Ohledně nátlaku - právě proto jsem říkal, že to záleží primárně na tom, jak se jim bude chtít a kolik s vámi budou chtít strávit času.
Překvalifikování se tu již řešilo. Pokud by k němu mělo dojit
ex post ve správním řízení, tak SO s největší pravděpodobností neunese důkazní břemeno. Pokud však budou k vozidlu jako technicky nezpůsobilému přistupovat již na místě a opatří za účelem následného správního řízení potřebné důkazy, tak s důkazním břemenem nejspíš nebude problém.
Rozdělení závad a vazba na technickou způsobilost vyplývá z platné legislativy - směrodatný je
§ 37 ZPK, který definuje technicky nezpůsobilé vozidlo. Z textace skutkové podstaty přestupku dle
§ 125c odst. 1 písm. a) bod 3. ZPPK pak vyplývá, že cílí na ještě užší skupinu, než je vymezená v § 37 odst. 1 písm. a) ZPK. Dle ZPK je technicky nezpůsobilé vozidlo, které "pro závady v technickém stavu bezprostředně ohrožuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích", skutková podstata v ZPPK však cílí na situace, kdy vozidlo "bezprostředně ohrožuje ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích".
Dále § 49 přímo vymezuje podstaty jednotlivých závad - zde je "c) nebezpečná závada, která bezprostředně ohrožuje bezpečnost jízdy silničního vozidla, provoz na pozemních komunikacích nebo životní prostředí."
Abych to shrnul:
A = technicky způsobilé, ale je povinnost odstranit.
B = technicky nezpůsobilé, pokud nebude odstraněna; nikoho neohrožuje; platnost STK se zkracuje na 1 měsíc, během kterého musíte jet na STK nechat zkontrolovat, že jste závadu odstranil. Kontroluje se pouze odstranění závady, nejde o celkovou prohlídku.
C = technicky nezpůsobilé a ohrožuje bezpečnost. Skutková podstata přestupku provozovatele dle
§ 83 odst. 1 písm. m) ZPK je naplněna, jakmile se auto v tomto stavu vyskytuje na PK. Skutková podstata přestupku řidiče je naplněna pouze tehdy, pokud vozidlo technickým stavem ohrožuje ostatní účastníky provozu. Při zjištění C závady nelze odjet z místa, tj. policista by měl s vozidlem zakázat další jízdu.
Konkrétní závady pak vymezuje příloha č. 1
vyhlášky č. 211/2018 Sb., o technických prohlídkách vozidel.
Původně jsem se tím nechtěl prohrabovat, ale vypadá to, že C závady u světel jsou pouze, pokud tam světlo není vůbec nebo nesvítí na přivrácené straně ke středu vozovky. Jestli to spadne pod A nebo B a jak je to s tím proužkem na čelním skle si už případně zjistěte sám.
I pokud by to bylo jen B, tak by mi to za tu otravu s jízdou na STK, kvůli které to budete muset stejně sloupnout, nestálo. Pokud by to chtěli řešit, tak to můžete sloupnout i na místě, pak se vyhnete zkrácení STK (u pokuty záleží). I za předpokladu, že by pro vás peníze nehrály roli očekávám, že vás po dvou sloupnutích stejně přestane bavit to tam pokaždé lepit zpět.