1
Nedopravní tématika / Re:Záznam o využívání údajů z registru obyvatel
« kdy: 13 Února 2024, 10:24:41 »
Nedalo mi to a přeci jen jsem se zeptal.
První banka reagovala celkem svižně a po 13 dnech od odeslání dotazu datovou schránkou mi přišel papírový dopis, v němž mi sdělují, že mě šmírují jakožto statutárního zástupce společnosti, která u nich má učet, na němž je nějaká úplně bagatelní částka a popravdě jsem si myslel, že je dávno zrušený. Nelíbí se mi to, ale nejspíš s tím nic nenadělám. Účet samozřejmě zruším.
Reakce druhé banky je ovšem o dost zajímavější. Dorazila do DS přesně čtyři týdny (!) po odeslání dotazu datovou schránkou:
----------------------------------------------------------------------
Vážený pane,
na základě novely Zákona o bankách (z. č. 21/1992 Sb.) banky v ČR získaly v roce 2022 oprávnění zajistit pro plnění svých povinností aktualizaci potřebných údajů z rejstříků vedených státem. Data, která z registru obyvatelstva získáváme, slouží k AML identifikaci klienta a nevyužíváme je k žádným marketingovým účelům. Z registru získáváme jméno, příjmení, informace o aktuálním dokladu totožnosti a informace o adrese trvalého pobytu.
Jedním z oprávněných důvodů pro náhledy do registru obyvatelstva může být situace, ve které s námi klient právě jedná, např. při založení produktu, žádosti o úvěr apod., kdy si data klienta jednorázově aktualizujeme. Dále se dotazujeme u našich aktivních klientů, disponentů, uživatelů Bankovní Identity, kdy máme právo si zajistit pravidelnou aktualizaci vybraných dat z registrů.
Ve Vašem případě Vaše osobní údaje zpracováváme (archivujeme) v souvislosti s Vaším vztahem k naší bance, kdy jsme pro Vás vedli do roku 2017 osobní účet. V současné době zpracováváme Vaše osobní údaje v souladu povinnostmi, které nám ukládají právní předpisy (Zákon o bankách a Zákon o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu), dle kterých máme povinnost uchovávat osobní údaje minimálně 10 let od ukončení obchodního vztahu s bankou.
Samotný fakt, že Vaše osobní údaje evidujeme z důvodu naplnění naší zákonné povinnosti, by neměl být důvodem pro dotazování do registrů obyvatel poté, co jste s bankou ukončil smluvní vztah. Dotazování do registru bylo ve Vašem případě vyvoláno technickou chybou. Po zjištění této chyby jsme v květnu 2023 v souvislosti s Vámi ukončili dotazování do registru obyvatelstva.
Z registru jsme tímto dotazem nově získali informace o průkazu totožnosti. Ostatní údaje jsem již v databázi měli z doby, kdy jste s naší bankou měl smluvní vztah. Nově získané údaje o dokladu totožnosti, které jsme dotazem do registru získali, vymažeme.
Za způsobené komplikace se Vám velice omlouvám.
----------------------------------------------------------------------
Čili: hloupý stát nám dal možnost získat zadarmo data, která se snad ani nedají koupit. Díky zcela nespecifikované technické chybě jsme si jich pro jistotu stáhli ještě trochu víc, ale když se na to přišlo, tak se tedy omlouváme, no...
První banka reagovala celkem svižně a po 13 dnech od odeslání dotazu datovou schránkou mi přišel papírový dopis, v němž mi sdělují, že mě šmírují jakožto statutárního zástupce společnosti, která u nich má učet, na němž je nějaká úplně bagatelní částka a popravdě jsem si myslel, že je dávno zrušený. Nelíbí se mi to, ale nejspíš s tím nic nenadělám. Účet samozřejmě zruším.
Reakce druhé banky je ovšem o dost zajímavější. Dorazila do DS přesně čtyři týdny (!) po odeslání dotazu datovou schránkou:
----------------------------------------------------------------------
Vážený pane,
na základě novely Zákona o bankách (z. č. 21/1992 Sb.) banky v ČR získaly v roce 2022 oprávnění zajistit pro plnění svých povinností aktualizaci potřebných údajů z rejstříků vedených státem. Data, která z registru obyvatelstva získáváme, slouží k AML identifikaci klienta a nevyužíváme je k žádným marketingovým účelům. Z registru získáváme jméno, příjmení, informace o aktuálním dokladu totožnosti a informace o adrese trvalého pobytu.
Jedním z oprávněných důvodů pro náhledy do registru obyvatelstva může být situace, ve které s námi klient právě jedná, např. při založení produktu, žádosti o úvěr apod., kdy si data klienta jednorázově aktualizujeme. Dále se dotazujeme u našich aktivních klientů, disponentů, uživatelů Bankovní Identity, kdy máme právo si zajistit pravidelnou aktualizaci vybraných dat z registrů.
Ve Vašem případě Vaše osobní údaje zpracováváme (archivujeme) v souvislosti s Vaším vztahem k naší bance, kdy jsme pro Vás vedli do roku 2017 osobní účet. V současné době zpracováváme Vaše osobní údaje v souladu povinnostmi, které nám ukládají právní předpisy (Zákon o bankách a Zákon o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu), dle kterých máme povinnost uchovávat osobní údaje minimálně 10 let od ukončení obchodního vztahu s bankou.
Samotný fakt, že Vaše osobní údaje evidujeme z důvodu naplnění naší zákonné povinnosti, by neměl být důvodem pro dotazování do registrů obyvatel poté, co jste s bankou ukončil smluvní vztah. Dotazování do registru bylo ve Vašem případě vyvoláno technickou chybou. Po zjištění této chyby jsme v květnu 2023 v souvislosti s Vámi ukončili dotazování do registru obyvatelstva.
Z registru jsme tímto dotazem nově získali informace o průkazu totožnosti. Ostatní údaje jsem již v databázi měli z doby, kdy jste s naší bankou měl smluvní vztah. Nově získané údaje o dokladu totožnosti, které jsme dotazem do registru získali, vymažeme.
Za způsobené komplikace se Vám velice omlouvám.
----------------------------------------------------------------------
Čili: hloupý stát nám dal možnost získat zadarmo data, která se snad ani nedají koupit. Díky zcela nespecifikované technické chybě jsme si jich pro jistotu stáhli ještě trochu víc, ale když se na to přišlo, tak se tedy omlouváme, no...