Mám dojem, že mícháte víc věcí dohromady. Oddělil bych 3 věci. 1) matematika x počty, 2) jak má vypadat výuka, 3) co má být výstupem.
Ad 1) Matematika jako taková je o abstrakci, strukturách, souvislostech, určitém způsobu uvažování s důrazem na exaktnost. Počty jsou pouhá aplikace, a z tohoto úhlu pohledu není velký rozdíl mezi tím, zda se žák 2. třídy učí malou násobilku, či zda posluchač technické VŠ počítá přechodové jevy v obvodech řešením soustavy diferenciálních rovnic metodou Laplaceovy transformace - jde jen o jistý rutinní postup, ale je velký rozdíl mezi tím umět jej provést a rozumět tomu, co je za tím.
Ad 2) Trochu rozumím matematice, ale prd vím o tom, jak ji učit, zejména malé sviště, takže možná jsem úplně mimo, ale pokud je Hejný alespoň trochu o tom, že děti dostanou příležitost na něco reálně samy přijít, vymyslet (aniž by jen kopírovaly odněkud převzaté postupy bez snahy je skutečně pochopit), tak jen houšť a větší kapky! A je-li to navíc zábavnou formou přiměřenou věku, tím líp. Našprtat se násobilku a trojčlenku vedle toho jistě nikoho nezabije, ale zároveň je smutné, když se u toho i skončí. Ve vyšším věku, tj. minimálně od SŠ a samozřejmě na VŠ, moje konzervativní nátura má za to, že není nic špatného na tom, že student před zkouškou ze stresu a nároků sere Maggi kostky, ale znechutit nesmyslným drilem matematiku dětem, jak je v Kocourkově bohužel zvykem, není nic než medvědí služba.
Ad 3) Že běžný absolvent povinné školní docházky neumí rychle a bez chyb počítat z hlavy, mi v době mobilů a EET žíly netrhá. Bohatě mi stačí, že když někdo nastoupí jako pingl, tak má ze školy alespoň takovou průpravu, že je po krátké době schopen se to sám naučit, aniž by bylo nutné jej kvůli tomu poslat na měsíční rekvalifikační kurz. Stejně tak mi nepřipadá významné, jaké integrály zvládne absolvent VŠ spočítat po ztroskotání na pustém ostrově, ale zda je reálně schopen zadaný problém přetavit do vhodného modelu a ten v potřebném rozsahu upočítat, přičemž zda ve finální fázi použije sw typu Mathematica/Matlab či to oldschoolově zvládne na koleně, je už jen nepodstatná nuance.