Rozhodování o vině je třeba řešit podle předpisů (ať už si o nich myslíme cokoliv). "Morální právo" s tím nemá co dělat.
Přijde mi, že na daný případ (aniž bych tam byl) lze použít následující ustanovení zákona 361/2000 Sb.:
§ 11
Směr a způsob jízdy
(1) Na pozemní komunikaci se jezdí vpravo, a pokud tomu nebrání zvláštní okolnosti, při pravém okraji vozovky, pokud není stanoveno jinak.
(2) Na krajnici smí řidič motorového vozidla vjet jen při zastavení a stání nebo, jestliže je to nutné, při objíždění, vyhýbání, odbočování nebo otáčení; přitom musí dbát zvýšené opatrnosti.
Podle tohoto § je vinen autobusák, k pravému okraji vozovky měl ještě cca metr místa (pokud nebyla za autobusem schovaná nějaká překážka).
§ 20
Vyhýbání
Řidiči protijedoucích vozidel se vyhýbají vpravo, včas a v dostatečné míře. Nemohou-li se bezpečně vyhnout, musí dát přednost v jízdě ten, na jehož straně jízdy je překážka nebo zúžená vozovka. Musí-li jeden z nich couvat, učiní tak ten, pro něhož je to snazší nebo méně nebezpečné. Není-li možno se vyhnout protijedoucí tramvaji vpravo, vyhýbá se jí vlevo.
Podle tohoto § je vinen řidič osobáku (minidodávky), na jeho straně byla překážka (bus), měl mu dát přednost.
Pak tu máme ještě obecný:
§ 4
Povinnosti účastníka provozu na pozemních komunikacích
Při účasti na provozu na pozemních komunikacích je každý povinen
a) chovat se ohleduplně a ukázněně, aby svým jednáním neohrožoval život, zdraví nebo majetek jiných osob ani svůj vlastní, aby nepoškozoval životní prostředí ani neohrožoval život zvířat, své chování je povinen přizpůsobit zejména stavebnímu a dopravně technickému stavu pozemní komunikace,1) povětrnostním podmínkám, situaci v provozu na pozemních komunikacích, svým schopnostem a svému zdravotnímu stavu,
b) řídit se pravidly provozu na pozemních komunikacích upravenými tímto zákonem, pokyny policisty, pokyny osob oprávněných k řízení provozu na pozemních komunikacích podle § 75 odst. 5, 8 a 9 a zastavování vozidel podle § 79 odst. 1 a pokyny osob, o nichž to stanoví zvláštní právní předpis,5) vydanými k zajištění bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích,
c) řídit se světelnými, případně i doprovodnými akustickými signály, dopravními značkami, dopravními zařízeními a zařízeními pro provozní informace.
Když vidím dlouhý autobus ve vlásence, kde se tak tak vejdou dva osobáky (místo znám osobně), tak se tam kua necpu!!!! Takže zase vina řidiče osobáku.
Kdybych měl vybrat jen jednoho, tak osobák. Jinak je část viny na obou stranách. Což je další kouzlo našich předpisů, které Policie ráda zneužívá: "Když nevíš, kdo je viník, potrestej oba!"
EDIT: Ještě noticka - samozřejmě nevylučuji ani variantu, že viníkem mohl být jen řidič autobusu. Tak by tomu bylo v případě, že osobák už v zatáčce byl, a když uviděl zeširoka jedoucí autobus, tak zastavil, ale autobusák ho zavřel. Opravdu záleží na tom, jak se to celé seběhlo. Tady asi budou svědci (cestující), já pro takové případy vozím v autě kameru.....