30kmhcz

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  

Novinky:

>>DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: ČTOU TO TADY JAK ÚŘEDNÍCI, TAK POLICIE. Neuvádějte nic, podle čeho by protistrana mohla dovodit, o jaký případ se jedná. Jak na to? Pojďte >>sem<<.

Zobrazit příspěvky

Tato sekce Vám umožňuje zobrazit všechny příspěvky tohoto uživatele. Prosím uvědomte si, že můžete vidět příspěvky pouze z oblastí Vám přístupných.

Příspěvky - hh

Stran: 1 [2] 3 4 ... 379
16
Nedopravní tématika / Re:Neekonomické rozhodnutí výboru SVJ
« kdy: 29 Února 2024, 09:35:38 »
Zmínka o § 1207 je slepou uličkou, která tazatele nikam nezavede. [...]
V podstatě tvrdíte, že toto ustanovení je tzv. imperfektní normou, protože jakmile se usnášeníschopné shromáždění řádně sejde, mohou si tam schválit cokoliv a na obsahu pozvánky nezáleží. S tím si dovolím nesouhlasit, a podobně to vidí i Vrchní soud v Olomouci, srov. např. usnesení 5 Cmo 116/2018 ze dne 23. 10. 2018. Faktem je, že pozvánka jako taková, resp. porušení povinností stanovených § 1207 o. z., nelze napadnout samostatně, ale podstatná odchylka mezi tím, co shromáždění schválilo, a co bylo navrženo v pozvánce, může zakládat tzv. důležitý důvod při přezkumu podle § 1209 o. z.

17
[...] Jsou to dva ruzne paragrafy. Tak uz to asi dava smysl  :(
Čísla paragrafů nejsou až tak podstatné, ta se budou lišit už proto, že jedno je trestní věc a druhé správní/přestupková. Jde o podstatu toho deliktu - pokud jde o samotné zakázané řízení auta (přičemž by nemělo hrát roli, zda je důvodem vybodování, potažmo administrativní ztráta ŘO, úřední zákaz atp.), nebo nějaký nesouvisející skutek, např. něco kolem toho technického stavu.

Jak už jsem psal, nejste-li si jist, hoďte sem, stačí výrok obou příkazů - obvykle to začíná, že tehdy a tehdy ten a ten cosi dělal (zde že vy jste řídil vozidlo tam, kde vás chytili), pak nějaké další okolnosti (aniž by byl držitelem ŘO), pak nějaké "čímž spáchal" a citace z paragrafů a nakonec trest.

[...] Proč mě ale soud nepotrestal za oba skutky zároveň?
Fakt těžko říct, když nevíme, co to přesně je za skutky. Ale obecně, soudní a správní trestání je v tuzemském systému striktně odděleno, existují nějaké průniky, že podobný skutek v závislosti na intenzitě, dalších parametrech, místních zvyklostech či jednoduše náhodě může být posouzen jako přestupek i trestný čin, ale to jsou spíše výjimky, většinou je jasně dáno, zda je to věc trestněprávní či přestupková, a příslušné orgány si navzájem nemohou lézt do zelí. Není to jediné možné řešení, někde tu dualitu přestupek/trestný čin nemají vůbec, někde trestní soud funguje jako vyšší instance k řešení přestupků, ale v Kocourkově to zkrátka je tak, jak to je. Nějaké korektivy tam jsou, např. § 86(5) PřesZ, ale na ten to zde nevypadá, když trest od úřadu je vyšší než od soudu ...

[...] Dá se k podání odporu nějak připojit vyjádření pro toho, kdo to bude posuzovat? Protože s obviněním z toho činu naprosto nesouhlasím.  :(
Ano, k odporu se dá připojit vyjádření, kde může být cokoliv, jak formální argumentace, tak nové skutečnosti mířící třeba na polehčující okolnosti či jinak ovlivňující výši trestu. Technicky jde o samostatný úkon, odpor je jen samotné "podávám odpor", nemusí být nijak odůvodněn a nikdo o něm nerozhoduje, ruší příkaz bez dalšího. S vyjádřením není třeba spěchat, bude na něj dost prostoru v dalším průběhu řízení, a obecně je výhodnější počkat si jak věc hodnotí správní orgán, a teprve pak vyložit vlastní obranu. Stručně uvést základní věci, na které tak jako tak v řízení dojde, ale v zásadě není nic proti ničemu zároveň s podáním odporu.

18
Je třeba pozorně přečíst, zda je to opravdu za totéž, tj. celý výrok - popis skutku, právní kvalifikaci atp. Nebudete-li si jist, dejte anonymizované sem. V trestním příkazu i v tom novém příkazu od úřadu.

Pokud jde o samotné řízení po vybodování, tam skutečně mělo jít o tzv. faktickou konzumpci, tedy že trestný čin maření úředního rozhodnutí zahrnuje i odpovídající delikty postihnutelné přestupkově. Ale možné je lecos, možná úřad o soudním postihu neví (nebo třeba i ví v tom smyslu, že ta informace do jeho sféry doputovala, ale v rámci pásové výroby příkazů se jejím vyhodnocením nikdo nezabýval). V horším případě o tom vědí, ale pod nějakou záminkou stejně chtějí uložit vlastní sankci - v takovém případě by to mělo být vysvětleno v odůvodnění.

Tak jako tak, podat odpor je jediný logický krok. I kdyby to nemělo dopadnout pro vás příznivě, nejhorší možný scénář je to, co už stojí v příkazu, plus 1000 Kč jako náklady řízení, což je vedle těch pokut zanedbatelné. Vzhledem ke krátké lhůtě a obecné neochotě úřadů připustit chybu by nějaké neformální sondování bylo jen ztrátou času (a zaručeným receptem, jak prošvihnout lhůtu).

Pak je tu ale jiné možnost, že ta pokuta od úřadu je ve skutečnosti za nějaký jiný skutek. Nabízí se třeba to řízení auta v pochybném technickém stavu. I tak ale platí, že odporem v zásadě není co zkazit.

19
Pan Fazole byla zcela jistě záměrná figura (možná nepovedený pokus o vtip, možná záměr trochu potrápit mozek čtenáře). Tomský nemusí být váš šálek čaje, ale házet ho do jednoho pytle s dětmi, kteří aby měli na chleba, prohánějí clickbaitové články translátorem, je fakt vedle.

P.S. Tomský je v tom důsledném používání exonym aspoň konzistentní. Pamatuju si, jak před časem komentoval něco stran britské monarchie, a o současném králi od začátku mluvil jako o Karlovi a nestálo mu to ani za nějakou poznámku (bylo dost vidět, že i novinář, který ten rozhovor vedl, byl dost vykolejený a chvíli mu trvalo, než si udělal rovnítko mezi Karla a prince Charlese).

20
Vím, že obecně se považuje nahlédnutí do spisu za skutečnost, která doručí případně nedoručené písemnosti (pokud se ve spisu samozřejmě nacházejí).

[...] Cituji z judikátu: [...] Podle usnesení Nejvyššího soudu ČR sp. zn. 27 Cdo 348/2021, ze dne 11. 4. 2022

Tohle je v podstatě odbočka mimo téma, protože pokud jsem pochopil konkrétní kontext, jde o doručení nějaké písemnosti, která měla být doručena zmocněnci, ale nahlížet byl účastník osobně. V úvodním příspěvku se nepíše, jestli tu věc SO nedoručoval vůbec, nebo doručil jen obviněnému, případně zda ve spisu kromě samotné písemnosti jsou i nějaké záznamy o tom, komu/jak/kam a s jakým výsledkem bylo doručováno. Což asi nehraje roli, protože pokud šlo o úkon, kde mělo být doručováno, a SO nezpochybňuje PM, její rozsah, okamžik od kterého je vůči SO účinná, případně nějakou způsobilost zmocněnce, je vcelku jasné, že nedoručení zmocněnci je vada řízení, která nemohla být zhojena tím, že do spisu nahlédnul účastník. I kdyby se to nahlížení považovalo za doručení krátkou cestou, pořád jde jen o doručení účastníkovi (možná opakované).

Tedy právní otázka nezní, zda nahlížení do spisu znamená automaticky doručení všeho dosud nedoručeného, ale jaký účinek má doručení jen účastníkovi a ne jeho zástupci. A ta je vcelku jednoznačně vyřešena přímo v textu zákona (srov. § 34 odst. 2 věta druhá správního řádu). Záleží ale i na tom, o co konkrétně jde - zda to formální nedoručení náhodou nebylo v dalším průběhu řízení fakticky zhojeno (např. pokud by nebylo doručeno předvolání na ÚJ, které se ale stejně nekonalo atp.).

Pokud jde o zmíněný rozsudek NS, byl bych opatrný se zobecňováním. Nahlížení je sice ve všech základních procesních kodexech upraveno téměř identicky a analogická argumentace judikaturou je v zásadě přípustná, ale nebylo by to poprvé ani naposledy, že by na nějakou dílčí otázku měl opačný názor NS a NSS. Tedy než něco takového vytáhnout, vždy je lepší si splnit domácí úkoly a udělat rešerši judikatury ohledně přímo aplikovaného předpisu a u soudů, které by v dané věci měli jurisdikci, a teprve kdyby se ukázalo, že jde o prázdnou množinu, hledat ve vzdálenějších vodách. Základní ratio citovaného rozsudku ale dává smysl, v podstatě tvrdí, že nutnou podmínkou k tomu, aby listina L byla účinně doručena osobě O (a mohly nastat související důsledky, např. právní moc, vykonatelnost, počátek běhu nějakých lhůt), je, aby ji původce osobě O nějakým způsobem začal doručovat. Tedy že tzv. materiální doručení je s to zhojit vady v doručování, kde SO doručoval na špatnou adresu, jiným způsobem, s chybným poučením atp., ale ne to, že nedoručoval vůbec. To víceméně zapadá do doktríny materiálního doručení, jak je aktuálně aplikovaná. V procesech, kterými se zabývá zdejší fórum, půjde ale nejspíš o naprostro okrajovou záležitost, zde nebývá velkých pochyb o účastenství ani procesní způsobilosti jednotlivých aktérů, takže téměř není prostor, jak by mohla nastat analogická situace, kterou se citovaný judikát zabýval.

21
Ano, ale i na 5. 1. fakticky doručenou výzvu k uplatnění práv do 3. 1. se dalo nějak reagovat - požádat o prodloužení lhůty neformálně, formálně podle § 39(2) správního řádu, případně o prominutí zmeškání dle § 41, rýpat se v doručení § 24(2), nebo jinak dát najevo vůli nějaká procesní práva uplatnit - požádat o konání ÚJ, nahlížet do spisu či takový úkon avizovat, požádat o nějaké informace podle § 36, poslat (dílčí) vyjádření, důkazní návrh atp.

Souhlasím, že lhůta 1 den je nepřiměřená, ale už si nejsem tak jistý, že by bez dalšího mělo být rozhodnutí SO1 zrušeno jen kvůli této jedné výzvě, pokud fakticky obviněný má/měl dost času ta práva uplatnit. Svoji pasivitu by musel vysvětlovat tím, že v něm výzva vyvolala očekávání, že po určené lhůtě nemá smysl cokoliv dalšího činit, což není úplně silné. Navíc je to vada, kterou poměrně snadno může napravit SO2, tedy pokud by účastník řízení proignoroval až k rozhodnutí SO1 (scénář č. 2) a pak tu nedostatečnou lhůtu a zkrácení na procesních právech namítal v odvolání, může mu SO2 dát prostor aby to vyjádření dodatečně poslal, případně jinak konkretizoval, v čem byl zkrácen, a až podle obsahu pak může posoudit, jestli to vrátit SO1 či vypořádat v rámci odvolacího řízení. Tedy fakticky se postavení účastníka v odvolacím řízení nebude lišit od situace, kdyby proignoroval výzvu k vyjádření s normální přiměřenou lhůtou.

Nicméně nebylo to myšlené jako nějaká implicitní kritika ... vidím to sice relativně pesimisticky, ale je-li nějaký potenciál tu chybu využít, je třeba znát konkrétní scénář a zúžit tak prostor pro rešerše prejudikatury a dalších pramenů.

22
Moc děkuji. Tu lhůtu jsem nestihl. Dá se toho nějak využít? Třeba do odvolání?
Jak přesně nestihl?
  • Úplně jste se na to vykašlal a SO zatím nerozhodl.
  • Úplně jste se na to vykašlal a SO už rozhodl.
  • Poslal jste vyjádření pozdě a SO zatím nerozhodl.
  • Poslal jste vyjádření pozdě, SO už rozhodl a vyjádření ignoroval, resp. explicitně uvedl, že pro opožděnost k němu nepřihlíží.
  • Poslal jste vyjádření pozdě, SO už rozhodl a vyjádření normálně reflektoval.

23
Stručně - jde o neoprávněný odtah. Když už jste zaplatil, řešit to ex post nemá smysl, sice je reálná šance se domoci vrácení/náhrady peněz za odtah i v té souvislosti vzniklé další újmy, ale pravděpodobně by to znamenalo vynaložit tolik času, energie a potažmo nákladů, že je jak ekonomicky, tak z hlediska ochrany vlastního duševního zdraví, racionálnější to hodit za hlavu.

Pár náhodných poznámek k věci samé.

Že jde o soukromé parkoviště (z hlediska kategorizace PK patrně o veřejně přístupnou účelovou komunikaci) nehraje roli, pro řidiče platí úplně stejná pravidla. Možnost vlastníka určovat režim užívání PK nějak jinak než klasickými značkami je pouze u veřejně nepřístupných účelových komunikací, případně na cestách/plochách, které vůbec PK ve smyslu zákona 13/1997 Sb. nejsou.

Značení je přinejmenším zmršené. Žlutá cedule (patrně nepovedený pokus o IP 22), i když dáme stranou tu barvu, nemá normativní význam, sama o sobě nemůže zavést režim vyhrazeného parkoviště ani ten zákaz zastavení, který je tam namalovaný, jednoznačně nejde o IZ 8a.

Značka IP 11a s dodatkovou tabulkou říká, že jde o parkoviště. Nejde o vyhrazené parkoviště (to by musela být použita IP 12) ani o parkoviště s povinností kotouče (IP 13b). Dodatkovou tabulkou lze sice význam značky modifikovat i stanovit nějaké další povinnosti nad rámec významu "holé" značky, ale je vcelku konzistentně judikováno, že limitem pro kreativitu je existence jiné značky s odpovídajícím významem, tedy pokud někdo chce vyhrazené parkoviště, musí použít IP 12 s tím francouzským slovíčkem, nelze to suplovat dodatkovou tabulkou.

Pokud jde o výklad tabulky "po-ne 7-20 max 2h", je zřejmé, že v časech 7-20 má být omezena doba stání na 2h. Takové omezení je sice obvykle spojeno s povinností kotouče, ale že zde to je pod IP 11a v zásadě nevadí, to už je problém toho, kdo by chtěl dodržení tohoto omezení kontrolovat. Jak přesně číst to 7-20 je nutno dovodit z obecných principů výkladu normativních textů (nebo chcete-li, pomocí selského rozumu), ze ZPPK ani značkové výhlášky žádné specifické výkladové pravidlo neplyne, např. nikde není stanoveno, že by uvedení časového vymezení na DT automaticky znamenalo omezení platnosti značky jako celku na takové časy (něco takového je jen u IP 12). V konkrétním případě je to ale jedno, protože možnost stát tam přes noc je jediné možné řešení, ať už se k interpretaci postavíte jakkoliv

- Pokud 7-20 omezuje platnost celé značky, lze tam stát na základě obecné zákonné úpravy a vodorovného značení.

- Pokud to přečtu jako analogii k IP 12, lze tam mimo vymezené časy stát bez omezení.

- Pokud 7-20 přečtu jako časy omezující platnost pravidla 2h, platí v noci IP 11a bez dalších omezení.

- Je-li jazykový výklad nejasný, pomůžu si zřejmým účelem, omezení doby stání mimo otevírací dobu obchodů nedává smysl.

- Pokud 7-20 mělo ve výsledku znamenat zákaz stání 20-7, mělo to být vyjádřeno k tomu určenou značkou (viz výše), nelze takovou věc dělat dodatkovou tabulkou k IP 1x, když existuje B 29.

- Je-li značení skutečně sporné a rozpor nelze s přihlédnutím k obvyklé praxi odstranit, je třeba volit výklad ve prospěch řidiče (zásada in dubio mitius).

Dopručuji poslat zprávu @Ladislav Laker ...
Doporučovat bez náležitého varování komunikaci s tímto gigantem je jako radit schválně šlápnout do lejna. Pro fajnšmekry snad, pro většinu lidí zkažený den ...

24
Byl by obrázek/foto atp.? Obecně je svislá značka nadřazená vodorovným, pokud je způsob stání vyznačen čárami V10c a v některé dny se na část takto počmárané silnice vztahuje zákaz zastavení, je vcelku jasné, že platí zákaz, vodorovné čáry za svislou značkou v době její platnosti nemají žádnou relevanci.

Nicméně z hlediska geometrie mi není jasné, jak by ta situace mohla být sporná. Šikmé stání předpokládám je klasicky šikmo ve směru jízdy, ne šikmo "proti srsti". A jestli je značka vedle komunikace, tak jestli zónu její platnosti budu brát od kolmice k ose komunikace či od rovnoběžky s těmi šikmými čarami by nemělo hrát roli, ta šikmá varianta je technicky vzato restriktivnější, ale v reálu nejspíš zablokuje ta samá parkovací místa.

Nebo je to kombinované se stáním částečně na chodníku, tedy že čumák posledního auta před značkou by zasahoval za kolmici k obrubníku procházející značkou? Pak bych se řídil selským rozumem, čekal bych, že ta svislá značka bude umístěná tak, že bude vcelku jednoznačně seznatelné, kterého z těch namalovaných šikmých stání se týká a kterého už ne.

25
IMHO má účinky vydání (=vypravení) rozhodnutí o vině. Tedy nějaké datum krátce před 14.3.2023. Opravné rozhodnutí technicky není rozhodnutím ve věci samé (tedy o vině přestupkem, které by nahrazovalo původní rozhodnutí), ale jen rozhodnutím o tom, že se to původní rozhodnutí opravuje (je to něco jako novela, "patch", má vůči původnímu rozhodnutí akcesorickou povahu, bez opravovaného rozhodnutí nemá sama oprava žádné účinky). A jelikož v § 32 PřesZ se píše výslovně o vydání rozhodnutí o vině (a nic o jeho opravách) a v § 70 správního řádu také není ani slovo o nějakých dalších účincích opravného rozhodnutí vedle samotné opravy, dovozuju z toho, že ta oprava promlčecí dobu nepřerušuje.

Ale berte s rezervou, jde o prvotní analýzu založenou na tom, jak chápu jednotlivé instituty. Bez konzultace s judikaturou, komentáři, ani si nevybavuji nějaký reálně řešený případ ...

26
Určitě se nic nezkazí pokračováním ve zdržovací taktice, i když jestli už úřad jede druhé kolo po kartáči od kraje a má už věc ve fázi vyjádření k podkladům, asi nelze úplně čekat, že to nestihne před promlčením. Tedy nikdy to není úplně ztraceno, ale výročí T3 je patrně ve hře s minimální pravděpodobností. Vyloučeno není dosažení výročí T2 před vydáním rozhodnutí, ale opět varuji, že rutinní a napříč veřejnou správou aplikovaný výklad je takový, že účinek přerušení promlčení přetrvá i navzdory následnému zrušení takového rozhodnutí odvolacím či jiným k tomu oprávněným orgánem.

Tu řekněme alternativní teorii jsem rozepsal v reakci na vaši otázku, že jste to zatím nedohledal ... ono není divu, protože natvrdo to v právních předpisech upraveno není, a ani právní teorie a obvyklé metody výkladu nedávají jednoznačné řešení. Tedy lze to zkusit, pokud skutečně taková situace nastane. Ale nedával bych tomu velkou šanci, máte-li jinou munici. Taky je možné, že stihne SO1 opětovné rozhodnutí vydat před výročím T2 a nastolená otázka ani nebude na stole ...

27
Pokud to zkoušejí přes § 27(1)(s) a nějaké šroubované vysvětlení, tak to znamená, že i úřad si není jistý, jak to s tím stáním je. Je třeba je v tom co nejdéle nechat a náležitě si je vychutnat. Pokud tam není zakázaný vjezd nebo nějaké značky, tak na první pohled podle fotky bych řekl, že to je stání zcela v souladu s pravidly, od oka podle délky auta tam bude volných 6m a dokonce ani to stání kolmo bez příslušné značky není nepřípustné, srov. § 25(1) ZPPK.

28
[...] - blíží se výročí T2 ( příkazu ). Bude-li přesto nové rozhodnutí, vidím to na 99% na opětovné zrušení u SO2.  A pojedeme další kolo ?
Výročí příkazu asi není relevantní. Příkazem se řízení buď zahajuje (pak je to T1 dle mého označení výše), nebo teoreticky jde vydat příkaz v průběhu řízení, klidně i opakovaně, ale v úvodním příspěvku píšete, že došlo k vydání rozhodnutí SO1 v květnu (dovozuji, že 2023), které následně zrušil SO2 (tedy to květnové rozhodnutí nevypadá na příkaz, ten by se rušil podáním odporu, bez zásahu SO2). Zdá se tedy, že relevantní je květnový termín, do kterého se uvidí, jestli SO1 vydá další rozhodnutí.

29
Vychází to z aktualizovaného znění § 125h ZPPK. Zjevně úřední klika cítí nějaký problém ohledně povahy té určené částky, tak § 125h pomalu boptná a za chvíli v něm bude celý paralelní daňový řád ...

30
Ano, aplikuje se to tak, že tento účinek později zrušeného rozhodnutí zůstane zachován. AFAIK za tím není nic extra hlubokého, základem je prostý jazykový výklad, kde je účinek přerušení promlčení přiznán vydání rozhodnutí o vině a už se tam nic nepíše o tom, že by následné zrušení na tom něco měnilo. Asi by se našly nějaké paralely v trestním právu, kde funguje podobná konstrukce přerušování běhu promlčecí doby (je to přiznaný inspirační pramen pro aktuální úpravu promlčení přestupků).

Ale asi by to stálo za hlubší rešerši. Pokud se nenajde přesvědčivá judikatura, která by to jednoznačně řešila, dalo by se to zkusit zpochybnit, argumenty by se našly. Z hlediska teorie (správního) práva je přerušení promlčení tzv. "jiným účinkem" rozhodnutí, a podle § 85 správního řádu, není-li rozhodnuto jinak, má podané odvolání odkladné účinky i ohledně jiných účinků rozhodnutí. A pokud by SO tento účinek ohledně přerušení promlčení vyloučil, nebo by se to z nějakého důvodu bralo tak, že implicitně tento účinek je jakoby předběžně vykonatelný, pak pro zrušující rozhodnutí platí § 91(2) odkazující na § 99 správního řádu, podle kterého v zásadě u rozhodnutí, kterým byla uložena povinnost (což je i každé rozhodnutí o vině), by měly účinky zrušení rozhodnutí nastat tzv.ex tunc, tedy už od okamžiku vydání rozhodnutí (a tedy i anulovat to přerušení). I z hlediska teleologického výkladu a racionality celé úpravy přerušování je to hájitelné, úmyslem zákonodárce evidentně bylo předejít tomu, aby masově docházelo k promlčení přestupků, které byly řádně projednány a bylo rozhodnuto o vině, jen z důvodu, že nestihnul SO2 rozhodnout o odvolání, ale ne nutně to, aby aby SO1 mohl den před promlčením účelově vydat nezákonné rozhodnutí o vině jen kvůli účinku přerušení s tím, že bude mít dalších x pokusů udělat to "správně". Výklad, že vydání rozhodnutí o vině přeruší promlčení jen tehdy, nabude-li později právní moci, by dával smysl.

Každopádně to jen tak na okraj a pro někoho, kdo by nevěděl co s volným časem a měl nedostatek dlouhodobých projektů z kategorie průzkum bojem. Ptáte-li se čistě prakticky, tak viz první odstavec, přerušení platí, je-li časová řada spáchání skutku (T1), zahájení řízení (T2), rozhodnutí SO1 o vině (T3), zrušení tohoto rozhodnutí odvolacím orgánem a vrácení k dalšímu řízení (T4), tak může následovat další rozhodnutí o vině (T5). Promlčeno by bylo, kdyby některý z intervalů (T1,T2), (T2,T3) či (T3,T5) byl delší než rok (resp. 3 roky u přestupků s horní sazbou 100k+).

EDIT: Oprava dle Lafayette o příspěvek níže, díky.

Stran: 1 [2] 3 4 ... 379