevovat jakákoliv závislost škodního průběhu a systému bonus/malus. Takže neuvidíte žádné dopočítatelné odůvodnění - žádná procenta, žádný počet měsíců, žádný postup zohlednění škody , případná výše škody - prostě nic. Zůstává reálně pouze ujednání kopírující zákonnou povinnost dle 168/99 §3b (2), tedy "bude zohledněn škodní průběh" - ovšem bez vysvětlení toho, jak reálně zohledněn skutečně bude.
Zkuste prohlédnout pojistné podmínky k té vaší kalkulaci, zda-li tam nějaké číselné hodnocení škodního průběhu někde objevíte (nevylučuji, že některé "okrajové" pojisťovny, to zatím mohou mít).
Dále se pak pro hodnocení škodního průběhu začíná pracovat výhradně s údaji o škodním průběhu vedenými ČKP podle RČ - může se to projevit tak, že jedno bezeškodní pojištění u jednoho pojistitele bude znehodnocení jiným pojištěním u jiného pojistitele, ze kterého bude plněno.
Stal se z toho těžko kontrolovatelný, spíše úplně nekontrolovatelný systém.
Zajímaly by mě zkušenosti ostatních kolegů, pokud četli svoje pojistné podmínky při sjednávání nových pojištění POV - nemám kapacitu odkontrolovat všechny.
ČKP pak na svém webu tvrdí, že se vším je nutné se obracet na svého pojistitele, který je jediným zdrojem dat, nicméně pojistitelé se začínají odkazovat na ČKP, která je jediným zdrojem údajů o škodách. Jakýkoliv problém či chyba, pak může znamenat nákup kostkované čepice a fajfky a dlouhé pátrání - zejména v případě více vozidel a častých změn pojistitele. Chystám se v nejbližší době kontaktovat ČKP podle 101/2000 a vyžádat si veškeré osobní údaje o mé osobě. Podělím se o zkušenost. Data evidují od roku 2000.