Odkazovaný článek z 18.7. popisuje, že fízl má nějaké zařízení, které "zkontroluje spalinové cesty" - resp. mu umožní identifikovat vozidlo, které bude následně odesláno ke standardní STK. Vykládám si to tak, že se fízl bojí, že by musel platit náklady STK, pokud by byly výsledky pro řidiče dobré a tohle je buď nějaký pomocníček, případně certifikované zařízení s necertifikovaným fízlem (tedy fízlem bez osvědčení kontrolního technika), které eliminuje nežádoucí (rozuměj vozidla v řádném technickém stavu) vozidla. Článek z 24.8. je již drsnější a přímo popisuje měření emisí na cestě. V takovém případě předpokládám, že příslušný fízl bude schopen předložit platné osvědčení kontrolního technika (kde je požadována min. 3 letá odborná praxe při opravě vozidel ) a k použitému zařízení doloží příslušné schválení a metrologické navázání, jinak táhni hajzle od mojí CAN sběrnice, natož nějakého vytáčení motoru do otáček.
Předpokládám, že pokud stát považuje kontrolu STK a emisí za natolik složitou agendu, jak plyne z 361/2000 a 56/2001, pak to nemůže dělat kdejakej fízl jenom proto, že mu to "politicky myslí".
A protože leckdy i profesionální a letití technici tápou při provádění emisí - nechápu, jak to má provozovat fízl s kufrem za 315 tis. Kč.