mcsoap: trochu se pokusím rozebrat vaše „hospodské drby“ k problému.
Především je třeba opět sdělit - "čtěte pojistné podmínky a smluvní ujednání", čtěte, čtěte… Může se to lišit. Informace o souzení se "z trucu" je poněkud přitažená za vlasy - stojí to čas a peníze. Moje zkušenost je taková, že v podstatě vždy tomuto postupu předcházel nějaký "nestandard" ze strany pojištěného. Váš dotaz na to, zda-li jste krytý "na částku, kterou jste uvedl do formuláře" pak dokládá, že problému věnujete opravdu málo pozornosti. Údajnou odpověď operátora pak hodnotím jako váš výmysl či krutě zkreslenou informaci - takovéto informace skutečně nebývají poskytovány.
Nyní posouzení: jsou pojišťovny, u kterých "do formuláře" vůbec žádnou pojistnou částku typu kupní cena, cena bazarníka Vasila apod. nedoplňujete a v pojistce není uvedena. Jsou pojišťovny, kde jí naopak stanovujete. Oba systémy mají svoje specifika, ale hodnotím ten váš - kdy jste tzv. pojistnou částku stanovil. Pojistná částka není ničím jiným, než primárně pouze horní hranicí plnění a sekundárně pak částkou, vůči které může být zkoumáno tzv. podpojištění (ten pojem si nalezněte sám). Špatný je pak dotaz - "na kolik jsem krytý" - neboť se jedná o pojištění škodové, což znamená, že je kompenzováno "snížení hodnoty majetku" (u obnosového pojištění typu životní, zdraví, důchodové budete skutečně krytý na nějaký obnos). Uvedené snížení hodnoty majetku pak nastane např. jeho poškozením, úplným zničením či ztrátou. Reálně tedy obdržíte částku do výše uvedeného snížení hodnoty majetku - max. „obvyklé ceny“ (nemáte-li GAP atd.). A důležitý je právě pojem „obvyklá cena“, musíte přečíst její smluvní definici. Obvykle bývá ujednána jako cena při prodeji stejné nebo srovnatelné věci v daném čase a místě v ČR. Zvažují se všechny okolnosti mající vliv na její výši, nezvažuje se naopak cena zvláštní obliby, osobní poměry prodávajícího atd. (mimochodem např. vozidlo bez VIN může být posuzováno nikoliv jako vozidlo, ale jako soubor náhradních dílů – skutečně je třeba číst). Následně pak je třeba číst ujednání o plnění - obvyklé bývá uvedení hranice 80% obvyklé ceny, kdy u poškození do této hranice jsou hrazeny náklady na opravu (účtem, nebo rozpočtem), nad tuto hranici pak nastává tzv. "totální škoda" - tedy od obvyklé ceny vozidla se odečte cena použitelných zbytků (obvykle nabídnuta aukce vraku). Maximální výše potenciálního pojistného plnění z havarijního pojištění se tedy v čase mění - obvyklé klesá. Tedy je nepravdivé vaše info o náhradě v ceně „nejlevnější vrány“ – naopak jsou zvažovány kilometry, výbava, případně havarijní a servisní historie, stav pneumatik atd. Na druhou stranu je vhodné mít nějaký doklad o tom, v jakém výtečném stavu váš mazlík před pojistnou událostí byl a být schopen to prokázat. Bohužel nákup nových doplňků za 20 tis. Kč, nezvyšuje obvyklou cenu starého krámu o shodných 20 tis. Kč. Telefonista taktéž neschvaluje ani neodsouhlasuje žádnou cenu vozidla – její stanovení je povinností pojištěného.