sennheiser: Je mi trochu proti srsti zastávat se tak pochybného podniku, jakým je Česká pošta, ale nevidíte trochu rudě? Jejich ombudsmáňa má v zásadě pravdu, že službu typu zastoupení v celním řízení, vám mohou a také nemusejí poskytnout, smluvní volnost zde není limitována (to se týká jen poštovních služeb). Neumím si ani moc představit, na čem povinnost takovou službu poskytnou založit, aby to zároveň nevedlo k absurditám typu, že např. živnostník bude muset poskytnout libovolnou službu i tomu, kdo ho veřejně kritizuje, či kdo mu dělá do manželky.
Pokud jde o diskriminaci, tak ano, smluvní volnost je limitovaná tím, že ve vztahu podnikatel-spotřebitel nemůžete různě přistupovat ke spotřebiteli na základě rasy, etnického původu, národnosti, pohlaví, sexuální orientace, věku, zdravotního postižení, náboženského vyznání atd., ale důvod spočívající v tom, že jste si v rámci jiných služeb na něco/někoho stěžoval, diskriminační není.
Jde-li o ochranu osobních údajů, tak se tento druh blacklistu pohodlně vejde pod § 5(2)(b) ZOOÚ (vzhledem k tomu, že tam byl nějaký předchozí smluvní vztah). Jak je to podle GDPR netuším, k tomu jsem se ještě nedokopal.
Nechci ten skanzen nijak hájit, pokud opravdu na libovolnou kritiku reagují tím, že vypoví a přestanou poskytovat libovolné služby, které povinně poskytovat nemusí, dělají tím ostudu jen sami sobě.