Gumidos +1
Výpověď je možnost, kde taháte za nejkratší konec provazu. Pokud ještě neskončilo předplacené období, ale nestihl jste lhůtu 1 měsíce podle § 2786 OZ (o čemž ale víte jen vy), zdá se jako cesta nejmenšího odporu oznámit pojistiteli písemně nesouhlas se zvýšením pojistného, do toho dopisu uvést, kdy jste se o změně dozvěděl (aby byl dodržen ten měsíc, máte-li nutkavou potřebu něco vysvětlovat, může za to třeba COVID-19 a trávení lockdownu mimo adresu, kam vám běžně chodí pošta), a že tedy počítáte s tím, že pojištění uplynutím období zanikne a ať vám to potvrdí.
A uvidíte, co se stane. Pravděpodobně to pojišťovna bude akceptovat. Pokud ne, plán B může být právě v neplacení - sdělíte pojišťovně, že trváte na tom, že smlouva ke konci období zanikla, takže jim nic nezaplatíte, a ať se podle toho zařídí. Bude-li pojišťovna taky trvat na svém, tedy že nesouhlas byl opožděný a smlouva pokračuje, třeba to urychlí upomínku. Tu je potřeba nezaplatit v určené lhůtě, mezitím uzavřít POV někde jinde (tak, aby tam nevzniklo nepojištěné období, nebude-li zřejmé, kdy přesně má k zániku POV pro neplacení dojít, radši s mírným překryvem) a až i stará pojišťovna zjistí, že její POV zaniklo a vyúčtuje vám poměrnou část za pár měsíců, tak jí to zaplatit - nejspíš by to vymáhali, možná neúspěšně, pokud byste trval na své verzi ohledně okamžiku doručení zvýšení pojistného, ale asi nemá smysl takovým sporem ztrácet energii, podstatné je, že dosáhnete zrušení POV, a (skoro) ho ani nebudete platit dvojmo.
Místo neplacení je jistější, ale administrativně složitější, už popsaná cesta přes depozit. Finančně to vyjde asi podobně (za depozit máte ten poplatek, ale u toho zániku pro neplacení platíte delší dobu starou pojistku a může se tam objevit část měsíce, za kterou musíte zaplatit staré i nové pojišťovně). Fingovaný prodej by asi taky fungoval, ale přijde mi to jako problematičtější možnost proti těm výše popsaným.