Dobrý den,
v rámci jedné diskuze na Facebooku jsem "odchytil" pána, který se dostal do klasického deadlocku s přepisem vozidla - kupující odjel s vozidlem a příslibem, že vozidlo přepíše, avšak doposud tak neučinil. S pánem jsem diskutoval možnost cesty přes ust. § 8a zákona č. 56/2001 Sb. o podmínkách provozu na pozemních komunikacích (ZPPPK) a rád bych dotáhl tento "case" do konce, neboť by nám z toho konečně mohl vykrystalizovat případ, kdy jednak ten deadlock někdo prolomí a jednak budou dány i podmínky liberace pro případnou Sprdel. Jako velikou výhodu vidím to, že to pán začal řešit včas. Pána jsem sem zval, nějaké diskuze si tu zřejmě prošel, ale vlastní vlákno nezaložil. Protože však považuji za obecně vhodné, aby tu tento případ byl, neboť je to za normálních okolností opravdu deadlock, tak to sem vkládám sám.
Níže přikládám seznam okolností a nástiny praktických problémů k diskuzi.
1) Momentálně se nacházíme ještě ve lhůtě pro splnění povinnosti podání žádosti o zápis změny. Lhůta končí v úterý. Doporučil jsem proto, pokud kupující povinnost nesplní sám, podat žádost poslední den lhůty, čímž by mělo být zamezeno případným finančním postihům za nesplnění povinnosti. Následující den by měl orgán postupovat podle ust. § 8a ZPPPK.
- Jelikož jde o postup doposud příliš neprobádaný, i MD stanoví pouze jakési obrysy postupu. Na svém
webu uvádí (mj.) toto:
Původní nebo nový vlastník předloží žádost o změnu vlastníka nebo provozovatele a doloží další zákonem požadované podklady. V případě, že žadatel předloží zákonem stanovené podklady, obec, kde je podaná žádost, vyzve nesoučinného vlastníka a pomůže podle § 45 odst. 2 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, žadateli odstranit nedostatky podání tak, aby žádost byla úplná, např. zašle výzvu nesoučinnému vlastníkovi výzvu k vyjádření k danému správnímu řízení.
2) Prodávající má v ruce doposud platnou, leč neověřenou kopii protokolu o evidenční prohlídce, otázka je, jak získat originál. Vozidlo pochopitelně není k dispozici, ORV taktéž ne. STK, která evidenční kontrolu provedla, požaduje pro vystavení opisu předložit ORV, takže deadlock. Nějaké praktické tipy, jak tuto překážku překonat? Bez protokolu vozidlo přepsat nelze. NSS si s touto situací vytřel zadek, protože se v
rozsudku sp. zn. 9 As 346/2019 na prodávajícím svezl, že je to pro něj sice patová situace, ale je to jeho problém. Moje doporučení bylo tlačit na STK, aby pokud znám číslo protokolu mi opis poskytli jen na základě OP. Jako jedna alternativní, ale poměrně bláhová se mi jeví možnost podle § 8a odst. 3 ZPPPK, kde by kupující musel dodat na úřad ORV - ovšem jednak by ho musel dát do dispozice prodávajícímu, aby mohl na STK pro opis, jednak by se to celé muselo stihnout dříve, než bude protokol nepoužitelný (nesmí být starší 30 dní). Jako druhá, rovnocenně bláhová mě napadá varianta, že by povinnost doložit protokol uložil příkazem správní orgán, ovšem nedělám si iluze o tom, že se do toho SO pohrne.
3) Aby byla situace jednodušší, kupující je cizincem - občanem EU. V České republice podniká a jeho původní záměr prý byl vozidlo napsat na firmu se sídlem v ČR. Na firmu však nemáme nabývací titul, do žádosti proto musíme uvést kupujícího, čímž vstupuje do hry další praktický problém v podobě potvrzení o pobytu, neboť evidovaným údajem u fyzických osob jsou dle ust. § 4 odst. 2 písm. a) ZPPPK "jméno, popřípadě jména a příjmení, adresa místa trvalého pobytu, dlouhodobého pobytu, přechodného pobytu v délce alespoň 6 měsíců nebo jiného povoleného pobytu a rodné číslo, pokud bylo přiděleno, popřípadě datum narození". Nutnost naplnění tohoto rozsahu stanoví § 8 odst. 3 ZPPPK. Otázka do pléna je, zda i neposkytnutí této informace může mít za následek zamítnutí žádosti pro nedoložení potřebných dokladů? Předcházet tomu dost dobře nejde.
Budu rád za jakoukoli radu a fact-check, do budoucna ty informace nějak zcelím a zahrnu do příručky jako praktický návod.