Je-li nečinný orgán, který by měl činit opatření proti nečinnosti, přičemž k tomu dostal řádnou žádost/podnět, a tato nečinnost trvá minimálně 30 dní dle obecných lhůt podle § 71 SprŘ (plus bych přidal nějakou rezervu na doručování v obou směrech), je splněna podmínka bezvýsledného vyčerpání prostředků dostupných v rámci procesní úpravy přemětného řízení ve smyslu § 79 SŘS a lze podat nečinnostní žalobu s tím, že bude buď shledána důvodnou, nebo se sice po jejím podání (často právě v přímé reakci na její podání) orgány rozhoupou - pak sice bude třeba ji vzít zpět, ale žalovaný ponese náklady, minimálně ve výši soudního poplatku.
Což samozřejmě nevylučuje možnost se pokoušet přimět SO k činnosti jakkoliv jinak, ať už neformálními urgencemi, opakováním již učiněných kroků, či jak radí MV, hnaním výš, ale už nejde úkony, které by musel účastník povinně vyčerpat. Žaloba obecně funguje docela dobře, už proto, že není ze strany orgánů a úředníků moc na co se vymluvit ...