30kmhcz

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  

Novinky:

>>DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: ČTOU TO TADY JAK ÚŘEDNÍCI, TAK POLICIE. Neuvádějte nic, podle čeho by protistrana mohla dovodit, o jaký případ se jedná. Jak na to? Pojďte >>sem<<.

Zobrazit příspěvky

Tato sekce Vám umožňuje zobrazit všechny příspěvky tohoto uživatele. Prosím uvědomte si, že můžete vidět příspěvky pouze z oblastí Vám přístupných.

Příspěvky - jkraus222

Stran: 1 ... 61 62 [63] 64 65
931
Jen bych podotkl, že ta metodika - a tím pádem ani roční prekluze - není právně závazná, stejně to nakonec určí až judikatura (byť je dost pravděpodobné, že přesně takto). A než k tomu dojde, tak klidně může nastat situace, že správní orgán pojede podle § 125e odst. 3 a bude vám tvrdit, že prekluze je čtyřletá, takže to nakonec stejně budete muset prohnat přes soudy.

932
Skvělé, díky. Mám k tomu 2 poznatky:

1. Pozitivum:
Správní delikt provozovatele vozidla nelze projednat, uplynula-li ode dne spáchání projednávaného přestupku doba delší než 1 rok. Tuto analogii § 20 odst. 1 zákona o přestupcích doporučujeme uplatnit v souladu se zásadou správního řízení „In dubio mitius“. (V případě pochybností mírněji).
To je dobré, jelikož zákon lhůtu u fyzické osoby nijak neupravuje a hrozilo (hrozí), že ji správní orgány budou analogicky odvozovat od § 125e odst. 3 Zákona o silničím provozu (Odpovědnost právnické osoby za správní delikt zaniká, jestliže o něm příslušný orgán nezahájil řízení do 2 let ode dne, kdy se o něm dozvěděl, nejpozději však do 4 let ode dne, kdy byl spáchán.)

2. Negativum:
Naprosto mě šokuje, že ministerstvo správní orgány nabádá, aby, když se nedostanou k řidiči, porušovaly Zákon o přestupcích a věc odkládaly podle § 66 odst. 3 písm. g) (správní orgán nezjistí do šedesáti dnů ode dne, kdy se o přestupku dozvěděl, skutečnosti odůvodňující zahájení řízení proti určité osobě), což jim umožní překlopit to na SprDel. (V případě oznámení osoby řidiče provozovatelem vozidla, která je správnímu orgánu evidentně nedostupná, správní orgán věc zpravidla odloží podle § 66 odst. 3 písm. g) zákona o přestupcích; obdobně bude postupovat v případě uplatnění tzv. „osoby blízké“ ve smyslu § 60 odst. 1 zákona o přestupcích.; V případě oznámení osoby řidiče provozovatelem vozidla, která má bydliště v některém státě s předpokladem doručení (v praxi je takový předpoklad např. pro Evropu), správní orgán takovou osobu vyzve k podání vysvětlení; nepodaří-li se mu přesto věc realizovat v souladu s příslušnými právními předpisy, podle § 66 odst. 3 písm. g) zákona o přestupcích věc odloží.)

Jenže:
a) podle mě už samotné sdělení totožnosti řidiče (= podle zákona podání vysvětlení) je skutečnost odůvodňující zahájení řízení proti konkrétní osobě - jestli se jí daří doručovat nebo prokázat vinu, je věc úplně jiná. Jinak by přece takové podání vysvětlení naprosto postrádalo smysl a za druhé správní orgány na jeho základě řízení běžně zahajovat budou. Nelze postupovat selektivně ve stylu OK, sdělil nám totožnost řidiče, který přebral poštu, tak s ním zahajujeme řízení, ale když ji nepřebral, tak to zastavujeme, protože jsme "nezjistili skutečnosti...". Také by se podle této logiky pohlíželo naprosto stejně na případ, kdy dotyčný výzvu k zaplacení ignoruje a správnímu orgánu nesdělí nic, jako na případ, kdy provozovatel sdělí totožnost řidiče - a správní orgán by v obou případech shodně tvrdil, že "nezjistil skutečnosti odůvodňující zahájení řízení proti určité osobě" - to je naprosto absurdní;

b) to, že se správnímu orgánu vrátil dopis, není důvodem k odložení věci podle § 66 odst. 3 písm. g), ale má postupovat podle § 74 odst. 1 (V nepřítomnosti obviněného z přestupku lze věc projednat jen tehdy, jestliže odmítne, ač byl řádně předvolán, se k projednání dostavit nebo se nedostaví bez náležité omluvy nebo důležitého důvodu.) a pokud jde o doručování do ciziny, tak podle § 22 správního řádu (Adresátům, kteří se zdržují v cizině nebo jejichž sídlo nebo pobyt, popřípadě jiná adresa pro doručování podle § 19 odst. 3 je v cizině, lze doručit prostřednictvím provozovatele poštovních služeb nebo prostřednictvím příslušného orgánu státní správy pověřeného k doručování písemností do ciziny. Pokud se tímto způsobem nepodaří písemnost doručit, ustanoví jim správní orgán opatrovníka [§ 32 odst. 2 písm. d)].)

Takže to účelově odkládat podle § 66 odst. 3 písm. g) jen proto, aby to mohli překlopit na SprDel, je v naprosto jasném rozporu s platnými zákony a pochybuji, že to u soudů obstojí. Jak ale píšu, především mě šokuje ta nehorázná drzost ministerstva vydat metodický pokyn ve smyslu "serte na zákony, hlavní je ždímat prachy".

933
Jízda na červenou, pásy, světla / Re:Jízda na červenou
« kdy: 02 Října 2013, 17:28:49 »
Právním zájmem se rozumí něco jiného - ten má třeba pojišťovna, když chce nahlédnout do spisu v rámci rozhodování o plnění pojistky v rámci dopravní nehody atd.
Zároveň po něm úřad chce peníze - to sice ano, ale v případě výzvy to je dobrovolné, nejedná se o žádnou závaznou, právně vymahatelnou povinnost. Zjišťovat okolnosti údajného přestupku, rozporovat je atd. může až v řádném řízení, v případě výzvy k zaplacení se automaticky předpokládá, že přestupek jako takový se stal a byl řádně prokázán.
Odmítnutí by zdůvodnili jednoduše tím, že neprokázal právní zájem nebo jiný vážný důvod.
Ale klidně ať Weslo o spis požádá a pak se zde může podělit o to, jak mu to odmítnutí zdůvodnili.

934
Tohle mi moc hlava nebere. Pokud pokutu chtěl zaplatit, proč prostě teď nezaplatí jako provozovatel? Pokud zaplatit nechtěl (opomíjím, že píšete, že chtěl), proč to neřešil hned a nechal to zajít do tohoto stadia?
Obecně se dá říct, že na pozdní zaplacení se pohlíží stejně jako na žádné, takže dotyčný ve lhůtě 15 dnů nesdělil totožnost řidiče ani nezaplatil. Správní orgán byl povinen pokračovat v šetření přestupku - tzn. činit nějaké konkrétní kroky, které musí být ve spise, nikoliv pouze počkat, až uplyne lhůta 60 dnů a pak to automaticky přehodit na SprDel.
Rozvíjet teorie bez znalosti konkrétních podkladů se mi ale nechce (např. píšete, že podal odpor, ale nevíme, co do něj napsal atd.). Teď už bych asi nedělal nic a počkal na rozhodnutí, protože jakýmkoliv vyjádřením stejně sankci neodvrátí a akorát by jim dal možnost vyladit si argumentaci přesně podle toho, co jim napsal (řekl, pokud by tam šel osobně). Zároveň bych po nich chtěl komplet spisový materiál, aby se dala hledat slabá místa, procesní chyby atd. a případně nahrubo připravit obrana ještě před vydáním rozhodnutí, a to buď osobně, nebo pokud písemně, tak pro jistotu podle § 14 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím (doporučuji přečíst). Mají na vyřízení lhůtu 15 dnů.

935
v prvom rade mi ide o to ako "nenechat prepadnut" tu 8-dnovu lehotu. dopisom s vycislenim nakladov a poziadanim o preplatenie by to slo predlzit na nejaku rozumnu dobu, povedzme rok?
Jediný způsob, jak ji "nenechat propadnout", je požádat o uhrazení nákladů do 8 dnů po jejich vzniku. U obviněného ale správní orgán rozhodne tak, jak jsem už napsal (nezaplatí), a když nakonec nebudete uznán vinným a znova požádáte o úhradu nákladů, tak to buď posoudí jako novou žádost a řeknou, že lhůta 8 dní uplynula, nebo řeknou, že o žádosti už bylo rozhodnuto (zamítnutí). Je to možná cesta, jak to dostat k soudu, ale ne cesta, jak je donutit zaplatit.

936
Jízda na červenou, pásy, světla / Re:Jízda na červenou
« kdy: 02 Října 2013, 10:56:47 »
Nahlížení do spisu upravuje § 38 správního řádu a před zahájením řízení dotyčnému správní orgán nahlédnutí neumožní, protože není účastníkem řízení (nelze být účastníkem neexistujícího řízení).
1) Účastníci a jejich zástupci mají právo nahlížet do spisu, a to i v případě, že je rozhodnutí ve věci již v právní moci (§ 73).
2) Jiným osobám správní orgán umožní nahlédnout do spisu, prokáží-li právní zájem nebo jiný vážný důvod a nebude-li tím porušeno právo některého z účastníků, popřípadě dalších dotčených osob anebo veřejný zájem.

Na ten odst. 2 ale můžete zapomenout, právní zájem ani jiný vážný důvod neprokážete, respektive si správní orgán odmítnutí nahlédnutí do spisu snadno obhájí. Nepomůže ani požádat o spis v rámci Zákona o svobodném přístupu k informacím, protože na  vyřízení žádosti mají 15 dnů a mezitím uplyne lhůta pro zaplacení nebo udání řidiče, takže to nic neřeší.

Doporučuji stejný postup jako u rychlosti http://30kmh.cz/index.php?topic=250.0 tzn. uvést jim jako řidiče někoho, kdo po spáchání přestupku zemřel (neprůstřelné), případně si vymyslet fiktivního cizince (někoho, kdo není v českém registru obyvatel) s pobytem na reálně existující adrese (libovolný panelák v republice), což ale může vést k následné bitvě se správním orgánem plné úskoků a kličkování  :)

937
Ideální by bylo vědět, jestli se o to už někdo někdy soudil a jak to dopadlo. Pak by byla věc víceméně jasná. Ale letmým pátráním na internetu jsem nic nenašel.
V tuto chvíli pokládám za jednoznačné, že úřad sám dobrovolně nic nezaplatí. Jestli by to udělal, pokud by se argumentovalo judikaturou, nebo jestli by se to dalo vysoudit, je otázka.

938
Tuším, že D-FENS v jednom článku zmiňoval existenci judikatury, podle které když žádné reálné riziko Vašeho stíhání nehrozí, vypovídat musíte.
1) Tady ale to reálné riziko hrozí, lze ho dovodit už z toho, že přestupek byl spáchán autem předvolávaného.
2) Bod 23 citovaného nálezu ÚS: Tak také nelze pokutovat osobu, která odmítne podat správnímu orgánu vysvětlení v případě, kdy je zřejmé, že by jím, byť i jen teoreticky, mohla přispět ke svému postihu za přestupek.
Ovšem dřív vypověděl, že neřídil.
Tohle je jeden z mnoha chaosů Humlovy debilní novely. Na to písemné sdělení se sice pohlíží jako na podání vysvětlení, zákon o přestupcích ale předpokládá ústní podávání vysvětlení (viz § 60 odst. 2). Navíc, pokud už jim vysvětlení podal, proč ho znova zvou k podání vysvětlení? To je dvojí úkon a evidentní rozpor s § 6 odst. 2 správního řádu (Správní orgán postupuje tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady, a dotčené osoby co možná nejméně zatěžuje.), se zásadou předvídatelnosti konání správního orgánu atd. Klidně by mohl napsat, že už jim vysvětlení podal a dále se už k věci vyjadřovat nehodlá, takže se nedostaví.
To s tím ale nesouvisí. Nemusíte se dostavit, ale musíte poskytnout ty informace. Pokuta by byla za odmítnutí výpovědi.
Když už, tak by se mnohem pravděpodobněji snažili pokutovat nedostavení se než odmítnutí vypovídat. Každopádně nárok nemají ani na jedno, obojí řeší citovaný nález ÚS  :)

939
takze jak tedy? :) odpovedet jim co doporucuje kolega nahore? Odmitnuti podani vysvetleni+nedostaveni se?
Proč si vás tam asi zvou, když jste nahlásil, že řídil mrtvý? Protože zjistili, že dotyčný je mrtvý, ale že na fotce je zároveň vidět řidič (pokud jde o rychlost a ne o parkování), takže se chtějí podívat, jestli jste to vy. Pokud šlo o parkování, chtějí zkoušet nějaké jiné fintičky.
Takže já bych jim prostě poslal to, co jsem napsal, a čekal dál, jak se s tím vypořádají. Jasné je to, že jsou v totální důkazní nouzi a zbavit se jí mohou pokusit jedině tak, že tam přijdete.

940
Tady ale pozor.
Odepřít podání vysvětlení nemůžete jen tak (resp. můžete, ale je za to 5000 pokuta). Nevypovídání obvykle staví na tom (i když to uvedete jen odkazem na paragraf), že odmítáte vypovídat proti sobě a osobám blízkým.
Můžete. Přečtěte si citovaný nález ÚS.
Jenže při použití osoby mrtvé jste řidiče udal a osoba blízká to není.
To nemůže správní orgán vědět. § 68 odst. 4 zákona o přestupcích: Osobou blízkou se rozumí příbuzný v pokolení přímém, osvojitel, osvojenec, sourozenec a manžel, partner; jiné osoby v poměru rodinném nebo obdobném se pokládají za osoby sobě navzájem blízké jen tehdy, kdyby újmu, kterou utrpěla jedna z nich, druhá právem pociťovala jako újmu vlastní. Že dotyčný osobou blízkou vůči předvolanému nebyl, by musel správní orgán dokázat. Navíc je to úplně jedno: předvolaný má právo nevypovídat, aby nezpůsobil stíhání sobě.
Čili teoreticky úřad má možnost zkusit to zahrát na "bezdůvodně odmítá podat vysvětlení".
Není to bezdůvodné, dotyčný to řádně odůvodnil. Bezdůvodně by to bylo tehdy, kdyby žádný důvod neuvedl. A navíc by správní orgán narazil na citovaný nález ÚS (Uložení pořádkového opatření (pořádkové pokuty) jen z důvodu nedostavení se k podání vysvětlení (tj. k podání informací) je v oblasti správního trestání vyloučeno.)

941
Raději bych se připravil na bitvu a dával si záležet na formulacích, takže bych napsal zhruba:

Vážení,

dne XY jsem od vás obdržel předvolání k podání vysvětlení, č.j. XY. Tímto vám k věci sděluji následující:

1) V souladu s ust. § 60 odst. 1 zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve věci odmítám podat vysvětlení, neboť by mně nebo osobám mně blízkým (§ 68 odst. 4) hrozilo nebezpečí postihu za přestupek, popřípadě za trestný čin.
2) Jelikož vám žádné vysvětlení nepodám, bylo by mé dostavení se bezúčelné a tudíž se k podání vysvětlení nedostavím, a to v souladu s nálezem Ústavního soudu I. ÚS 1849/08, zejména body 22, 23, 26 a 28 předmětného nálezu.

Toť vše. § 74 zatím neargumentujte, jelikož nejste obviněný z přestupku.

942
§ 11 odst. 9 Zákona o obecní policii: "Nevyhoví-li osoba bez dostatečné omluvy nebo bez závažného důvodu žádosti nebo výzvě podle odstavce 1, může být předvedena."

To se ale v praxi nedělá a neznám případ, kdy by se někoho snažili předvést kvůli tomu, že nepřišel na výzvu. Navíc je to poměrně nereálné, kdyby přišli, stačí jim neotevřít dveře :-)
Pokud to je výzva kvůli rychlosti zaznamenané automatickým radarem nebo kvůli parkování, následně to předají na MÚ nebo magistrát a rozjede se klasický kolotoč: výzva k uhrazení určené částky atd.

943
Ten žebrácký dopis přišel od měšťáků? Aha, tak to mění situaci. Na měšťáky vůbec nereagovat a dopis ignorovat.

944
Řeší to jako přestupek a pozvat si mohou, koho chtějí.
Doporučuji jim sdělit, že ve věci odmítám podat vysvětlení a jelikož by tedy dostavení se bylo bezúčelné, odmítám se i dostavit, viz http://30kmh.cz/index.php?topic=302.0
PS: Předpokládám, že na záznamu je vidět řidič, takže ho chtějí konfrontovat s fotografií. Já jezdím se sklopeným stínítkem, takže na mě vidět není, a mrtvolu jsem jim letos nahlásil 50 x, aniž by dále otravovali.

945
Dva problémy. Náklady řízení řeší § 79 správního řádu:

1) Podle § 79 odst. 4 "Nárok na náhradu musí být u správního orgánu uplatněn do 8 dnů poté, co náklady vznikly, jinak zaniká." Jenže pokud nárok uplatníte jako obviněný z přestupku, úřad bude argumentovat tím, že jste si náklady způsobil sám svým protiprávním jednáním (které samozřejmě v té době není prokázáno). Pokud ho budete uplatňovat až po vydání (zprošťujícího) rozhodnutí, smůla - lhůta 8 dní uplynula.

2) V praxi se budou opírat zejména o to, že podle § 79 odst. 4 "Nestanoví-li zákon jinak, nese správní orgán nebo dotčený orgán (§ 136) a účastník své náklady."

Prakticky tedy nemusí zaplatit nic, cestovné, náklady na advokáta, pokud by se jím člověk nechal zastupovat - prostě NIC ani v případě plného úspěchu. Možná by se to dalo vysoudit, ale nevím, jestli je nějaká relevantní judikatura ohledně nákladů pro obviněného (a zproštěného) ve správním řízení, nezabýval jsem se tím. Každopádně sami dobrovolně nic nezaplatí.

Stran: 1 ... 61 62 [63] 64 65