Určitě by to bylo to velmi dobře hratelné, vedle tvrzení zastavení vozidla i materiální znak, pokud by SO vytrvale popíral interpretaci jako zastavení vozidla. Následky nezastavení by mohly být podstatně horší, než následky zastavení v úseku mezi stopčárou a semaforem na několik desítek sekund. Tedy něco jako krajní nouze, i když v tomto případě nikoli bezprostředně hrozící nebezpečí, ale velmi pravděpodobné. Proto jsem psal mohl pokusit naaranžovat.
Z hlediska zákona je signál červeného světla totéž, co signál žlutého světla, je to Stůj, žluté světlo má úlevu na nemožnost bezpečně zastavit vozidlo. Zde už by se asi musely posuzovat okolnosti, proč na žluté světlo přiměřené délky nemohl bezpečně zastavit. Ve standardních podmínkách vyhovuje délka žluté 3 s do rychlosti 60 km/h pro běžná vozidla, nikoli však pro vozidla hromadné přepravy osob s místy pro stání. Berme tedy osobní vůz - aby k Vámi popisované situaci došlo, muselo by dojít k něčemu z následující případů
a) podstatně zhoršené adhezní podmínky,
b) vozidlo, zatížené na krajní přípustnou mez či přetížené,
c) technická závada na brzdovém systému,
d) přehlédnutí začátku žluté o dobu delší, než 1 s či jiné situace v křižovatce, které donutí k brzdění.
ad a)
- pokud by šlo o obecnou závadu ve sjízdnosti (rozbředlý sníh, náledí, ledovka), je to přestupek, protože měl přizpůsobit rychlost jízdy stavu vozovky,
- pokud by šlo např. o špatně identifikovatelnou olejovou skvrnu, tak to přestupek není, ale prokázání něčeho takového je IMHO na straně pyráta,
ad b) přestupek, musí vědět, že má delší brzdnou dráhu,
ad c) zde moc dobře nevím, co procesně s tím, přestupek by to neměl být,
ad d) přestupek, pokud neprokáže nějaké mimořádné okolnosti, které ho donutily věnovat pozornost něčemu jinému. Takovéto či obdobné situace nejsou až tak výjimečné, stačí když jede řidič přímo a z protisměrného proudu vozidel do prostoru, kterým musí projet, vletí nějaký levý odbočovač. Musí brzdit, abyste zabránil nehodě i když ví, že projede červenou.
U vozidel VHD osob se názory diametrálně liší, jedna strana tvrdí, že se může pohybovat rychlostí dovolenou (= 50 km/h) a tedy projet i na červenou, druhá strana tvrdí, že křižovatkou má projíždět rychlostí takovou, aby stihl zastavit během signálu Pozor, nebo během něj projet stopčárou(=36 km/h). Sám nevím, co je z hlediska zákonných ustanovení správně, respektive méně špatně. Technicky mi je jasno, ale nevím, jak by se to dalo u správního řízení obhajovat.