Ano, jde o novelu 261/2021 Sb. měnící mj. zákon 300/2008 Sb. (ElÚkon). Je to pěkný macek, o čem to zhruba je se lze dočíst v důvodové zprávě (a zda se tam v tom objemu neschovalo i něco dalšího, co proletělo pod radarem hlídacích psů, ukáže teprve čas). Novela nabíhá postupně (tzv. dělená účinnost), což by nebylo nic zvláštního, ale to, že je rozdělená na 13 různých termínů a třeba jen ten jediný zákon ElÚkon mění s účinností ve 3 různých datech je slušný bizár.
Konkrétně fikce doručení u tzv. poštovních zpráv je ale vcelku neškodné ustanovení. Především zůstává zachovaná možnost nemít příjem poštovních zpráv povolen (mluvilo se jen o tom, že by se default nastavení jejich příjmu změnilo z opt-in na opt-out, jestli a zda vůbec to je součástí uvedené novely netuším, ale pro příčetného držitele DS v tom nevidím zásadní rozdíl). Jinak je sice fakt, že je nově zavedena fikce doručení poštovních zpráv, ale jelikož se to převážně bude týkat soukromoprávního styku, mohou si to jeho účastníci smluvně ujednat odchylně (neřekl bych, že by § 18a ElÚkon měl striktně kogentní povahu), a jak zde opakovaně upozorňuji, v soukromoprávním styku při absenci explicitní smluvní úpravy a/nebo u mimosmluvních právních poměrů i pro klasickou šnečí poštu de facto platí fikce doručení snad ještě tvrdší než ta používaná ve veřejnoprávních procesech.
Zkrátka a dobře - každý, kdo DS má (ať už ze zákona či dobrovolně), nechť si dle svých priorit rozhodne, zda chce přijímat zprávy od ne-OVM. Za běžných okolností stejně není moc reálné nehlásit se do DS déle než 3 měsíce (aby se dodaná, ale materiálně nedoručená zpráva, automaticky smazala), tedy vše dodané tak jako tak bude materiálně doručeno a vznikne nanejvýš rozdíl v řádu jednotek dní v okamžiku doručení. A situace, kde by to hrálo zásadní roli, budou velmi velmi vzácné (normální běloch totiž své záležitosti řeší v reálném čase, ne jako úředník týden před prekluzí).