30kmhcz

Poradna => Potřebuji poradit - doručování => Téma založeno: Lafayette 04 Února 2017, 22:15:48

Název: Doručení fikcí do datovky i při nefunkčnosti systému?
Přispěvatel: Lafayette 04 Února 2017, 22:15:48
Dnes 4.2. jsem si chtěl vyzvednout z datovky dopis od úřadu, nicméně systém má plánovanou výluku. Zjistil jsem, že bude trvat do zítřka 5.2. do 15h.
Nicméně od zítřka si už nebudu moct datovku vybrat, a to nejméně 2 týdny.

Nastane fikce doručení? A kdy? Můžu tohle nějak použít ve správním řízení?

Název: Re:Doručení fikcí do datovky i při nefunkčnosti systému?
Přispěvatel: Lafayette 04 Února 2017, 22:45:15
Ostatně - co kdybych měl dnes poslední den lhůty na odeslání odporu nebo odvolání (třeba) a nemohl ho poslat? Jak by se to řešilo?
Název: Re:Doručení fikcí do datovky i při nefunkčnosti systému?
Přispěvatel: opas 04 Února 2017, 22:52:28
Systém datovek vrací doručenku a tam bude předpokládám napsáno doručení po ukončení výpadku.
Pokud budete 14 dnů mimo, tak i v nemocnici nebo na letišti mají internet a lze to řešit.

Ad 2 - Řešilo by se to podle §41 SprŘ, protože ministerstvo jako správce schránek by určitě potvrdilo, že výpadek nastal a tedy nastala překážka, proč nebylo objektivně možno úkon učinit.
Název: Re:Doručení fikcí do datovky i při nefunkčnosti systému?
Přispěvatel: hh 04 Února 2017, 22:55:50
Lafayette: Na fikci doručení nemá výpadek vliv (od toho je to právní fikce, tj. považuje se za doručenou písemnost, která zpravidla ve skutečnosti doručená není). Nicméně i fikci doručení do DS lze korigovat stejně jako papírovou variantu žádostí podle § 24(2) SprŘ - umožňuje to odkaz v § 17(5) ElÚkon. Ve vašem případě by se tedy musela podat žádost o určení data doručení na první den po výpadku (který začal v průběhu 10denní lhůty pro vyzvednutí) - čemuž by SO měl vyhovět (nedovedu si představit argumentaci pro zamítnutí).

Těch 14 dní ale není nic než vlhký sen. I kdyby někdo zkusil tvrdit, že si DS zásadně vybírá jen 10., 20. a 30. (čímž se s čímkoliv, co přijde, seznámí v rámci 10denní lhůty), tak se obávám, že by výpadek v tomto „datoschránkovém dni“ neposunul doručení o 10 dní, ale max. opět do konce výpadku.
Název: Re:Doručení fikcí do datovky i při nefunkčnosti systému?
Přispěvatel: pk202 05 Února 2017, 06:26:18
Obává se, ža ani to ne. Odstávka je plánovaná (https://www.datoveschranky.info/dulezite-informace/harmonogram-odstavek) a přijde mi to jako argumentovat tím, že jsem si sice dopis chtěl vyzvednout, ale pošta měla zavřeno.
Název: Re:Doručení fikcí do datovky i při nefunkčnosti systému?
Přispěvatel: hh 05 Února 2017, 10:16:39
Tak strikně by se to IMHO neposoudilo. Pokud plánované výpadky neavizují aktivně (aby jej žádný uživatel DS nemohl 14 dní předem minout, včetně těch, kdo místo oficiálního www rozhraní používají aplikaci typu Datovka), tak si myslím, že možnost si informaci o výpadku přečíst někde na webu pošty nezpůsobí vykročení z rámce § 24(2) SprŘ, tj. z jiného vážného důvodu + bez svého zavinění.

Má to i kontext - důvod, proč se u DS nepoužívá počítání času podle § 40 SprŘ (posouvání konce lhůty na pracovní den) je právě fakt, že DS fungují i o víkendu a svátcích. Pokud si to správně pamatuju, tak k tomuto výkladu dospěly soudy teleologicky, protože přímo ze zákona není poznat, že by § 17(4) ElÚkon měl být ve vztahu speciality k § 40 SprŘ (resp. že by mělo být vyloučeno subsidiární použití SprŘ). Jsou-li odstávky plánovány prioritně na víkend, bude prodloužení lhůty do pondělí (na žádost) zcela v rámci takového výkladu i aplikační praxe.