Ne, nechci podporovat žádný byznys zastupitelů a jejich kamarádů! A že by se přesunem nádraží zastavily nákupy kamer a pasatů? LOL, ba právě naopak! Chybějící peníze se budou muset nějak doplnit. A jak? Největším byznysem pro město jsou vždycky pokutičky a poplatečky. Takže modré zóny, omezení rychlosti, buzerbudky, odtahy, pokuty, represe…
Takže díky Behemote za Váš skvělý nápad! Dělejte čertu dobře a prosazujte dál přesun nádraží…
Já to fakt nechápu, Behemote. Na jednu stranu vystupujete jako ryze pravicový člověk, ale jindy zase tvrdě razíte socialistickou línii mohutného přerozdělování a sociálního státu (kdy stát rozhodne, co občané potřebují).
Já bych si dovolil jen shrnout fakta:
1. jednoznačně nejvýhodnější poloha nádraží je v centru. Nejen že je to celosvětový trend (viz nové nádraží u našich vídeňských sousedů), ale je to proakticky to nejlepší, co může být…
2. hl. nádraží tvoří spolu s šalinama a trolejbusy/autobusy nejvýznamější dopravní uzel v Brně. Prakticky z jakékoliv části města se z/na nádraží dostanete maximálně s 1 přestupem. To si troufám říci, že tohle má skutečně jen málokteré město! Přesunem bychom tento unikátní uzel zničili…
3. a nejen to. K nové poloze nádraží má (až ve 2. fázi) vést jedna jediná linka šaliny. Fakt super…
4. význam železnice neustále klesá. Jak ve smyslu dopravy zboží (díky fatální nepružnosti ČD), tak i díky jiným důvodům (nedostatečná flexibilita, čas dopravy, ceny a pod.), tak i ve smyslu osobní dopravy. Obsazenost vlaků klesá, počet spojů též klesá. Dá se říci, že před 30 lety byla železniční osobní doprava u nás ve špičce, od té doby neustále klesá počet spojů i přepravených osob. Nádraží stačilo i před 30 lety. Nevidím důvod, proč by nestačilo i nadále. Zejména když počet spojů rok od roku stále klesá. Kdy jste byl Behemote naposledy na nádraží a někam jel? Kdy?
5. přesun nádraží není jen postavení železobetonové rychlokvašky, ale kompletní přesun celé železniční infrastruktury. V tomto ohledu ta betonová rychlokvaška za 20 miliard je jen srandovní prkotina! Náklady na vše se nyní odhadují na rozpětí 60–80 miliard Kč. Přesný celkový rozpočet stále není k disposici a nebo není záměrně přístupný. Tunel Blanka je proti tomu krtinec, tohle bude tunel jak Brno!
6. na jednoho obyvatele Brna (včetně kojenců) to pak vychází na skvělých 150–200 tisíc korun. Vy na to máte, Behemote? Já to platit tedy nechci. Ani ve formě modré zóny či odtaženého auta a nebo prostě jiné „odsunové“ dani! Celý tento projekt je fakticky neufinancetovatelný!!! Jinými slovy — přesun je nejdražší, nejkomplikovanější a nejnesmyslnější řešení otázky rekonstrukce a modernizace železničního uzlu Brno. Jak po stránce železniční, tak po stránce urbanistické, logické a logistické i po stránce realizovatelnosti.
7. a znovu opakuji podstatný argument — nevidím jeden jediný důvod, proč by měli občané platit přesun provozovny jedné či více firem! Já bych chtěl taky, aby mi město postavilo novou provozovnu a hlavně aby mne to nestálo ani jednu jedinou korunu. Co myslíte, šlo by to zařídit? :-)
8. a plány radních jak využít starou budovu nádraží jsou fakt velkolepé. To jsou fakt skvělé plány: tržnice, casino, … Prostě kšeft domyšlený do posledního detailu. I to financování zkoušeli přes EU dotace, když tam vyslali zmr. Duchoně…
pár poznámek:
Nádraží prošlo nejvýznamější rekonstrukcí těsně před převratem. Tehdy k obnovení vybombardované (II. svět. válka) pravé věže už ale scházelo v rozpočtu nějakých 300tis a proto se to odložilo. Nedávno proběhla modernizace hlavní haly (s rozpočtem několikanásobně převyšujícím rozpočet předchozí proběhlé celkové rekonstrukce celého nádraží). Já osobně jsem toho názoru, že tahle modernizace proběhla zcela typicky s dnešní dobou velmi necitlivě vzhledem k historické budově. Architekti předvedli dost vysoký stupeň architektonického zoufalství a modernistického břídilství — barbarství! Ale to je už zřejmě prostě klasika a asi „nelze jinak“, viz „modernizace Reduty“ a tak dále…
Podle mého názoru by bylo pouze zapotřebí provést citlivější „modernizaci“ haly s větším ohledem na historii budovy. A uklidit a vyčistit. Ale to by si měl skutečně zařídit sám provozovatel!!! Já si taky u sebe musím sám uklízet… S tímto přístupem i ta nová betonová budova by byla zakrátko stejně špinavá a zaplivaná, jako stávající secesní budova s obrovskou historickou hodnotou…
A ještě mi to nedá, abych nedodal: ad „Furt lepší než když za to nakoupí kamery a nový prasáty…“ — malá drobnost. Brno je v této chvíli zatíženo dluhem ve výši 5 miliard. A peníze na přesun prostě nemá! A Vy byste utrácel peníze, které nejsou? A rozhodoval a do krve se hádal, zda-li zajíc se má upéct na smetaně či na cibulce a zajíc zatím peláší po poli v nedohlednu dál a dál… A nebo že by mělo platit Špidlovo „zdroje jsou“ a nebo Paroubkovo „dluhy se prostě neplatí“?
Vzpamatujte se, chlape!