Mohl by prosím někdo z matadorů upřesnit na základě čeho máme vlastně právo k nahlédnutí do spisu "kdykoli"..?
Především na základě toho, že jde o nepříliš častý úkon, a že SO objektivně nic nebrání jej umožnit.
Formálně jde o právo účastníka, tedy účastník takové právo má a SO má povinnost postupovat tak, aby realizaci tohoto práva umožnil. To, že je třeba něco umožnit, samozřejmě má nějaké faktické limity, např. úplně stejně má každý právo na nový pas (OP, ŘP), ale když totéž bude chtít 100 lidí v jeden moment, tak je logické, že někdo bude muset počkat, v extrémních případech třeba i přijít druhý den, objednat se na konkrétní termín atp.
Pokud by se někam chodilo ve velkém nahlížet (podobně jako třeba pro zmíněné občanky a řidičáky), bylo by pochopitelné, že na to budou mít určené přepážky, položku v menu pořadníkového systému, a třeba i nějaké ty úřední hodiny (i když i pak by neměl být problém po dohodě přijít jindy). To je třeba situace i některých soudů, zejména těch velkých, které za tím účelem mají vyhrazené infokanceláře. Pokud někdo přijde neplánovaně, je naprosto v pořádku, že bude muset počkat na odbavení těch, kdo si úkon rezervovali, a že třeba i odejde s nepořízenou, pokud např. bude mít spis u sebe soudce, který zrovna má jednání, není v budově atp. Pokud ale k úřadu v Horní Dolní přijde někdo nahlížet dvakrát do roka, tak zkrátka neexistuje žádný důvod, proč nahlížení neumožnit, pokud je na místě jak spis, tak některá osoba, která k němu má přístup, a aspoň jedna z těchto osob nemá na práci něco objektivně neodkladného či nepřerušitelného (což se u průměrného úřadu naposledy stalo zhruba někdy v době, kdy Franz Ferdinand obdržel v Sarajevu sedm kulí).