30kmhcz
Social networking => Nedopravní tématika => Téma založeno: mikeman 19 Července 2022, 08:53:02
-
Zdravím, jak by se měl zachovat řidič pokud přijede ke křižovatce na které jsou umístěny semafory ale nic na nich nesvítí? Lze najít tento stav někde v zákoně?
-
https://www.30kmh.cz/index.php?topic=6151.0 (https://www.30kmh.cz/index.php?topic=6151.0)
-
To jsem četl, hlavně by mne zajímala legislativní stránka věci. Vznikla tu křižovatka kam nazvali svetla ale už snad měsíc tam jen je a nefungují. Dle mě by měla blikat buď žlutá nebo by měli být zakryté. V téhle situaci to asi není nebezpečné neb se všichni řídí jak byly zvyklí na hlavní a vedlejší. Nelíbí se mi to ale z celkového pohledu, většina lidí když se jich zeptám jak se mají chovat když nesviti semafor tak hned odpoví bez přemýšlení že podle značek. Jen jeden člověk v mém okolí se nad tím trochu zamyslel. Ostatní začnou trochu přemýšlet až když se jich zeptám co když je rozbité jen červené světlo v tvém směru. Opici na 156 i 158 nepomohlo ani to a prý mám jít na nějaký kurz abych se naučil předpisy.
-
Pokud jsem něco nepřehlédnul, explicitně v ZPPK vypnutý semafor řešený není. Formálně ani z hlediska legislativně-technického v tom problém nevidím. Řidič je povinen řídit se nikoliv existencí semaforu, ale signály. Ty jsou popsané vždy jako nějaké svítící světlo či kombinace, vypnutý semafor jednoduše nenaplní hypotézu žádného pravidla v platných předpisech, tudíž z něho neplyne žádná povinnost. Stejně jako neplyne třeba z přítomnosti odpadkového koše hned vedle silnice (což stejně jako vypnutý semafor ZPPK též neřeší).
Pokud jde o blikající oranžovou, § 70(2)(d) ZPPK (https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361#p70-2-d) zní takto: Při řízení provozu na křižovatce znamená pro řidiče [...] signál se žlutým světlem "Pozor!" povinnost [...] Svítí-li světlo tohoto signálu přerušovaně, nejde o křižovatku s provozem řízeným světelnými signály
Tedy ta norma říká, co znamená blikající oranžová, nikoliv to, že by vypnutý semafor musel blikat. Primárně je to formulované jako speciální ustanovení k pravidlu o významu svítící žluté, jinak by to ad absurdum znamenalo, že by se u blikajícího semaforu musel řidič trefovat do intervalu, kdy světlo nesvítí (protože zapnutá žlutá znamená povinnost zastavit). Ani žádnou nadstandardní výkladovou metodou (např. nějakou úvahou a contrario) v tomto případě nelze dovodit, že by z existence pravidla o blikající žluté plynulo cokoliv pro stav, kdy nikde nic nebliká.
Na technickou stránku semaforů je zde řada povolanějších, tak mě případně opravte/doplňte, ale mám za to, že design toho systému je failsafe v tom smyslu, že prasklou žárovku či podobou poruchu detekuje a nemůže nastat stav, že by jednomu směru pustil zelenou a jinému (v důsledku závady) nic.
Souhlasím, že mít někde dlouhodobě vypnutý semafor není vhodné. Řidiči mohou zmatkovat, nebo třeba za prudkého slunce při zkoumání, zda tam něco svítí/nesvítí, přehlédnout něco podstatnějšího, zkrátka to může rozptylovat pozornost. Hodit v takovém případě na signální hlavy pytel by určitě neškodilo. Ale čistě z hlediska platných pravidel a významu pro ridiče je to jednoznačné.
-
Mikeman, nejlépe to pochopíte, pokud si uvědomíte, že příloha č. 9 k vyhlášce č. 294/2015 Sb. "Světelné signály" popisuje pouze význam světelných signálů.
Vy píšete o bednách (semaforech) na kterých žádné světelné signály nesvítí. To je jako byste mudroval o svislé tyči, na které není upevněna žádná dopravní značka. Ta tyč sama o sobě nemá žádný význam pro nikoho, stejně jako ty nesvítící semafory.
-
Ano, dle měje nesvitici semafor je velmi podobný jako přijet ke křižovatce, kde vidím u sebe prázdnou tyč na které má být značka upravující přednost a na ostatních cestách vidím tyč se značkou ale nevím jakou. A reagovat budu tak že vjedu před auto které jede z leva protože mi má dát přednost.
-
nevím jak dnes, ale "kdysi" byl systém nastaven tak, že nefunkce libovolné červené, znamenalo automaticky přechod do blikající oranžové
-
kde vidím u sebe prázdnou tyč na které má být značka upravující přednost a na ostatních cestách vidím tyč se značkou ale nevím jakou.
Klidně se na mě zlobte, ale pokud někdo nerozpozná DZ upravující přednost i z druhé strany, nemá na PK co dělat.
-
Protoze ty znacky jsou delane tak aby je kazdy videl ze vsech smeru.... Boze to je zase kec...
-
nevím jak dnes, ale "kdysi" byl systém nastaven tak, že nefunkce libovolné červené, znamenalo automaticky přechod do blikající oranžové
Tak by to melo byt v beznych pripadech. Ale v pripade vypadku napajeni nebo kdyz se delaji semafory nove, tak to nemusi tak fungovat.