30kmhcz
Poradna => Potřebuji poradit - ostatní => Téma založeno: lc81 30 Července 2019, 10:08:36
-
Zdravím!
Obracím se s trochu jiným tématem, které mi vrtá hlavou už delší dobu. Párkrát se mi stalo při změně pruhu (tam, kde je 3 a více pruhů v jednom směru), že jsme 2 auta (pro představu z 1. a 3. pruhu) chtěli změnit pruh najednou do 2. pruhu. Tedy každý viděl volný pruh, jeden vlevo, jeden vpravo od sebe. Systémy sledování mrtvého úhlu s tím také mají problém, protože další auto je dost daleko a ne hned v sousedním pruhu. Kdo má vlastně přednost?
Díky
lc81
-
Řeší to § 12(6) ZPPK (https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361#p12-6), přednost má ten, kdo se do volného pruhu řadí zprava. Nakrmení vyhledávačů heslem řazení do prostředního pruhu vyhodí mraky víceméně relevantních odkazů.
-
Běžně se to nestane, ale když budete na kruhovém objezdu se třemi a více jízdnímu pruhy, platí to úplně stejně.
-
Pokud vím, je to docela dost běžná situace - přednost má defakto i ten, co se připojuje z připojovacího pruhu. Což je třeba na dálnici každou chvíli.
-
Zákon tedy neříká, že by měl ten v tom připojovacím přednost: § 12(7) ZPPK (https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361#p12-7):
Je-li pro zařazování do průběžného jízdního pruhu zřízen připojovací pruh, je řidič povinen před zařazením do průběžného pruhu užít připojovacího pruhu. Při zařazování z připojovacího pruhu do průběžného pruhu řidič nesmí ohrozit řidiče jedoucí v průběžném pruhu.
Ano, je tam "nesmí ohrozit", takže může omezit, ale je to stejné "neohrozí-li" jako v tom odstavci předchozím.
-
no přednost z připojovacího pruhu rozhodně nemá.
-
no přednost z připojovacího pruhu rozhodně nemá.
A jak to tedy je? Není sbíhání připojovacího pruhu a průběžného pruhu jen zvláštním typem křižovatky? Tam potom vlastní platí přednost zprava, doplněná o neohrožení vozidla v průběžném pruhu, viz par 12(7) ZPPK
-
Neni. Je to normalni krizovatka ktera konci s ukoncenim pripojovaciho pruhu.
-
A aby to bylo komplikovanejsi, tak ridic v pripojovacim pruhu si casto mysli, ze plati ZIP a soupne to do praveho prubezneho na hulvata.
-
jo a ten zbytek si myslí, že má přednost a uhnou mu do levého....
-
Na uhýbání do levého osobně nevidím vůbec nic špatného, samozřejmě pokud nedojde k ohrožení vozidel, která v tom pruhu jedou, a též za předpokladu, že je manévr proveden inteligentně (neuhýbá např. zbytečně vozidlu, které jej v pohodě zvládá připojovacím předjet, nebo neuhýbá preventivně daleko před nájezdem autu, které by se do průběžného zvládlo bez omezení zařadit před něj, nebo naopak neuhýbá, když už je na úrovni nájezdu a připojované auto se plynule zařadí za něj, aniž by muselo v připojovacím pruhu zastavit či výrazně zpomalit).
Jediné ustanovení ZPPK, se kterým by to nemuselo být úplně kompatibilní, je § 12(1), ale vyloučíme-li výše popsaná špatná provedení, tak se smysluplné uhnutí vejde pod pojem „předjíždění“ (navíc nikde není řečeno, že je výčet v druhé větě je striktně taxativní).
Když se to dělá správně, tak jediný, komu by to teoreticky mohlo vadit, je letec v levém pruhu, který se tomu holt bude muset přizpůsobit a možná trochu zpomalit. A přesně takoví řidiči bývají s dodržováním § 12(1) mnohem více na štíru než uhýbači, tedy pokud snad takové chování kritizují z pozice platných předpisů, je to obvykle chucpe.
-
no přednost z připojovacího pruhu rozhodně nemá.
A jak to tedy je? Není sbíhání připojovacího pruhu a průběžného pruhu jen zvláštním typem křižovatky? Tam potom vlastní platí přednost zprava, doplněná o neohrožení vozidla v průběžném pruhu, viz par 12(7) ZPPK
A ten červený trojúhelník který najdete na začátku připojovacího pruhu znamená co??
I když u připojovacího pruhu značka P4 asi není rozhodující a jen upozorňuje na §12(7) ZPPK
(7) Je-li pro zařazování do průběžného jízdního pruhu zřízen připojovací pruh, je řidič povinen před zařazením do průběžného pruhu užít připojovacího pruhu. Při zařazování z připojovacího pruhu do průběžného pruhu řidič nesmí ohrozit řidiče jedoucí v průběžném pruhu. Není-li připojovací pruh zřízen, je řidič povinen dát přednost v jízdě vozidlům jedoucím v průběžném pruhu.
-
Pokud tam je P4, tak je to jasné. Předpokládám, že se zde řeší situace, kdy tam není.
-
Myslel jsem situaci, kdy jedete na dálnici v levém, v pravém (prostředním) prázdno a z připojovacího se chce do pravého (prostředního) zapojit auto. Pak má, dle PČR, přednost.
-
Z připojovacího pruhu přednost mít nemůže už z principu, je-li zřejmé, že ten pruh je opravdu jen připojovací. Tam platí fakticky totéž, jako dávání přednosti z vedlejší (stejná slova: "nesmí ohrozit...").
Nicméně zrovna situace, kdy se někdo po předjížděcím manévru vrací do pravého pruhu přesně v okamžiku, kdy se do něj ve stejném místě pokouší najet někdo z připojovacího, mi přijde poměrně vzácná.
Což ovšem nic nemění na faktu, že přednost z připojovacího pruhu prostě nemá.
Na druhou stranu si ale nedovedu představit nějakou nekritickou situaci, kdy bych se vracel do pravýho pruhu v době, kdy tam nepochybně vidim někoho se připojovat a kde můžu vzhledem k vzájemným rychlostem předpokládat kolizi.
-
Na druhou stranu si ale nedovedu představit nějakou nekritickou situaci, kdy bych se vracel do pravýho pruhu v době, kdy tam nepochybně vidim někoho se připojovat a kde můžu vzhledem k vzájemným rychlostem předpokládat kolizi.
Asi je lepší už preventivně počítat že se v připojovacím někdo může objevit.. a když je prostor (v levém za mnou nikdo není) tak se do pravého vracet až za připojovacím pruhem.
-
A aby to bylo komplikovanejsi, tak ridic v pripojovacim pruhu si casto mysli, ze plati ZIP a soupne to do praveho prubezneho na hulvata.
Kluci, a jak je to v případě, že se jedná o dva pruhy jedním směrem + připojovací pruh, ale vše stojí = kolona. Podle mě by měl v takovém případě na konci připojováku platit zip pro ty, co se napojují mezi auta v průběžném, které se však posunují rychlostí želvy... je to tak?
-
Pánové taky bych si s dovolením dovolil dotaz. Na tomto místě z pohledu jedoucího vozidla. Z levé strany mohou auta najet do křižovatky (při odbočování doleva) tak, že skončí "v připojovacím pruhu". Je to z důvodu vysokého provozu aby vůbec zvládli odbočit. Nicméně - strhla se hádka, že v místě za přechodem u značky "snížení počtu pruhů" platí údajně zip. Dle mého názoru je to hovadina. Někdo kdo by tomu dodal trošku "vědečtější" pohled na věc..? Děkuji.
https://www.google.cz/maps/@49.6119057,17.2862755,3a,75y,200.62h,77.81t/data=!3m6!1e1!3m4!1sJkVe93l8fa-INsdoFD53QA!2e0!7i13312!8i6656
-
Je to hovadina, není to průběžný pruh ale připojovací.
-
Zrovna v té Olomouci to připojovací pruh není. Připojovací pruh je oddělen širokou čárou, v podstatě přerušovanou krajnicí. Není-li široká, jsou to průběžné pruhy.
TP 133 v sekci 6.3 říká "navazuje podélná čára přerušovaná (č. V 2b) v provedení 0,5/1,5/0,25 m." a ty čáry tam jsou cca 12 cm široké, ne 25 cm. Plus je tam značka IP 18b a TP 65 v sekci 9.2.5.37 říká "Značky č. IP 18b se neužívá k označení ukončení připojovacího pruhu".
-
Na to, kdo má přednost a kdo má dělat zip, nemá rychlost vozidel vliv.
Pokud se kolony pohybují přískoky, je větší šance se tam z toho připojovacího vnutit bez ohrožení ostatních a tam kde jezdím se lidi většinou bez problémů pouští, ale není to nic vynutitelného.