30kmhcz

Poradna => Potřebuji poradit - rychlost => Téma založeno: Behemot 10 Října 2016, 20:30:50

Název: Návrhová rychlost
Přispěvatel: Behemot 10 Října 2016, 20:30:50
Budu řešit jednu dálniční rychlost, napadlo mě vyzkoušet novou věc, která by jim mohla hned rozbít materiální aspekt kdyby poukazovali na bezpečnost, a sice vyzískat podklady od správce komunikace k návrhové rychlosti komunikace. Čili např. pokud návrhová rychlost je 150 a nejsou aktuálně ani žádné podmínky (poškození, zvěř, počasí, provoz, whatever) proč by měla být rychlost snížena, tak nemůže být nebezpečné tam těch 150 jet, protože na to byla ta silnice postavena. Tím pádem zůstává zájem společnosti na bezpečnosti provozu zachován.

Pokud se tak nějak vyjádří i opice při výslechu, zejména když se jich zeptám kolik jely a jestli to bylo bezpečný, tak mi to přijde neprůstřelný. Případný kecy o tom jak jsou na toto školení jim právě teď efektivně rozbil Chovanec ústavu když oficiálně přiznal, že jezděj jak píče, mají nejvíc nehod v ČR a proto je během příštích dvou let posílaj všechny na speciální kurzy jízdy. Kdyby to totiž uměly, tak tam nemusej chodit :D

Na což mám i osobní zkušenost pár týdnů zpátky, kdy mě kokoti míjeli o pár metrů a křižovatku brali středem vlevo tak, že se tam div neutrhli. Kdyby v té ulici kam odbočovali byl chodec, zykloun, motorka, tak už můžou jet pohřebáci, na to neměli šanci zareagovat. Ještě že i já sám sem sice napřed malinko zpomalil, ale pak to rychle vyhodnotil tak, že je lepší jet dál. Kdybych tam zastavil že je pouštím, tak jsme oba na sračku.
Název: Re:Návrhová rychlost
Přispěvatel: JJ 10 Října 2016, 21:11:45
Jako podpůrný argument to není špatné. Ještě si uvědom, že ta návrhová rychlost je počítaná přo nějaké hypotetické vozidlo. To bývá specifikováno docela konservativně a tak se ještě nabízí argumentace tím, že konkrétní použité vozidlo mělo lepší brzdy, manévrovatelnost apod. v porovnání s tím návrhovým.

Tj. po dálnici, navrhované před 50 lety pro tehdejší návrhové vozidlo a rychlost 130 km/hod se dá dnešními auty bez problémů bezpečně jezit třea i 150.
Název: Re:Návrhová rychlost
Přispěvatel: fu 10 Října 2016, 21:19:25
Tj. po dálnici, navrhované před 50 lety pro tehdejší návrhové vozidlo a rychlost 130 km/hod se dá dnešními auty bez problémů bezpečně jezit třea i 150.

Mohl byste tu myslenku rozvest, na cem stavite?
Název: Re:Návrhová rychlost
Přispěvatel: Mike 10 Října 2016, 22:33:30
troufám si tvrdit, že v CZ je nejvyšší návrhová rychlost 120kmh
patrně pro komunikaci S1 27,5 ( což je to, kam se vejde 6ti pruh )
Název: Re:Návrhová rychlost
Přispěvatel: JJ 11 Října 2016, 09:39:16
Tj. po dálnici, navrhované před 50 lety pro tehdejší návrhové vozidlo a rychlost 130 km/hod se dá dnešními auty bez problémů bezpečně jezit třea i 150.

Mohl byste tu myslenku rozvest, na cem stavite?

Viděl jsem to před časem tuším v příloze k nějaké normě - těch vozidel tam bylo definováno víc, např. nákladní auto. U jednotlivých kategorií bylo definováno několik parametrů - vzpomenu si určitě na rychlost a schopnost zrychlovat a brzdit, nějak tam figurovala i hmotnost a výkon.

K návrhu maximální rychlosti se to používá okrajově, ty informace jsou primárně určeny ke stanovení jiných parametrů: maximálních stoupání, budování či nebudování stoupacích pruhů pro pomalá vozidla, k výpočtu propustnosti komunikací apod.

Ještě jedna „drobnost“ mi z toho dokumentu utkvěla v hlavě: opotřebení komunikací provozem lehkých vozidel (teď nevím, zda do 3,5 nebo 7,5 tuny) se při návrhu zcela zanedbává.
Název: Re:Návrhová rychlost
Přispěvatel: Behemot 21 Října 2016, 13:42:46
Tak jsem si stáh normu ČSN 73 6101 z uložto ohledně projektování silnic, ať znám termity na který se vůbec ptát. No, obecně se tam počítá akorát s pomalým vozidlem (370 kW, 16 náprav, 44 tun), osobní to v podstatě neřeší. Zůstává návrhová rychlost 120. Co to mění oproti dřívějším normám, podle těch asi ještě byla projektována konkrétně R6, je zavedení směrodatné rychlosti (130), definované podle tzv. křivolakosti (poloměry zatáček, kopce). Tak nějak vůbec nevim s jakým vozidlem se tam počítá nebo jak se k tomu dobrat?

Ale je tam zavedená veličina kvalita dopravy. Ta v podstatě bere intenzitu provozu a takovýdle věci, ŘSD by to mělo mít, podle normy by se to mělo i tak nějak jako pravidelně ověřovat kvůli dalším opatřením. Myslím že v souvislosti s tím, že směrodatná rychlost je definována jako rychlost, kterou nepřekračuje 85 % vozidel za mokra, tak myslim, že vysokou kvalitou by při dobrém slunečném počasí na absolutně suché vozovce šlo taky argumentovat.