30kmhcz

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  

Novinky:

>>DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: ČTOU TO TADY JAK ÚŘEDNÍCI, TAK POLICIE. Neuvádějte nic, podle čeho by protistrana mohla dovodit, o jaký případ se jedná. Jak na to? Pojďte >>sem<<.

Autor Téma: Správní řízení  (Přečteno 6584 krát)

martin.tahoma

  • Příspěvků: 2
    • Zobrazit profil
Správní řízení
« kdy: 08 Ledna 2016, 22:35:40 »

smazat
« Poslední změna: 24 Srpna 2016, 17:11:08 od martin.tahoma »
IP zaznamenána

vvvvvv

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 1 075
    • Zobrazit profil
Re:Správní řízení
« Odpověď #1 kdy: 08 Ledna 2016, 23:37:28 »

Asi by bylo dobré začít čtením - http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-500

Samozřejmě, že nějaké důkazy budou - fotografie poškození aut, brzdné dráhy, svědci, případně znalecké posudky, ...
IP zaznamenána

Tacecek

  • Příspěvků: 550
    • Zobrazit profil
Re:Správní řízení
« Odpověď #2 kdy: 09 Ledna 2016, 01:19:15 »

Na znalecky posudek zapomente, ten v pripade bagatelni DN neudelaji, jedine na vlastni naklady. Svedci jedine pokud byl nekdo na miste pritomen a byl ztotoznen, jinak necekejte ze nekoho budou dohledavat. Vicemene hrozi zeto bude tvrzeni proti tvrzeni, zalezi na verohodnosti tvrzeni. V teto fazi se neda moc predjimat. Hodne bude zalezet jak dobre bylo provedeno ohledani mista nehody.
IP zaznamenána

martin.tahoma

  • Příspěvků: 2
    • Zobrazit profil
Re:Správní řízení
« Odpověď #3 kdy: 09 Ledna 2016, 15:17:08 »

1) Spíš jsem to myslel jako co se bude teď dít? Budu pozvaný někam na úřad k výslechu předpokládám.

2) Vyjádření prý může být, že je 100% chyba na mé straně nebo na protistraně, či 50na50. Jak se v takových případech bude chovat pojišťovna v případě, že já mám pouze povinné ručení a protistrana nejspíš havarijní.

3) Kdyby to hodily na mě, co by z toho pro mě plynulo? Pokuta? Zaplacení toho správního řízení? Co ještě? A kolik by to tak mohlo být? A také od pojištovny nic na mou opravu?

4) Kdyby to bylo 50na50, tak z mého povinného ručení se zaplatí protistraně 50% škody v případě havarijního bude mít zaplaceno 100% škody bez ohledu na výsledek správního řízení?
IP zaznamenána

Tacecek

  • Příspěvků: 550
    • Zobrazit profil
Re:Správní řízení
« Odpověď #4 kdy: 09 Ledna 2016, 19:42:46 »

1) Pravdepodobne budete oba pozvani k ustnimu jednani.

2)Skoda bude tak jako tak zaplacena pojistovnou, pouze se jeste nevi z ktereho povinneho ruceni to bude. Případ kdy ma druha strana havarijko jsem jeste neresil, ale předpokládám ze pro vas to vicemene nic neznamena.

3)Vam hrozi pokuta + bodiky a pripadna ztrata bonusu u povonneho ruceni. Opravu zaplati z vaseho ruceni.

4) Abych se priznal, tak o pojisteni jsem se nikdy moc nezajimal, ale v pripade 50 na 50 bude nejspise skoda hrazena obema pojistovnami.
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 314
    • Zobrazit profil
Re:Správní řízení
« Odpověď #5 kdy: 11 Ledna 2016, 08:16:25 »

Záleží na tom, co jste všechno těm fízlům napovídali a proč vlastně to postupují úřadu. Téměř jistě to bude podezření na nějaký přestupek či delikt, protože v ničem jiném ten úřad nemá působnost (vyšetření nehody je povinností PČR, ne úřadu).

Pokuta a body budou hrozit nejspíš za něco jiného, než za samotnou nehodu. Způsobení nehody je totiž dle aktuálně platné legislativy správně sankcionovatelné jen v případě, že došlo ke zranění nebo usmrcení osob, případně k porušení povinností související s účastí na nehodě (ujetí od nehody, neposkytnutí pomoci, nesdělení svých údajů ...). Nedošlo-li ke zranění, lze pokutovat jen za nějaké porušení zákona, které nehodě předcházelo, s tím že způsobení nehody se posoudí maximálně jako přitěžující okolnost při vyměření trestu. Je-li důkazní situace taková, jak uvádí zakladatel(ka) vlákna, tak to spíš bude kvůli tomu, že někdo porušil pravidlo, že s policajty se nebavíme ...

Každopádně nemá smysl spekulovat bez znalosti toho oznámení, kterým to PČR postoupila úřadu, případně bez nějakého dopisu od úřadu (taky je klidně možné, že to PČR na úřad posílá jaksi automaticky a tam to odloží po zjištění, že žádný přestupek se nestal).
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 314
    • Zobrazit profil
Re:Správní řízení
« Odpověď #6 kdy: 11 Ledna 2016, 08:44:33 »

[...]
4) Abych se priznal, tak o pojisteni jsem se nikdy moc nezajimal, ale v pripade 50 na 50 bude nejspise skoda hrazena obema pojistovnami.
Je to pro laika vcelku dost komplikované. Princip POV (povinného ručení) je, že pojišťovna platí za řidiče/provozovatele, který způsobil jinému škodu, tu způsobenou škodu. Tj. primárně tu povinnost uhradit škodu má ten škůdce/provozovatel poškozenému, ale pojišťovna to platí za něj. Krátit se to dá na dvou místech, jednak na straně poškozeného z titulu spoluzavinění (platí obecně i mimo dopravu, když někomu způsobíte škodu, ale on na tom sám měl nějaký podíl, nárok na náhradu se mu úměrně krátí). Tj. budeme-li brát za fakt, že účast řidičů A a B na způsobení nehody byla 50:50, tak poškozenému B vzniklo proti škůdci A právo na náhradu jen 50% škody (protože z 50% si to způsobil sám a když sám sobě způsobíte škodu, tak logicky nemáte po nikom jiném právo na náhradu, protože osoba škůdce a poškozeného je stejná).

Druhá možnost krácení je na straně pojišťovny, tj. škůdci sice vnikla povinnost uhradit škodu vyčíslenou částkou X (po započítání případného spoluzavinění poškozeného), nicméně pojišťovna ten nárok vůbec neuzná nebo částečně krátí z důvodu nějakého hrubého porušení povinností na straně škůdce (např. když tu škodu způsobí úmyslně, bude nalitej, vyjede na silnici s vrakem a ví o tom ...). Pak by pojišťovna měla poškozenému vyplatit celou částku X, ale to, co neuznává jako nárok svého pojištěnce hradit za něj škody, po svém pojištěnci (tj. škůdci) vymáhat zpět jako regres. Už jsem ale opakovaně viděl i situaci, kdy to pojišťovna takto krátila poškozenému a ten by ostrouhlal, pokud by se tomu nebránil.

V klasickém případě částečného podílu na vzniku nehody máme 2 škůdce a 2 poškozené, typicky se oba nároky posuzují zvlášť (spojí se to asi jen v případě, že to řeší stejná pojišťovna). V ideálním světě by to tedy mělo dopadnout tak, že A dostane 1/2 své škody uhrazenou z POV B a vice versa B dostane polovinu své škody z POV A (a oběma to jejich pojišťovna zahrne do výpočtu bonusu/malusu). Nelze ake vyloučit, že v obou případech se dojde k odlišnému závěru o tom, kdo je viník, případně jakým dílem, může se tedy klidně stát, že oba řidiči dostanou 100% náhradu z POV toho druhého (protože v obou případech pojišťovna toho druhého uzná, že jejich pojištěnec nehodu způsobil), ale taky mnohem častější případ, kdy se obě pojišťovny tváří, že jejich klient nic nezpůsobil a čeká se, jestli to někdo bude žalovat :-)

A pak je tu samozřejmě ještě HAV (havarijní pojištění), které funguje úplně jinak. Co se ovšem moc neví je, že mezi POV a HAV je propojení spočívající v tom, že pokud pojišťovna něco plní z HAV, např. při nehodě, kde jeden z řidičů má HAV a na pojišťovnu se to nahlásí tak, že to způsobil ten s HAV, který si svoji škodu uplatní jen z HAV (a druhý z jeho POV), tak když pojišťovna při svém šetření zjistí, že ve skutečnosti tu škodu, kterou hradila z HAV, mohl (byť jen částečně) nárokovat z POV druhého řidiče, tak si po té pojišťovně také uplatní regres. Tj. když např. někdo způsobí nehodu, ale ukecá toho druhého, aby to "vzal na sebe" protože má HAV (s tím, že mu samozřejmě uhradí spoluúčast a jiné náklady), tak když pominu, že se oba dopouštějí pojistného podvodu, nemusí to ve finále vůbec mít takový výsledek, jak oba koumáci zamýšleli ...
« Poslední změna: 11 Ledna 2016, 08:56:53 od hh »
IP zaznamenána

kdo

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 2 358
    • Zobrazit profil
Re:Správní řízení
« Odpověď #7 kdy: 11 Ledna 2016, 11:12:41 »

K tomu správnímu řízení: mám za sebou pouze jednu takovouto kausu, čili se jistě najdou zkušenější, kteří mě opraví či doplní. U případu, který jsem řešil, byla velmi nejasná odpovědnost za způsobení nehody (poněkud nepřiměřená rychlost řidiče jedoucího po hlavní silnici tak rychle, že ho zatáčka vyhodila do protisměru, versus nedání přednosti v jízdě, jehož se měl dopustit řidič najíždějící z účelové komunikace). Věc probíhala od předání z PCŘ na MNV následovně:

1. Ke správnímu řízení byli pozváni oba řidiči, a to na stejný termín.
2. Oba byli na začátku jednání prohlášeni za obviněné dle různých paragrafů ZPPK.
3. Výslech obviněných probíhal za přítomnosti druhého obviněného, jeden po druhém.
4. Úřednice zakázala obviněným vzájemný výslech (dodnes mi není úplně jasné, na základě čeho - věděl by někdo?).
5. Obviněný, jenž byl vyslýchán jako první, byl ve zřetelné nevýhodě oproti druhému obviněnému, který svou výpověď přizpůsobil na základě znalosti výpovědi prvního obviněného.

Moje doporučení:
1. Rozhodně najmout advokáta, jelikož v případě viny 50:50 budou obě pojišťovny krátit plnění, čili - v závislosti na hodnotě nabouraných aut - může jít i o poměrně významnou sumu peněz.
2. Hned na začátku požadovat kopii spisu (nikdo Vám ji v této situaci nemůže odmítnout). Rovněž si nezapomeňte na konci požádat o kopii vyjádření druhého obviněného, ať máte spis kompletní.
3. Pokud si advokáta nevezmete s sebou už na první jednání, snažte se alespoň:
  a) buď být vyslýchán jako druhý (např. "Ještě bych si tady s dovolením dostudoval kousek spisu, vyslechněte zatím toho druhého pána.");
  b) nebo si (preferoval bych) prostě jen vyslechněte obvinění a požádejte o stanovení lhůty pro písemné vyjádření. Pak sem dejte kopii spisu, ať Vám můžeme s vyjádřením pomoci.
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 314
    • Zobrazit profil
Re:Správní řízení
« Odpověď #8 kdy: 11 Ledna 2016, 12:28:59 »

Kdo: no tak na advokáta je asi brzy, zase bych to nedramatizoval. Ta nejzásadnější informace pro zakladatele vlákna je, že z toho jednání na úřadě (pokud nějaké bude) pro něj/ní absolutně nemůže vzejít nic dobrého. Jediným zájmem a pravomocí úřadu je někomu dát nějakou pokutu, rozhodně se nebude snažit nějak rozlousknout kdo tu nehodu způsobil, kdo má komu hradit škodu atp. Prostě úřad = nepřítel, je potřeba se tomu postavit od začátku defenzivně, úplně ideální pak je, když s tím druhým aktérem dokážete zachovat korektní vztahy a úřad pošlete do řiti společně (situace, kdy oba řidiči pod tíhou emocí při ústním jednání vyžvaní i to co neví, je pro úředníka něco jako když alkoholik náhodou narazí na opuštěný sud rumu).

Škodu řešte rovnou s pojišťovnama. Relevantní jsou popisy události oběma řidiči, (euro)záznam o nehodě (byl-li pořízen) a jelikož věc šetřila PČR, tak především jejich spis. Cokoliv, co bude řešit úřad, už nemá na likvidaci škody pojišťovnou přímý vliv (dá se tím argumentovat, ale většinou stejně bude škoda zlikvidována mnohem dřív, než pravomocně doběhnou všechna řízení, která ta nehoda vygeneroval).

Ohledně úřadu je potřeba především vědět, pro co konkrétně vás chtějí řešit, nemusí se stát vůbec nic, mohou vás pro začátek chtít jen jako svědka nebo k podání vysvětlení v rámci prověřování té informace od PČR, ale v určitém okamžiku vám musí sdělit podezření pro konkrétní přestupek. Jestli to k tomu dojde, tak to může být nepříjemné překvapení, něco jako např. propadlá technická, protože prosté neúmyslné způsobení nehody, při které nebyl nikdo zraněn, (kupodivu stále ještě) není přestupkem, tím spíš ani pouhá účast na nehodě jako poškozený nebo v situaci, kdy původce nejde jednoznačně určit.
IP zaznamenána

Behemot

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 2 653
    • Zobrazit profil
    • HW World
Re:Správní řízení
« Odpověď #9 kdy: 20 Ledna 2016, 20:50:31 »

hh: vztah ouřadu k celé věci bych nedokázal popsat líp ;-)
IP zaznamenána
STICKERS-CZ - nekonformní samolepky a placky