ViktorN: Ano, pás tanku je dobrý příklad. Pás tanku má pevný obvod a počet celých otočení pásu odpovídá ujeté vzdálenosti bez ohledu na to, tak tvar onen pás zrovna má. Stejně tak pneu má pevný obvod, který se nemůže změnit. Tvar gumy se změnit může, ale nemá to vliv na ujetou vzdálenost, stejně jako u pásu.
Výpočet podle poloměru kola nemůžeš použít, protože tenhle výpočet dává smysl pouze v případě ideálního nedeformujícího se kola. Podle poloměru totiž napřed počítáš obvod, ale ten v tomhle případě nesedí!!!
Fajn, ještě jednou (jen abych si dokázal, že to mám správně), jsem provedl empirický pokus. Mám RC model terénního auta, který má poměrně pružné pneu. To znamená, že pokud zatížím auto, tak mohu simulovat podhuštěné pneu a vliv jejich deformace. Udělal jsem si na ráfku disku značku, stejně tak značku na podlaze a jel (ručně, samozřejmě) autíčkem a udělal přesně tři otáčky značky na ráfku a udělal koncovou značku na podlaze. Pak jsem autíčko zatížil a pokus zopakoval. Autíčko na tři otáčky ráfku (dle mého očekávání) ujelo znatelně (a jednoznačně prokazatelně) kratší dráhu.
Takže nejen teoreticky, ale i prakticky — mám pravdu, pane kolego… :-)