Nicméně už jsme na třetí stránce debaty a zatím nikdo neodpověděl na položenou otázku. A dále: Jak je to třeba s karanténou a fikcí doručení? Lze aplikovat fikci doručení u někoho, kdo je v karanténě?
Stačilo by si místo toho tlachání otevřít zákon 258/2000 Sb. a 320/2015 Sb.
Stručně. Kontrolní teplotní kontrola - na vlastní kůži jsem nezažil, ale podle mediálních informací to údajně dělají hasiči na základě gumového oprávnění podle § 3 zákona o HZS (zřejmě by to někde šlo najít oficiálně, včetně toho, kdo a jakou formou a jaký přesně úkol jim zadal). Proto musí pracovat ve dvojicích policajt-hasič nebo celník-hasič (protože ten první může zastavit auto a ten druhý plní mimořádný úkol s teploměrem). Povinnost fyzických osob podrobit se plnění úkolu plyne z § 27 zákona o HZS (to je analogické fízlí výzvě jménem zákona) a neuposlechnutí sankcionováno pokutou dle § 45 (max 10k, blokem max 5k).
Samozřejmě ten mimořádný úkol a povinnost se mu podrobit určitě má nějaké limity, např. kdyby formálně stejným způsobem AB nařídil hasičům všem příchozím z Itálie tetovat evidenční čísla na předloktí, asi by to úplně zákonné nebylo, bezkontaktní změření teploty je ale asi v pohodě. Předpokládám, že případná další opatření s korona-podezřelým už se nedělají na základě hasičské výzvy, ale podle zákona o ochraně veřejného zdraví.
Karanténa - viz § 67 zákona 258/2000 Sb., rozhoduje prokazatelné předání, žádná fikce (nehledě na to, že i při hypoteticky platném doručení fikcí by pak nejspíš byl problém s prokazováním zavinění, objektivní odpovědnost přenašeče koronaviru ještě Huml nestihl prosadit). Chtěl jsem najít i odpovídající přestupek, ale když vidím ten seznam, tak to rád přenechám někomu jinému.