30kmhcz

Procesní záležitosti => Odborná literatura => Téma založeno: enzym 18 Února 2016, 09:47:38

Název: Brzdné vzdálenosti
Přispěvatel: enzym 18 Února 2016, 09:47:38
Mohlo by se někomu ještě někdy hodit. Ve všech tabulkách je počítáno s reakční dobou 1 s.

Orientační tabulka brzdných drah s reakční dobou 1 s zde http://www.autolexicon.net/cs/articles/brzdna-draha/, ze které výpočty vychází. Skutečné adhezní poměry mohou být zcela jiné.

A. Beton
sucho a=-6,9 m/s2
rychlost [ km/h] rozhodovací vzdálenost [ m] průjezd výstrahou [ s]
10                             3,3                               1,2
20                             7,8                               1,4
30                            13,4                              1,6
40                            20,1                              1,8
50                            27,9                              2,0
60                            36,8                              2,2
mokro a=-5,1 m/s2
rychlost [ km/h] rozhodovací vzdálenost [ m] průjezd výstrahou [ s]
10                             3,6                               1,3
20                             8,9                               1,6
30                            15,9                              1,9
40                            24,5                              2,2
50                            34,8                              2,5
60                            46,8                              2,8

B. Asfalt
sucho a=-5,31 m/s2
rychlost [ km/h] rozhodovací vzdálenost [ m] průjezd výstrahou [ s]
10                             3,5                               1,3
20                             8,5                               1,5
30                            14,9                              1,8
40                            22,7                              2,1
50                            32,1                              2,3
60                            42,8                              2,6
mokro a=-3,83 m/s2
rychlost [ km/h] rozhodovací vzdálenost [ m] průjezd výstrahou [ s]
10                             3,8                               1,4
20                             9,6                               1,7
30                            17,4                              2,1
40                            27,2                              2,5
50                            39,0                              2,8
60                            52,9                              3,2

C. Dlažba
sucho a=-4,93 m/s2
rychlost [ km/h] rozhodovací vzdálenost [ m] průjezd výstrahou [ s]
10                             3,6                               1,3
20                             8,7                               1,6
30                            15,4                              1,8
40                            23,6                              2,1
50                            33,5                              2,4
60                            44,8                              2,7
mokro a=-2,65 m/s2
rychlost [ km/h] rozhodovací vzdálenost [ m] průjezd výstrahou [ s]
10                             4,2                               1,5
20                            11,4                              2,1
30                            21,4                              2,6
40                            34,4                              3,1
50                            50,2                              3,6
60                            69,0                              4,4

C. Sníh
a=-2,09 m/s2
rychlost [ km/h] rozhodovací vzdálenost [ m] průjezd výstrahou [ s]
10                             4,6                               1,7
20                            12,9                              2,3
30                            25,0                              3,0
40                            40,7                              3,7
50                            60,0                              4,3
60                            83,2                              5,0

C. Náledí, jedno na jakém povrchu
-20 stupňů Celsia a=-1,23 m/s2
rychlost [ km/h] rozhodovací vzdálenost [ m] průjezd výstrahou [ s]
10                             5,9                               2,2
20                            18,1                              3,2
30                            36,5                              4,3
40                            61,2                              5,5
50                            92,2                              6,6
60                          129,4                              7,8
-10 stupňů Celsia a=-0,91 m/s2
rychlost [ km/h] rozhodovací vzdálenost [ m] průjezd výstrahou [ s]
10                             7,0                               2,5
20                            22,5                              4,1
30                            46,6                              5,6
40                            79,1                              7,1
50                           120,1                              8,7
60                           169,6                             10,2
0 stupňů Celsia a=-0,67 m/s2
rychlost [ km/h] rozhodovací vzdálenost [ m] průjezd výstrahou [ s]
10                             8,5                               3,1
20                            28,6                              5,2
30                            60,2                              7,2
40                           103,3                              9,3
50                           157,9                             11,4
60                           224,0                             13,4
Jak jest vidno, tak
- za náledí okolo nuly se blížit k přejezdu či semaforu rychleji, než 10 km/h je blbost. Ono vůbec vyjíždět za náledí není nejlepší nápad,
- na mokré dlažbě se blížit k přejezdu či semaforu rychleji, než 40 km/h je kriticky nebezpečné,
- na sněhu se blížit k přejezdu či semaforu rychleji, než 30 km/h je kriticky nebezpečné.

Rozhodovací vzdálenost: pokud je vozidlo blíže - projíždí; pokud dále - brzdí. Jde o vztah k okamžiku zahájení výstrahy/žluté.
Průjezd výstrahou: za jak dlouho po začátku výstrahy/žluté na semaforu projede vozidlo, které přesně od rozhodovací vzdálenosti nebrzdí ani nezrychluje.
Název: Re:Brzdné vzdálenosti
Přispěvatel: cyklista 18 Února 2016, 12:04:57
Díky, skvělá práce, nicméně si dovolím zdůraznit čtenáři, že uvedená čísla vychází z orientační tabulky brzdění. Brzdná dráha je sviňa, mění se nejen podle výše uvedených kategorií a podmínek, ale i podle konkrétní pneumatiky, stavu brzd, zatížení vozidla, opotřebení povrchu vozovky, sklonu vozovky, apod. takže na betonu se dá dosáhnout zpomalení uvedených 6,9 m/s2, ale taky 10 nebo 5 a řidič to dopředu nepozná, až při samotném brzdění.
Soudní znalci při rekonstrukcích si často dělají pro konkrétní případ tzv. brzdnou zkoušku, kdy zjišťují adhezi za přesně definovaných podmínek, co největším napodobením zkoumané situace.
Název: Re:Brzdné vzdálenosti
Přispěvatel: Behemot 18 Února 2016, 20:32:53
Když jsme u toho, operoval jsem kdysi (jen tak, bez nějaké ambice, že to pomůže) nevhodností dlažby jako povrchu. Je nějaká šance to někdy uhrát, případně s ohledem na to dotlačit správce komunikace k výměně té kamenné sračky za asfalt? Je asi jasný každýmu, že mokrá dlažba je prostě katastrofa a nechápu, proč to stále existuje i na některých dost frekventovaných místech.

Apropo, betonu osobně nevěřím, kór tomu hladkýmu dálničnímu. Podle mě je to obzvlášť na vodě mnohem horší, než asfalt, protože ten hladkej mokrej beton je skvělej pro aquaplannig…asfalt je texturovanej, tak se tam ta voda může vytlačit mimo vzorek líp.
Název: Re:Brzdné vzdálenosti
Přispěvatel: cyklista 19 Února 2016, 12:25:31
Apropo, betonu osobně nevěřím, kór tomu hladkýmu dálničnímu. Podle mě je to obzvlášť na vodě mnohem horší, než asfalt, protože ten hladkej mokrej beton je skvělej pro aquaplannig…asfalt je texturovanej, tak se tam ta voda může vytlačit mimo vzorek líp.

Právě ten dálniční nikdy nesmí být hladký, při pokládání vozovky se tam vytváří struktura, těch technologií je několik, třeba se ozve nějaký odborník. Při měření drsnosti dopadne lépe než asfalt (vlastní zkušenost).
Název: Re:Brzdné vzdálenosti
Přispěvatel: fu 19 Února 2016, 16:10:03
par informaci na osvetlenou viz Rovnost a drsnost povrchu

http://lences.cz/skola/subory/-%20-%20PREDMETY%20%20(semester%201%20-%2010)%20-%20-/6-semester/-%20BM02%20-%20Pozemni%20komunikace%20II/Prednasky/T%C3%A9ma%2010%20text%20-%20Cementobetonov%C3%A9%20kryty.pdf

a treci koeficienty beton a asfalt:
https://is.muni.cz/th/199446/pedf_b/Fyzika_treni.pdf

a kdo se chce skutecne ponorit:
https://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace_soubor_verejne.php?file_id=94366
Název: Re:Brzdné vzdálenosti
Přispěvatel: mivak 21 Února 2016, 09:24:11
Připadá mi, že časy v tabulce by měly být ještě o sekundu delší, myslím, že tam není započtena reakční doba. U vzdálenosti metry započteny jsou, ale u časů asi ne. Např. čas 1,2 sekundy při reakční době 1 sekunda asi není reálný.
Pro případ, že při rychlosti 50 km/h na asfaltu a mokru začnu brzdit, mi vychází že zastavím po 39 metrech za 4,6 sekundy včetně reakční doby.
Název: Re:Brzdné vzdálenosti
Přispěvatel: enzym 22 Února 2016, 12:54:36
Jo, tak sekunda reakční doby tam na první pohled v celkové době chybí. Podle mého je to správně - jde o čas, za jakou dobu dojede vozidlo z rozhodovací vzdálenosti nezměněnou rychlostí k výstražníku/stožáru signalizace/stopočáře, to je doba, která nás zajímá, protože byl naplněn formální znak přestupku. Pokud se rozhodne brzdit, tak před semaforem zastaví a pro tento případ nás nezajímá, za jak dlouho, protože se ani formální znak přestupku nebyl naplněn.
Pro případ, že při rychlosti 50 km/h na asfaltu a mokru začnu brzdit, mi vychází že zastavím po 39 metrech za 4,6 sekundy včetně reakční doby.
50 km/h - mokrý asfalt (a=-3,83m/s2, rozhodovací vzdálenosti 39 m)
Brzdí: při daném zpomalení z 13,88 m/s zabrzdí na 25,2 m do nulové rychlosti, za jak dlouho nás nezajímá (protože červenou neprojede; je to skutečně 3,62 s + 1 s reakční doba, celková doba 4,62 s).
Pokračuje dále: 13,88 m + 25,16 m = 39,04 m, tuto vzdálenost projede rychlostí 13,88 m/s za 2,81 s, což jest údaj, který nás naopak zajímá.
Čím horší adheze, tím větší rozdíl v celkové době:
Suchý beton 50 km/h: Brzdí - 3,01 s. Pokračuje - 2,01 s.
Mokrá dlažba 50 km/h: Brzdí - 6,23 s. Pokračuje - 3,62 s.
Sníh 50 km/h: Brzdí - 7,65 s. Pokračuje - 4,32 s.
Název: Re:Brzdné vzdálenosti
Přispěvatel: mivak 22 Února 2016, 14:36:19
Díky za vysvětlení, jen jsem uvažoval trochu jinak. Když přijíždím k přejezdu, nevím jak jsem daleko. Takže při uvažovaném příkladu 50 km/h, mokrý asfalt, jsem při blikání červené cca 35 metrů od přejezdu, začnu brzdit, ale nedobrzdím a stejně vjedu na přejezd po cca 4 sekundách. Správné rozhodnutí při mnoha různých faktorech, které mají vliv na brzdnou dráhu, je problematické a řidič má na to minimální čas.
Název: Re:Brzdné vzdálenosti
Přispěvatel: enzym 22 Února 2016, 19:56:42
Že nevíte, jak jste daleko, je dost relativní. A 31c je výrazná SDZ na 80 m, kdo jezdí často přes semafory má vzdálenost, jakou ujede za 3 s (40 m) v krvi. Nemyslím si, že pro zkušeného řidiče by to měl být zásadní problém, pokud nejsou adhezní poměry výrazně mimo odhad. Já osobně se držím pravidla pokud nevím a jde to (přede mnou nikdo není v nebezpečné blízkosti) - plyn na podlahu, je to výrazně bezpečnější, než brzdit na mez ABS a stejně tu červenou projet, anžto pak jste tam hodně pozdě a už tam může vjíždět auto z opačného směru (vlak asi ne, ale špatně se to obhajuje, protože proto - nepřizpůsobil rychlost jízdy stavu vozovky).
Obecně je to ale tak, jak píšete -  v blízkosti rozhodovací vzdálenosti je to dost vošajslich, navíc když zas až tak moc přesně nevíte, kde ta vzdálenost momentálně přesně je, protože nejste věštec a adhezní podmínky v daném místě přesně neznáte. Spíše počítám s tím, že jsou horší, než lepší (bordel na povrchu vozovky ze zastavených aut s netěsností v motoru).