30kmhcz

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  

Novinky:

>>DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: ČTOU TO TADY JAK ÚŘEDNÍCI, TAK POLICIE. Neuvádějte nic, podle čeho by protistrana mohla dovodit, o jaký případ se jedná. Jak na to? Pojďte >>sem<<.

Autor Téma: Dopis ČKP  (Přečteno 3957 krát)

kdo

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 2 358
    • Zobrazit profil
Dopis ČKP
« kdy: 07 Ledna 2020, 11:19:51 »

Popis děje:
Fyzická osoba (kupující) koupila vozidlo z bazaru, faktura uhrazena v červnu 2019.
Prodávající se zavázal zajistit všechny formality, včetně převodu (na základě plné moci).
Kupující poslal úřadu (vzdálenému cca 200 km od místa jeho trvalého bydliště) plnou moc datovou schránkou.
Prodávající se dostavil na úřad provést převod (a pravděpodobně zároveň zrušil POV).
Úřad převod provést odmítl s tím, že plná moc doručená prostřednictvím ISDS je nedostatečná.
V srpnu 2019 nakonec došlo k převodu vozidla na základě písemné plné moci, kupující vozidlo neprodleně pojistil.
Nyní dorazil dopis z ČKP, podle nějž nebylo vozidlo po dobu 52 dnů pojištěno. Na to konto ČKP požaduje úhradu příspěvku do garančního fondu po kupujícím.

Nemám s ČKP naprosto žádnou zkušenost, ale připadá mi, že z logiky věci vymáhá na nesprávné adrese, neboť kupující vozidlo jako nepojištěné nikdy nevlastnil. Zdržení mezi úhradou kupní ceny a změnou vlastníka (reálnou i v CRV) bylo vyvoláno pravděpodobně nesprávným úředním postupem úřadu, který neakceptoval plnou moc přes ISDS. Jaké možnosti má nyní kupující?

 
IP zaznamenána

solaris

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 690
    • Zobrazit profil
Re:Dopis ČKP
« Odpověď #1 kdy: 07 Ledna 2020, 12:02:39 »

Opírá se ČKP v tom svém požadavku o nějaké paragrafy a nějaké údaje, ze kterých plyne, proč to chtějí po kupujícím?

Je možné, že jedou podle par. 3 odst. 2, kde je povinnost uzavřít smlouvu určena vlastníkovi a o provozovateli či zápisu do registru ani slovo? Na druhou stranu, povinnost uhradit příspěvek je podle par. 4 odst. 2 dána čistě podle registru.

Takže by mělo stačit poslat jim scan TP, ze kterého plyne, že v uvedenou dobu nebyl kupující ani vlastníkem ani provozovatelem dle par. 4.
IP zaznamenána

Neridic

  • Příspěvků: 232
    • Zobrazit profil
Re:Dopis ČKP
« Odpověď #2 kdy: 07 Ledna 2020, 12:05:05 »

(2) Při určení osoby povinné k zaplacení příspěvku se má za to, že

a) osoba zapsaná jako vlastník vozidla v registru silničních vozidel je vlastníkem vozidla a

b) osoba zapsaná jako provozovatel vozidla v registru silničních vozidel je provozovatelem vozidla.

- tohle pokud vim je domnenka. T.j. CKP posle dopis tomu kdo je v registru, ale ten se muze, pokud ma jak (smlouva?), vyvleknout.

« Poslední změna: 07 Ledna 2020, 12:35:27 od Neridic »
IP zaznamenána

dj-bobr

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 674
    • Zobrazit profil
Re:Dopis ČKP
« Odpověď #3 kdy: 07 Ledna 2020, 12:11:28 »

Jinak velký pozor - ČKP neposílá do datovky, ale papírovou poštou na adresu udanou u vozidla jako adresa provozovatele!
IP zaznamenána
automaticky mi tykejte, vykání je přežilá formalita

solaris

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 690
    • Zobrazit profil
Re:Dopis ČKP
« Odpověď #4 kdy: 07 Ledna 2020, 12:25:26 »

T.j. CKP posle dopis tomu kdo je v registru, ale ten se muze, pokud ma jak (smlouva?), vyvleknout.

Je fakt, že v par. 4 odst. 6 se naznačuje, že ČKP může kasírovat i jinak než podle registru.
IP zaznamenána

gumidos

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 1 651
    • Zobrazit profil
Re:Dopis ČKP
« Odpověď #5 kdy: 07 Ledna 2020, 13:09:29 »

Ten příběh je zvláštní...
- Trochu mě mate postup kupujícího, který pravděpodobně (popis reálného průběhu transakce není moc jasný) měl k dispozici vozidlo na dvorku a celé 2 měsíce řešil problém plné moci a tytéž 2 měsíce neřešil pojištění? Skutečně?
- k převodu mělo dojít dle popisu v srpnu 2019 - jenomže ke změně vlastníka je třeba doložit zelenou kartu - viz § 8, 4a) zákona 56/2001. Na základě jaké karty tedy úředník uskutečnil přepis?
- většina pojistitelů (ne-li všichni, ale neměl jsem chuť to zkoumat) požaduje doložení změny vlastníka též zápisem změny v TP - co to bylo za původního pojistitele, že umožnil zrušení POV bez doložení provedené změny?

« Poslední změna: 07 Ledna 2020, 13:11:19 od gumidos »
IP zaznamenána

kdo

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 2 358
    • Zobrazit profil
Re:Dopis ČKP
« Odpověď #6 kdy: 07 Ledna 2020, 13:42:47 »

- Trochu mě mate postup kupujícího, který pravděpodobně (popis reálného průběhu transakce není moc jasný) měl k dispozici vozidlo na dvorku a celé 2 měsíce řešil problém plné moci a tytéž 2 měsíce neřešil pojištění? Skutečně?

Omlouvám se za nepřesnost - vozidlo zůstalo u prodávajícího až do doby, kdy bylo přepsáno, a domnívám se (téměř s jistotou), že v TP bude změna vlastníka uvedena až ke konci období, které se ČKP snaží zpoplatnit.

Ostatní informace nemám, ale pokusím se je rychle zjistit.
IP zaznamenána

plešoun

  • Příspěvků: 193
    • Zobrazit profil
Re:Dopis ČKP
« Odpověď #7 kdy: 07 Ledna 2020, 13:54:09 »

Domnívám se, že změna vlastníka nenastává zápisem nového vlastníka v registru vozidel, ale již podpisem kupní smlouvy a splněním povinností v ní stanovených (a teď je otázka, jestli je to např. uhrazením kupní ceny, nebo až faktickým předáním vozidla?).
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 312
    • Zobrazit profil
Re:Dopis ČKP
« Odpověď #8 kdy: 07 Ledna 2020, 14:08:48 »

Nemám s ČKP naprosto žádnou zkušenost, ale připadá mi, že z logiky věci vymáhá na nesprávné adrese, neboť kupující vozidlo jako nepojištěné nikdy nevlastnil.
To není až tak jisté, záleží na tom, co měli ujednáno v kupní smlouvě. Bohužel chronickým problémem kocourkovské právní úpravy je schizma mezi provozovatelem ve smyslu soukromého práva a ve smyslu všemožných veřejnoprávních regulací, které je jen prohlubováno tím, že si orgány státu ve snaze usnadnit si práci občas prosadí nějakou fikci či domněnku (jako v § 2 ZPPK nebo v § 4 zákona 168/1999 Sb.).

Každopádně registr vozidel není veřejným seznamem, který by měl k vlastnictví a jiným soukromoprávním poměrům k vozidlu jakýkoliv jiný vztah, než evidenční (neuplatní se § 1102 OZ) - že to není veřejný seznam je jasné už z toho, že chybí formální publicita, registr je dostupný jen vyjmenovaným subjektům a částečně i jiným osobám, ale jen při prokázání právního zájmu. Navíc zcela chybí další atribut a to materiální publicita (pouhá domněnka navíc omezená na konkrétní subjekty a konkrétní právní poměry nestačí), a už vůbec, i když to přímo nesouvisí s povahou registru jako veřejného seznamu, nefunguje nic jako intabulační zásada, tedy že by měl zápis vlastníka/provozovatele konstitutivní účinky či že by dokonce šlo o výhradní způsob převodu vlastnického práva k vozidlu. Bohužel představa, že tomu tak je, je v obecném povědomí hluboce zakořeněna, a plynou z toho nejrůznější problémy, včetně nyní řešeného.

Kdy přešlo vlastnické právo při prodeji určuje OZ. Obecně platí § 1099 OZ, tedy není-li ujednáno něco jiného, přechází vlastnictví účinností kupní smouvy (nešlo-li o prodej typu podnikatel-spotřebitel, např. u dealera či v bazaru, tam je dle § 2158 OZ rozhodující okamžik předání). Jiné ujednání může spočívat např. ve výhradě vlastnictví do zaplacení kupní ceny či nějaké její části (zálohy), ve vázání na předání i v případech, na které nedopadá § 2158, nebo v čemkoliv jiném. Já bych obecně doporučil pokud možno celou transakci, tedy podpis smlouvy, zaplacení, předání a přepis v RV udělat najednou, ale není-li to možné, tak docela vtipné a přitom nikterak kontroverzní řešení je napsat do kupní smlouvy, že vlastnické právo přejde až přepisem v registru. Má to mnoho výhod - především pak v principu nikdy nemůže nastat výše uvedený rozpor a problémy s tím spojené, ale taky je to páka na prodávajícího, pokud bude s přepisem dělat jakékoliv ofuky nebo se to zasekne třeba na EVK (protože umožnit nabýt vlastnické právo k věci v souladu se smlouvou je základní povinností prodávajícího z kupní smlouvy dle § 2087 OZ), ale i páka na kupujícího, kdyby na to kašlal on, protože prodávající zůstává vlastníkem. Nikdo se také nemůže dopustit přestupku spočívajícím v nepodání žádosti dle § 8 zákona 56/2001 Sb. ve lhůtě, protože počátek běhu této lhůty je spojen s úspěšným vyřízením žádosti.

Konec okecávání. V řešeném případě je nejspíš právo na straně ČKP. Povinnost uzavřít POV má zřejmě vlastník resp. provozovatel ve smyslu § 2927 OZ (dává to smysl, protože právě jeho povinnost je pojištěna), ostatně to plyne i ze systematiky 168/1999 Sb., který na více místech připouští, že to nemusí být nutně osoba zapsaná v RV. Okamžikem, kdy podle uzavřené smlouvy nabyl vlastnictví k vozidlu (a nejpozději okamžikem, kdy ho převzal a stal se tak nepochybně i jeho skutečným provozovatelem) byl povinen uzavřít POV a to bez ohledu na to, co se dělo ohledně přepisu. Do okamžiku, kdy platilo původní POV, byla tato povinnost plněna (byť už jako pojištění cizího rizika), ale jestli ji původní pojistník či pojistitel ukončil a nekoordinoval to s novým provozovatelem, nepředstavuje to pro nového provozovatele účinnou obranu proti ČKP, maximálně by se mohl zkusit hojit na prodávajícím.

Úplně jiná kapitola je postup registru, který byl podle všeho zjevně nezákonný a zasloužili by tam nakopat. Pro přepis sice 56/2001 Sb. stanoví kvalifikovanou formu plné moci, ale kromě ověřeného podpisu výslovně připouští i formu postavenou na roveň vlastnoručnímu podpisu (tedy včetně fikce podpisu podle § 18 ElÚkon, který je dokonce přímo odkázán v poznámce pod čarou). Jenže se obávám, že jednak prodávající nemá nic v ruce, co by chybu úřadu prokazovalo, že se klasicky nechal vyhodit a netrval např. na podání žádosti (i kdyby měla být zamítnuta) nebo alespoň na protokolaci úkonu, a jednak že i při prokázání nesprávného úředního postupu tu s ohledem na výše uvedené chybí příčinná souvislost mezi chybou úřadu a vznikem povinnosti platit výpalné ČKP ...
« Poslední změna: 07 Ledna 2020, 14:11:42 od hh »
IP zaznamenána

solaris

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 690
    • Zobrazit profil
Re:Dopis ČKP
« Odpověď #9 kdy: 07 Ledna 2020, 14:33:07 »

Vzhledem k tomu, že kupujícím byla fyzická osoba a prodávajícím bazar, tedy předpokládám právnická osoba, a vozidlo až do úspěšného přepisu bylo u prodávajícího, neplatí zde v obecnosti par. 2160, tedy že kupující se nestal vlastníkem při zaplacení faktury ani při tom prvním pokusu o přepis, ale až po přepisu, kdy to vozidlo převzal?

Problém by pak bylo pouze pokud by smlouva explicitně stanovila přechod vlastnictví nějak jinak, dříve, například po zaplacení kupní ceny.
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 312
    • Zobrazit profil
Re:Dopis ČKP
« Odpověď #10 kdy: 07 Ledna 2020, 15:18:33 »

Ano, příspěvek výše jsem psal ještě předtím, než vyšlo najevo, že vozidlo bylo předáno až po přepisu, a že navíc šlo o prodej, na který se podle všeho vztahuje pododdíl počínající § 2158. Chce to kouknout do smlouvy, pokud tam nic o přechodu vlastnictví není, měl by platit § 2160 (sekundárně je pak otázka, zda lze okamžik předání též nezpochybnitelně doložit, např. správně datovaným a podepsaným předávacím protokolem). Pokud ve smlouvě něco bude, tak je ještě otázka, zda náhodou § 2160 není kogentní (IMHO ne, dispozitivnost připouští výslovně § 1099, ve vztahu k němu se § 2160 jeví jen jako zvláštní, ale stále dispozitivní úprava, nezdá se, že by jiné ujednání nějak narušovalo dobré mravy či veřejný pořádek, ani že by to bylo stanoveno na ochranu spotřebitele, zejména bude-li ujednáno, že vlastnictví přejde dřív).

Vedle toho by mě zajímalo, jak se to přesně ze strany ČKP odehrálo. Jestli jen z evidencí, které se u ČKP sbíhají od pojišťoven, zjistila u konkrétního vozidla díru a automaticky oslovila aktuálního registrového provozovatele/vlastníka, nebo to v souladu s tím, že v rozhodné době byl podle RV provozovatelem ještě prodávající, to nejdřív zkusila na něj, on se bránil prodejem a tak to teď zkouší i na druhou potenciální oběť a teprve se budou rozhodovat, koho případně zažalovat, pokud nikdo nezaplatí ...
IP zaznamenána

cocomoon

  • Příspěvků: 1 001
    • Zobrazit profil
Re:Dopis ČKP
« Odpověď #11 kdy: 07 Ledna 2020, 16:08:58 »

Já bych odpověděl, že v té době jsem nebyl vlastníkem vozidla a čekal co z ČKP vypadne dalšího.
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 312
    • Zobrazit profil
Re:Dopis ČKP
« Odpověď #12 kdy: 07 Ledna 2020, 16:28:04 »

cocomoon: Příliš bych nečekal, že z ČKP v takovém případě vypadne cokoliv jiného, než jeden z prvků následujícího uzavřeného výčtu: 1) nic, 2) žaloba. Nicméně při čtení § 4 zákona 168/1999 Sb. mi padlo do oka, že podle odst. 7 musí mít výzva docela dost náležitostí (včetně důvodu vzniku nároku a všelijakých poučení), tak by kromě již zmíněného (tj. co přesně stojí ve smlouvě a zda už náhodou ČKP neprudila nebo paralelně neprudí i prodávajícího) mohl být pro posouzení věci zajímavý i přesný text došlé výzvy.
IP zaznamenána

pk202

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 4 895
    • Zobrazit profil
Re:Dopis ČKP
« Odpověď #13 kdy: 07 Ledna 2020, 16:32:05 »

Podle všeho je to problém toho bazaru. Oni bazarníci mívají trochu jiné podmínky u pojišťoven než obyčejní smrtelníci. Proto asi šlo vypovědět pojistku aniž by pojišťovna viděla zápis změny vlastníka ve velkém TP.

V prvním kole bych udělal to co radí cocomoon.
IP zaznamenána