Mám dojem, že se to už řešilo. Podle mého náhledu jde o 2 různé postupy - dle § 137 SprŘ může chtít SO jakékoliv informace po komkoliv, ale je omezen tím, že je to nezbytné pro zvažované řízení, a nejde informace zjistit jinak. Podle § 10 ZPPK mohou chtít pouze řidiče (resp. informace směřující k jeho zjištění) a pouze po konkrétních osobách, ale zase bez dalších omezení (že by to muselo být nezbytné, nešlo zjistit jinak atp.).
Dokonce, vyloženo formalisticky, by v případech, kde se oba instituty překrývají, měl mít přednost § 10 ZPPK, protože kdyby to SO zkoušel přes obecné podání vysvětlení, lze namítat právě to, že existuje jiný úřední postup, kterým lze požadované informace zjistit. Tedy v tomto smyslu postupuje SO správně, navíc právní úprava má asi trochu mezeru v tom, že za nesplnění povinnosti dle § 10(4) není stanovena sankce (ValMez v poučení sice blafuje, že by u provozovatele - FO mohlo jít o zbytkový přestupek dle písm. k), což ale moc nepasuje na podmínku, že k deliktnímu jednání došlo "v provozu na PK"). Ne že by pořádková pokuta v souvislosti s podáváním vysvětlení dle § 137 byla nějaká velká hrozba ...
Z navrhovaných možností bych se asi vykašlal na b). Povinnost má kromě provozovatele i osoba, které vozidlo provozovatel svěřil. Ve výzvě je vcelku srozumitelně vysvětlené, že je vám adresována právě na základě bonzu provozovatele. Zda bylo adresátovi výzvy vozidlo skutečně svěřeno, nebo provozovatel kecá, určitě nemusí SO dopředu zjišťovat s nějakou zvýšenou mírou jistoty, odepření sdělení informací s odůvodněním "není jisté, zda mi vozidlo bylo svěřeno" těžko nějak SO zkomplikuje situaci. Buď rovnou překlopí na sprdel (a asi mu to projde, u nadřízeného SO tutově, u soudu pravděpodobně), nebo pošle další výzvu/předvolání k podání vysvětlení, a pokud ani na základě toho nezjistí nic použitelného, je scénář s překlopením na sprdel jistý. Pokud by nabonzovaný řidič otevřeně uvedl, že mu vozidlo nebylo svěřeno, vůbec nic to nemění na scénáři s překlopením na sprdel, a navíc by teoreticky mohl SO začít řešit i to, že buď řidič, nebo provozovatel, zjevně lže, a u provozovatele by to mohl být nějaký další delikt.