1. ZPPKNovela ZPPK 361/2000, která platí od 20.2.2016, nám přinesla především další utažení šroubů. Drobnosti, upřesňující formulace a speciality jsem vynechal
§ 2. Pojmy
- nemotorové vozidlo je též přípojné vozidlo
(není mi jasný praktický dopad, že by přívěsný vozík bez platného ORV => přestupek? Nebo je zaměřeno na vozíky za kolo?§ 4-6 Povinnosti řidiče
Nesmí
- ohrozit cyklistu přejíždějícího pozemní komunikaci na přejezdu pro cyklisty,
Pan Beran si ve svém článku plete neohrozit a dát přednost/neomezit. Stejně si ale nedovedu představit, jak lze tuto povinnost splnit - snad jedině před přejezdem zastavit.- řídit vozidlo, na němž jsou nečistoty, námraza nebo sníh, které zabraňují výhledu z místa řidiče vpřed, vzad a do stran,
- řídit vozidlo, na němž nebo na jehož nákladu je led, který by při uvolnění mohl ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.
Musí
-
již nemusí mít u sebe zelenou kartu, vyplývá z jiného zákona (
§ 17 odst. 1 zákona č. 168/1999 Sb.)
Doplněn § 6b, který opravňuje opicii k zadržení ORV. Pokud ORV není předložen, musí být do 5 dnů odevzdán na úřad. Definitivní znění
zde.
Pravidla
- v levém krajním jízdním pruhu nově nesmí jet moped a cyklista,
(§ 12 odst. (2), nebudu vypisovat, která bije)- monocie, opicie a městapo může zastavit a stát, kde chce
(§ 14 odst. (1) pro ně neplatí)- reflexní prvky pro chodce mimo obec za tmy
- cyklista nesmí podjet vpravo odbočující vozidlo, pokud toto blinkruje
- cyklista na přejezdu pro cyklisty nesmí donutit řidiče k
náhlé změně směru nebo rychlosti
(doplněno náhlé)- doplněna pravidla pro segwaye, v podstatě z jezdce na tom stroji udělali chodce
Buzerace
- rozšířen rozsah osob která mohou zastavovat vozidla
(celkem logicky o ty, kteří pořádají či přepravují úředně povolený bordel na silnici) - doplněna pravidla pro dopravní psychologické vyšetření
(asi na základě zajímavých zkušeností)- zabránění v jízdě: z § 118a odst (1) vypadl bod i), je nahrazen ještě horší buzerací v § 124a Vybírání kauce
Kauce § 124a - 124c
- rozmezí 3 500 až 50 000 který od řidiče, který je podezřelý ze spáchání přestupku podle tohoto zákona, je-li důvodné podezření, že se bude vyhýbat řízení o přestupku nebo že by případné vymáhání uložené pokuty bylo spojeno s nepřiměřenými náklady, popřípadě nebylo vůbec možné.
(předpoklad: v momentě, kdy zapne zločinec audio/video záznam a odmítne podepsat protokol, bude PaChovi jasno)- nesmí být uložena, nedosahuje-li nejvyšší výměra pokuty za tento přestupek alespoň 5 000
Kauce propadne, jestliže nelze
a) řízení ukončit rozhodnutím ve věci proto, že podezřelý z přestupku je nedosažitelný nebo nečinný, nebo
b) rozhodnutí ve věci, kterým byl řidič shledán vinným, nelze doručit z důvodů uvedených v písmeni a).
- a další možnosti buzerace, pokud není kauce složena
Přestupky - buzeračními složkami státu milovaný § 125c
Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že v provozu na pozemních komunikacích
- řídí vozidlo, jehož osvědčení o registraci bylo zadrženo
(že by sem směřovala definice přípojného vozidla jako vozidla?)- řídí motorové vozidlo a řidičské oprávnění jí bylo pozastaveno podle § 95
(pozastavené ŘO) nebo exekučním příkazem podle exekučního řádu,
- při řízení vozidla nezastaví vozidlo na signál, který jí přikazuje zastavit vozidlo nebo na pokyn „Stůj“ daný při řízení nebo usměrňování provozu na pozemních komunikacích
anebo při dohledu na bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích osobou k tomu oprávněnou
(na stejnou úroveň postaveno vjetí na přejezd ve výstraze a nezastavení buzerujícímu PaChovi na dálnici či "osobě pověřené" podle § 79 - úplný výčet zde)Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že
- neodevzdá ŘP, pokud byla uložena sankce ŘP do čistírny či se vybodoval
Pokuty a sankce
- nové sazby pokut
- i za první úmyslnou jízdu na červenou/nezastavení vozidla na pokyn stůj ŘP do čistírny 1 až 6 měsíců
(nezastavíš pověřené zyklobuzně => ŘP do čistírny; zde bude zajímavé sledovat, jak se správní orgány vypořádají s úmyslem)- ŘP nelze z čistírny předčasně vydat před zaplacením celé pokuty
Zatím první nástřel, budu doplňovat a upravovat. Nelze vyloučit, že jsem něco nepochopil či přehlédl.
2. VyhláškaNahrazuje od 1.1.2016 vyhlášku 30/2001. Zatím nejpřehlednější znění jsem našel na
http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2015-294.
Narazil jsem na změny, které by mohly mít vliv na zde probíranou problematiku a nejsou tak úplně zřejmé na první žduch.
B 4 - "Zákaz vjezdu nákladních automobilů", bez omezení hmotnosti zdola.
Past na řidiče osobních vozidel kategorie N1. B21a/B22a - již neukončují navzájem svoji platnost.
Zatím nechápu proč, ale třeba mně to dojde či mě někdo nakopne.B28/B29 - již neukončují navzájem svoji platnost. Řidič je povinen si v hlavě udělal FILO stack. Zejména v kombinaci s IP 11/12 obzvláště vhodné pro výrobu pastí na řidiče, kteří již nebudou tušit, kde mohou, nemohou či nesmí zastavit a stát. Ideálně následně zkombinovat se zónami s omezeným stáním rozlohy jedné pražské MČ.
C 15a Zimní výbava - "Značka přikazuje řidiči motorového vozidla kategorie M nebo N, aby pokračoval v jízdě jen při splnění podmínek stanovených zákonem pro provoz vozidel v zimním období, a to bez ohledu na datum a aktuální nebo předpokládané povětrnostní podmínky. Pod značkou může být umístěna dodatková tabulka s uvedením odlišné úpravy doby platnosti."
Značka bez dodatkové tabulky platí celoročně.IZ 4a (dříve IS 12a) - "Obec. Značka označuje začátek území, kde platí pravidla pro provoz v obci a informuje o názvu obce."
Já to chápu jako utažení šroubu ve směru ztížení až nemožnosti argumentace "zastavěným územím" při napadání materiálního znaku zločinu překročení rychlosti.IP 11/12 - značka již neukončuje B28/B29.
Já to chápu tak, že kde zjevně/značkou skončí parkovací místa, nadále platí předchozí B28/B29 bez nutnosti je opakovat.E Xx Dodatková tabulka - Symboly, označující druhy vozidel a skupiny chodců na dodatkových tabulkách se nepoužívají z jiných značek, ale jsou jednoznačně definovány.
V 7b Místo pro přecházení - nová DZ, konečně je upraveno, co znamená z hlediska ZPPK § 2 písm. dd).
V technických předpisech MPP je mnoho let a běžně se zřizuje v rámci stavebních úprav, doposud se nijak nevyznačovalo. Na první pohled shodná s V 8a - přejezd pro cyklisty, liší se tloušťkou čáry - 0,125 x 0,25 m. Vzájemná práva a povinnosti obdobná - cyklista na PPC a chodec na MPP nesmí ohrozit a omezit a musí čumět na provoz, řidič nesmí ohrozit. Uvidíme, kam to dopravní fašismus posune, doufám, že z toho nebude light verze PPP. U PPC se to nestalo, tak snad se nezvrhne ani MPPPokud někdo narazil na jinou zajímavost či zákeřnost, postněte sem do vlákna, budu příspěvek udržovat o nové poznatky. Novým DZ se věnovat nehodlám, nicméně pokud vás nějaká zaujme, proč ji nezdůraznit.
Příloha: úplný seznam změn, které přinesla vyhláška 294/2015 v dopravním značení - prezentace pps.