30kmhcz

Tisk, média, internet => Zajímavé články z internetu => Téma založeno: .qoyi 05 Prosince 2015, 16:53:31

Název: Self-driving car
Přispěvatel: .qoyi 05 Prosince 2015, 16:53:31
https://www.youtube.com/watch?v=zY_zqEmKV1k

1:28 .... tohle je celkem zajímavý.
Název: Re:Self-driving car
Přispěvatel: cyklista 05 Prosince 2015, 20:56:54
Těch funkčních autonomních aut už reálně existuje několik typů, rozšíření stojí na legislativě. Kdo bude zodpovědný za chybu a následnou havárii?
Řidič tam nebude, výrobci nechtějí s provozem už prodaného auta nic mít, možná vyhraje provozovatel a ještě horší varianta SPRDELe.
Název: Re:Self-driving car
Přispěvatel: .qoyi 06 Prosince 2015, 03:10:13
Mě se to prostě líbí. Líbí se mi Musk s jeho teorií, že časem může být zakázáno řídit vozidlo z důvodu bezpečnosti. Vyjet z města, nastavit trasu a dalších třeba 500km si dělat třeba práci na PC nebo tak, to by bylo super. :) Na pár hodin se v noci prospat, pak mě auto samo vzbudí a pokud ne, samo bezpečně zastaví. Kdyby bylo např. na dálnici povinné nechat řídit automat, myslím si že by se bezpečnost opravdu zvýšila (ubylo by nehod), tím by se teoreticky změnila i maximální rychlost.

Spoustu lidí je rádo že může řídit auto, samozřejmě to chápu, ale bejt závislý "jen" na svých reflexech, když musím např. ve 2 ráno celkem unavenej jet z Berlína do ČR 400km není úplně super.
Název: Re:Self-driving car
Přispěvatel: pasky 06 Prosince 2015, 16:00:26
O té odpovědnosti se hodně mluví, ale nejsem si jistý, proč by to mělo být tak neřešitelné. Majetková odpovědnost přece může jít z povinného ručení. A pokud auto udělá chybu, musí opravdu být někdo trestně odpovědný? Pokud auta budou dělat chyby často, finančně se to zreguluje pojišťovnami, protože pro ten model bude mnohem dražší pojištění (i tak by povinné ručení z těchto aut mělo vyjít výrazně nižší). Případně se můžou dělat přibližné statistiky (ideálně nehody na počet ujetých km, v praxi nehody na počet zaregistrovaných aut) a zákonem stanovit horní mez.

Jinak je u samořídících aut ďábel v detailu, nebo spíš v obrovském množství detailů. Auta, která dokáží sama uhánět po dálnici za letního slunečného poledne, umíme už docela dobře a vlastně to není (se současnou výpočetní silou a algoritmy pro strojové vidění) tak těžké. Odsud k univerzálním autům, která Vás odvezou i po neprotažené silnici za mlhy k vaší horské samotě, je ale krok stále řádový - zhruba jako od pokročilé kalkulačky ke kompletnímu účetnímu programu.

Velkými problémy jsou právě třeba mlha (pro laserové senzory atd. dost průšvih), i drobná vrstva sněhu (jakmile začne mizet vodorovné značení), méně frekventované komunikace (auta od google umějí stále mimo velmi přehledná místa jako třeba dálnice jezdit jen tam, kde to nejdřív jiná auta důkladně zmapovala a vyrobila patřičný model!), záludné překážky jako kanál s chybějícím víkem...

S některými takovými problémy - třeba lidmi řízený provoz skrz stavbu (pravda, obvyklé spíše v civilizovaném světě než u nás) - se dokáže počítač vypořádat, ale jen za cenu extrémně snížené rychlosti, třeba 15km/h, což není ok pro ostré nasazení.

Dá se to dotáhnout (zvláště když omezíme úlohu, třeba jen na (už zcela autonomní) dálniční přesuny nebo taxi v rámci "povolených" oblastí), ale jen na legislativě to stále rozhodně nestojí.
Název: Re:Self-driving car
Přispěvatel: fu 06 Prosince 2015, 23:10:15
O té odpovědnosti se hodně mluví, ale nejsem si jistý, proč by to mělo být tak neřešitelné. Majetková odpovědnost přece může jít z povinného ručení. A pokud auto udělá chybu, musí opravdu být někdo trestně odpovědný? Pokud auta budou dělat chyby často, finančně se to zreguluje pojišťovnami, protože pro ten model bude mnohem dražší pojištění (i tak by povinné ručení z těchto aut mělo vyjít výrazně nižší). Případně se můžou dělat přibližné statistiky (ideálně nehody na počet ujetých km, v praxi nehody na počet zaregistrovaných aut) a zákonem stanovit horní mez.

Jinak je u samořídících aut ďábel v detailu, nebo spíš v obrovském množství detailů. Auta, která dokáží sama uhánět po dálnici za letního slunečného poledne, umíme už docela dobře a vlastně to není (se současnou výpočetní silou a algoritmy pro strojové vidění) tak těžké. Odsud k univerzálním autům, která Vás odvezou i po neprotažené silnici za mlhy k vaší horské samotě, je ale krok stále řádový - zhruba jako od pokročilé kalkulačky ke kompletnímu účetnímu programu.

Velkými problémy jsou právě třeba mlha (pro laserové senzory atd. dost průšvih), i drobná vrstva sněhu (jakmile začne mizet vodorovné značení), méně frekventované komunikace (auta od google umějí stále mimo velmi přehledná místa jako třeba dálnice jezdit jen tam, kde to nejdřív jiná auta důkladně zmapovala a vyrobila patřičný model!), záludné překážky jako kanál s chybějícím víkem...

S některými takovými problémy - třeba lidmi řízený provoz skrz stavbu (pravda, obvyklé spíše v civilizovaném světě než u nás) - se dokáže počítač vypořádat, ale jen za cenu extrémně snížené rychlosti, třeba 15km/h, což není ok pro ostré nasazení.

Dá se to dotáhnout (zvláště když omezíme úlohu, třeba jen na (už zcela autonomní) dálniční přesuny nebo taxi v rámci "povolených" oblastí), ale jen na legislativě to stále rozhodně nestojí.
Pokud lide nebudou trvat na odpovednosti fyzicke osoby, priste te zabije robot-dron rizeny shora.
Název: Re:Self-driving car
Přispěvatel: JJ 07 Prosince 2015, 18:55:13
Těch funkčních autonomních aut už reálně existuje několik typů, rozšíření stojí na legislativě.
Ne, rozšíření stojí na tom, že plně autonomní auto prostě zatím nefunguje. Všechna autonomní auta, o kterých vím, jsou schopna provozu pouze v ideálních podmínkách a vyžadují naprosto perfektní a podrobné mapy, na kterých musí být každý semafor. OK, takové mapy se pro městské aglomerace asi dají pořídit. Ale stačí, aby napadlo pár centimetrů sněhu, jízdní stopa najednou vede úplně jinudy a self-driving car je v riti. Podobně jako když začne hustě pršet. Pročpak myslíte, že se to testuje a demonstruje hlavně v Kalifornii a ne třeba v únoru v Bostonu?

Pokud se do toho nebudou s..t politici, bude se vývoj velmi pozvolný a první přijdou na řadu systémy pro autonomní jízdu po dálnici, což je nejméně problematická věc.
Název: Re:Self-driving car
Přispěvatel: cyklista 08 Prosince 2015, 09:20:42
Možná se to týká jen kategorie osobních aut. Pokud vím, tak americká armáda zkouší náklaďáky, které si umí i vybrat stopu.
Třeba se pletu, není to oblast, ve které bych se bůhvíjak orientoval.
Název: Re:Self-driving car
Přispěvatel: .qoyi 08 Prosince 2015, 10:33:23
Nějak nerozumím požadavkům na plně autonomní auto. Však ono stačí když si za hezkého počasí těch 500km ujede samo, a pokud se vyskytne problém (déšť, mlha), auto najednou přestává být autonomní a řízení přebírá řidič.
Název: Re:Self-driving car
Přispěvatel: Natean 08 Prosince 2015, 13:43:02
Zajímavé by to bylo v okamžiku, kdyby mne takové auto třeba umělo odvézt nalitého z hospody.
Název: Re:Self-driving car
Přispěvatel: TomElefant750 08 Prosince 2015, 17:00:21
Zajímavé by to bylo v okamžiku, kdyby mne takové auto třeba umělo odvézt nalitého z hospody.
Takový jsem v dobách svýho mládí a omezenýho dozoru na silnicích (zhruba 1993 -2000) měl :-)
Název: Re:Self-driving car
Přispěvatel: cyklista 08 Ledna 2019, 13:38:09
Budoucnost vyřešena. Autonomní věci se likvidují navzájem!

https://ct24.ceskatelevize.cz/veda/2699660-poprve-pocitacem-rizene-auto-zajelo-humanoidniho-robota
Název: Re:Self-driving car
Přispěvatel: gumidos 08 Ledna 2019, 14:27:17
Nějak nerozumím požadavkům na plně autonomní auto. Však ono stačí když si za hezkého počasí těch 500km ujede samo, a pokud se vyskytne problém (déšť, mlha), auto najednou přestává být autonomní a řízení přebírá řidič.
Ten pojem je podle mě blbě. Autonomní  - význam "samosprávný, nezávislý". Autonomní vozidlo  - dnes prezentováno jako samořiditelné vozidlo, orientující se pomocí svých detekčních systémů.
Regulérní autonomní vozidla ale podle mě nejde provozovat bez totálního propojení do nějaké globální sítě, která bude disponovat údaji všech vozidel a řídit dopravu. Jinak to skončí na banální věci, typu - výjezd z vedlejší ulice ve špičce, kdy je nutná ochota řidičů na hlavní "pustit" a udržet provoz v chodu. Představa, že autonomností má být pouze nějaké množství senzorů, které udrží auto na silnici, budou mu bránit narazit do překážky před a vedle sebe a jenom budou reagovat na situaci, je nesmysl. Musí komunikovat s ostatními vozidly a umět reagovat na informaci o problémech - například nevjet vůbec do ulice, vyjet z dálnice, protože dále je nehoda, atd. - protože nehody nezmizí ani náhodou (stačí si projít statistiky poruchovosti komponent). Vyhodnotí autonomní vozidlo, že v nějaké zácpě vozidel může jet dále, zatímco by řidič okem viděl, že to nemá cenu a jenom to ještě více zahustí. Jak autonomní auta vytvoří uličku pro záchranáře? Těch problémů je milion. Při globálním řízení ale zase bude problém individuální řidič.

edit: viděl jsem reakci autopilota Tesla 3 na náledí na vozovce. Popral se s tím, nicméně při použití 3 jízdních pruhů, kde nic nejelo.
Název: Re:Self-driving car
Přispěvatel: pk202 08 Ledna 2019, 15:11:58
Můj názor je, že budoucnost bude mít nějaká síť automatizovaných rychlodráh hustotou asi na úrovni dálniční sítě a silnic I třídy, kam přijdete normálně se svým vozem a budete nějakým způsobem vtažen do velmi rychle se pohybující centrálně řízené kolony (spíše vláčku) a zase někde poblíž svého cíle "vyplivnut" a "poslední míli" už si dojedete zase sami.
Nejde totiž jenom o autonomnost řízení, ale cíle m musí být i zefektivnění využití místa, které zabírá dopravní infrastruktura a to jinak než zahuštěním dopravy nedokážete.
Vždyť dnes je plocha dálnice využita díky 40m mezerám mezi auty jen z desetiny, kdyby se ktomu přidala i mnohem vyšší možná rychlost díky centrálnímu řízení, pak můžeme "průtočnost" více než zdvacetinásobit. A to už stojí za úvahu. 
Název: Re:Self-driving car
Přispěvatel: enzym 08 Ledna 2019, 15:14:38
Autonomní (ve smyslu samostatný, tj. něco jako autopilot) systém pro řízení vozidla neexistuje a velmi dlouho existovat nebude. Existují různé stupně úrovně asistentů řízení. Ty které se tváří, že mohou v určitých situacích ovládat vozidlo samy, vozidlo dříve či později přivedou do neřešitelné situace* a pokud to vůbec poznají, požádají řidiče o zásah. Řidič zareaguje nejdříve za 2 s, spíše ještě později, což bude obvykle pozdě či ještě později.
Někde jsem četl, že řidiči takových vozidel nesedí ve vozidle pevně jako při řízení, ale všelijak se vrtí a při zásahu ochranného systému (předepnutí pásů, airbagy) hrozí i při relativně banální nehodě (čelní střet do součtu rychlostí 50 km/h) těžké poranění řidiče. Řidič ve standardním vozidle blížící se nehodu vidí a podvědomě zaujme nejbezpečnější pozici.
A když něco takového bude, tak jak bude autopilot řešit morální dilemata? Populární článek k tomu třeba zde http://www.autoforum.cz/bleskovky/vyberte-koho-zabit-spis-dite-nebo-duchodce-autopiloty-ceka-stejne-dilema/. Dokud nebudu vědět, že autopilot zabije kohokoli jiného jen aby nezabil mě, do takového auta nevlezu.

EDIT: Vidím to obdobně jako kolega pk202, nakonec pokusy s "vláčky" kamionů jsou velmi úspěšné, pokud vím, tak tč. se hledá nějaký standard, protože zatím je to co značka, to originál.

*Vybavil se mi muzejní bonmot. Jaký je rozdíl mezi silničním vozidlem a off-roadem? Off-road zapadne v mnohem nepřístupnějším terénu.
Název: Re:Self-driving car
Přispěvatel: Jenyk 08 Ledna 2019, 16:01:36
Mě se to prostě líbí. Líbí se mi Musk s jeho teorií, že časem může být zakázáno řídit vozidlo z důvodu bezpečnosti.

Jako benzínová hlava bych to nesl naopak velmi nelibě (jako téměř každý zákaz).
Název: Re:Self-driving car
Přispěvatel: opas 08 Ledna 2019, 18:59:33
Tak zase rozumím tomu, že na rychlostních komunikacích se spolu budou auta bavit a nestane se, že někdo předjíždí v okamžiku, kdy někdo před ním odbočuje doleva.
Nicméně to budě běh na velmi, velmi dlouhou trať, pokud to vůbec půjde. Viděl jsem test autonomního auta, ve srovnání s řidičem na místy namrzlém povrchu. V první zatáčce to řidiči trochu podjelo, sevřely se mu půlky a další zatáčku už projel pomaleji. Oproti tomu robotovi se nesevřelo nic, ale auto ve druhé zatáčce skončilo.
Název: Re:Self-driving car
Přispěvatel: enzym 08 Ledna 2019, 20:08:36
Jde o úplně jiné kategorie řízení. Vláček kamionů vede vždy vozidlo s řidičem (zatím v testech policejní, pokud jsem něco nepřehlédl) a je kontrolována komunikace zpětnou vazbou. Při poruše komunikace se dějí nějaká opatření, nevím, přesně jaká, ale řidiči ve všech kamionech dostanou varování. Něco podobného zkoušel i mercedes s osobáky, v jakém je to stadiu nesleduji. V principu jde tedy o maximální nahuštění vozidel za sebe, jedoucích nějakou rozumnou rychlostí bez jakéhokoli vzájemného předjíždění. V takovém nahuštění musí být vozidla řízena vedle lokálního systému (třeba adaptivní tempomat) rovněž něčím, co zná zcela přesně akce vedoucího vozidla. Komunikace mezi vozy by se dala přirovnat ke spřáhlům a brzdovému systému vlaku, lokální řízení k nárazníkům. Pokud vím, tak největší potíže jsou s odpojováním a připojováním vozidel na sjezdech a vjezdech.

Autonomní řízení samostatného vozidla je o několik levelů výš a řekl bych, že jde o jinou disciplínu. Něco jako rybniční liga žáků proti NHL. Namrzlá/kluzká silnice či deštěm zaplavené koleje jsou pro roboty vyšší level (zatím je ani neumí rozpoznat, natož pak adekvátně reagovat - třeba jen testem přilnavosti v momentě, kdy povrch vypadá podezřele a lze s ohledem na okolnosti risknout přípané sklouznutí), zatím se ani nemumí vyrovnat s běžnými jevy, jako mlha, hustý déšť, sněžení, ostré slunce nízko nad obzorem do objektivu kamer, natož pak s podzimní lahůdkou - střídavé chuchvalce mlhy s bílou tmou a jasná obloha.

Jak poznamenal kolega opas, je to běh na dlouho trať a jest otázkou, zda jeho dráha koverguje k cíli.

Mimo rank dopravy po pozemních komunikacích se úspěšně aplikuje autonomní řízení kolejových (přesněji snad koridorových - MAGLEV není až tak moc kolejový) vozidel.

Název: Re:Self-driving car
Přispěvatel: mch 09 Ledna 2019, 11:19:40
Mimo rank dopravy po pozemních komunikacích se úspěšně aplikuje autonomní řízení kolejových (přesněji snad koridorových - MAGLEV není až tak moc kolejový) vozidel.

... jen drobnost, Rio Tinto nacpalo dost penez do autonomnich vlaku v AU a vyplatilo se  - zvazuji taktez zavedeni samoriditelnych vozidel - ani ne autonomnich spise jako vlacek po virtualnich kolejich ...
Název: Re:Self-driving car
Přispěvatel: yyz9a1 09 Ledna 2019, 13:03:50
Mě se to prostě líbí. Líbí se mi Musk s jeho teorií, že časem může být zakázáno řídit vozidlo z důvodu bezpečnosti.

Jako benzínová hlava bych to nesl naopak velmi nelibě (jako téměř každý zákaz).

Asi tak, povinný přechod na roboauta prosazují lidé, kteří řídí neradi (a podle toho vypadá jejich jízda) A protože "podle sebe soudím tebe" - považují to za bezpečnější alternativu.
Pro mne by jediný akceptovatelný způsob využití byl v koloně, zácpě. Tam bych to s radostí předal robotovi, ať si to vyžere za mne...
Název: Re:Self-driving car
Přispěvatel: Qíteček 09 Ledna 2019, 13:12:32
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/icing-tesla-elektromobil-waymo-autonomni-rizeni.A190107_161855_automoto_fdv
Ničení cizího majetku se mi sice příčí, ale zas lidsky chápu ty, kterým se nelíbí, že si z nich bez ptaní udělali pokusný králíky...
Název: Re:Self-driving car
Přispěvatel: Jan Novák 09 Ledna 2019, 13:46:44
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/icing-tesla-elektromobil-waymo-autonomni-rizeni.A190107_161855_automoto_fdv
Ničení cizího majetku se mi sice příčí, ale zas lidsky chápu ty, kterým se nelíbí, že si z nich bez ptaní udělali pokusný králíky...
Nedobře se na to díváš Veverko. Tohle je henta občanská společnost, jak o ní mluvil sám Pravda Láska I.
Název: Re:Self-driving car
Přispěvatel: paty 09 Ledna 2019, 16:42:16
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/icing-tesla-elektromobil-waymo-autonomni-rizeni.A190107_161855_automoto_fdv
Ničení cizího majetku se mi sice příčí, ale zas lidsky chápu ty, kterým se nelíbí, že si z nich bez ptaní udělali pokusný králíky...
A teď si představ, že i po ČR se občas pohybují automobily, které se teprve testují. Tvými slovy si také dělají z ostatních pokusné králíky. Mám rád řízení, ale jsou situace, kdy bych ocenil zmáčknout tlačítko a nechat se odvést na místo určení.

Asi měsíc zpátky jsem studoval Waymo a musím říct, že ten nápad se mi líbí. Tyhle auta už můžou jezdit bez osoby na sedadle řidiče. Zadáte čas vyzvednutí a místo. Auto přijede, nastoupíte, zmáčkete tlačítko a jedete na zadních sedadlech. Takhle si představuju cestu z hospody v budoucnosti  ;D

btw. tady je ukázka, že zvládne jezdit i za písečné bouře s horší viditelností https://www.youtube.com/watch?v=ROAwXEqDk7k
Název: Re:Self-driving car
Přispěvatel: Qíteček 09 Ledna 2019, 20:58:39
Tak ne že bych o sobě nevěděl, že jsem zlá stará zpátečnická svině, to mi připomínat nemusíte, kdybych žil před sto lety, tak bych určitě mocně brojil proti dotování parních strojů a spalovacích motorů a jejich testování mezi nic netušícími spoluobčany... :D