Nejspíš tím zákonem je myšlen
§ 2786 OZ. V něm je lhůta 1 měsíc ode dne, kdy se o změně pojistník dozvěděl (tedy od doručení). Na okamžik a způsob doručení se kromě reality a jejího prokazování mohou vztahovat i různé domněnky či fikce obsažené ve smlouvě či pojistných podmínkách, nebo při jejich absenci (což není moc pravděpodobné) defaultní úprava v OZ.
Chápu to tak, že o § 2786 (jeho platnosti, výkladu, dopadu na řešenou situaci) nemáte spor. Že spor je o okamžik doručení a způsob jeho určení, a ten toto ustanovení neřeší. Pokud se vám ale nelíbí, že pojišťovna v rámci vzniklého sporu neagumentuje k věci, tak kromě toho, že s ní budete nadále jednat a pokusíte se v lepším případě o urovnání sporu, v horším alespoň o identifikaci toho, kde přesně se rozcházíte, nemáte žádné jiné páky než podle kontextu buď podat soukromoprávní žalobu, nebo čelit žalobě. Jde o soukromoprávní vztah, obě strany mají povinnost se tou smlouvou řídit, nikoliv své kroky protistraně podrobně vysvětlovat (pokud si tedy něco takového extra neujednali).
Písemnost odeslaná s využitím provozovatele poštovních služeb je doručena dnem dojití; v pochybnostech se má za to, že došla třetí pracovní den po odeslání, byla-li však odeslána na adresu v jiném státu, pak patnáctý pracovní den po odeslání, a to i když se adresát o zásilce nedozvěděl.[/i]
Já o dni dojití pochybnosti nemám, takže ustanovení o třetím pracovním dni se nepoužije. Lze?
Tak především to gumidosem citované ustanovení psal naprostý diletant. Jde zřejmě o parafrázi
§ 573 OZ, nicméně v originále to začíná "má se za to" (což je konstantní formulace pro tzv. vyvratitelnou domněnku), bez toho blábolu o pochybnostech. V reálu před soudem by to asi bylo vyloženo stejně jako zákonná verze, ta pochybnost by byla daná už tím, že ani jedna strana skutečné doručení neumí prokázat. Nicméně v Kocourkově není vyloučené, že při naznačené argumentaci by se z toho u soudu stal bizár, kde by se celá věc skutečně lámala na tom, kdo měl či neměl pochybnost, a kdo a jakým způsobem je povinen to prokazovat.
Začal bych ale dohledáním skutečných VOP vztahujících se na řešený vztah, ne spekulacemi nad obecným příkladem. Je možné, že to pojišťovny od sebe berou přes kopírák, ale ďábel je jako vždy skryt v detailu.