Sepisoval jsem pro toto fórum návod, neb jsem si procesem pořízení nedávno prošel. Pak jsem se však na to kvůli škole na pár týdnů vykašlal a pak zjistil, že už si úplně přesný step-by-step postup nepamatuji.
Nicméně nejdostupnější a nejlevnější varianta je podpis od České pošty (iSignum). Vygenerujete si pomocí jejich aplikace klíče, ty se nahrají k nim na cloud (resp. pouze veřejný klíč), vytisknete si 2 formuláře, vyplníte a odnesete na poštu. Tam je to pak asi na 10 minut.
Dejte si pozor na několik věcí:
- Email který do podpisu uvedete je neměnný. Co to znamená? Můžete podepsat jakékoliv PDFko a podat ho z jakéhokoliv emailu, což stačí. Na druhou stranu, pokud budete chtít chtít podepsat email jako takový (např. budete podávat blanketní odvolání prostým textem), pak lze podpisem podepsat jen email, jehož adresa je shodná s adresou uvedenou v podpisu.
- Vyextrahujte si certifikát co nejdřív v "extrahovatelném formátu" (tak to nazývá Windows) a bezpečně uložte. Ten iSignum program (a pomáhá v tom i Windows) ten "certifikát" dělí na veřejnou a soukromou část (vychází to z ne až zas tak složité asymetrické kryptografie) a vy si musíte vyextrahovat takový formát, který obsahuje oba 2 klíče (běžně formát s .p12 příponou). Snadno se totiž může stát, že si "něco" vyextrahujete a bezpečně uložíte a pak zjistíte, že se jedná jen o veřejný klíč, který je bez toho soukromého k ničemu.