30kmhcz

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  

Novinky:

>>DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: ČTOU TO TADY JAK ÚŘEDNÍCI, TAK POLICIE. Neuvádějte nic, podle čeho by protistrana mohla dovodit, o jaký případ se jedná. Jak na to? Pojďte >>sem<<.

Autor Téma: Je měření rychlosti v ČR prováděno nezákonně?  (Přečteno 4460 krát)

Vadym Polyakov

  • Příspěvků: 40
    • Zobrazit profil
Je měření rychlosti v ČR prováděno nezákonně?
« kdy: 26 Října 2017, 11:13:46 »

Zdravím,

moc by mě zajímal váš názor na moje následující úvahy:

1) Skryté měření rychlosti

Měření rychlosti je v ČR prováděno nezákonně, jelikož je v 99 % případů prováděno skrytým způsobem (z vozidla v civilním provedení, "zabukařeným" orgánem nebo rychloměrem). Jsem si vědom § 79a zák. č. 361/2000 Sb. (dále jen "silniční zákon"), podle kterého může státní a obecní policie měřit rychlost, nepodařilo se mi ale nikde dohledat, že by tak mohla činit skrytým (utajeným) způsobem. Vtip je v tom, že podle čl. 2/2 Listiny, čl. 2/3 Ústavy a § 2 správního řádu platí, že veřejná moc může činit pouze to, co je jí výslovně zákonem dovoleno. Skryté měření rychlosti výslovně dovoleno není. Současně lze dovozovat obecný princip, že veřejná moc má být vykonávána transparentně, zejména s vědomím osoby, o jejímž jednání je pořizován veřejnou mocí důkaz - pro srovnání viz výslovné zakotvení pravomoci Policie ČR skrytě sledovat osoby a věci podle § 158d trestního řádu pro účely trestního řízení, kde je až na neodkladné případy nutný souhlas státního zástupce nebo dokonce soudce (u neodkladných případů je nutný následný souhlas). Mám k tomu i judikát, rozsudek NSS ze dne 5. 11. 2009, č. j. 1 Afs 60/2009 - 119: „Judikatura ESLP vychází z předpokladu, že tam, kde je veřejná moc vykonávána v utajení, je riziko svévole zřejmé. Proto musí existovat nejenom závazná právní úprava jako taková, ale musí rovněž poskytovat ochranu proti svévolnému zásahu do práv jednotlivce stanovených v čl. 8 Úmluvy. Právní úprava musí být navíc dostatečně jasná na to, aby jednotlivci poskytovala odpovídající údaje o okolnostech a podmínkách, za nichž se orgány veřejné moci mohou uchýlit k pořízení skrytého videozáznamu. … V českém právním řádu neexistuje žádný právní základ pro utajené pořizování audiovizuálních nahrávek orgány veřejné moci pro účely správního řízení, pokud tyto zasahují do ‚soukromého života‘ fyzických osob." Obávám se, že se budou točit na tom, že snímek z radaru nijak do soukromí nezasahuje, ale zas existuje judikát, že i prostor ve vozidle je soukromým prostorem (nález ÚS ze dne 13. 10. 2016, sp. zn. II. ÚS 1221/16). Navíc mám za to, že v tomhle je ten rozsudek mimo, podle § 51/1 správního řádu platí nepoužitelnost důkazu získaného v rozporu s právem, a tedy není prostor pro další debatu, zda to zasahuje do soukromí nebo ne, je to získané v rozporu se zákonem (bez zákonného podkladu), a proto je to nepoužitelné. NSS tohle ale pokud vím jinde neřešil a judikatura NS je v tomto směru rozporuplná. Co si myslíte vy, je skryté měření rychlosti v souladu se zákonem?

2) Značky č. IP 31a a IP 31b

Dále si myslím, že v případě měření rychlosti obecní policií by měl být úsek měření označen příslušnými značkami č. IP 31a a IP 31b, což dovozuji již z jejich uvedení ve vyhlášce 294/2015 Sb., která provádí silniční zákon. K tomu docházím užitím principu vyloučení redundance, tedy se jedná o úvahu, že nic v právním předpise není zbytečně. Jsem si vědom toho, že dříve bylo v silničním zákoně výslovně uvedeno, že ty značky se mají používat, což už tam teď není, ale možná to smázli právě proto, že to je zbytečné tam uvádět (obdobně i užití jiných značek se výslovně nezakotvuje v zákoně ale užívají se proto, protože jsou v té vyhlášce). V důvodovce novely, která to ze silničního zákona mazala, jsem k tomu nic nenašel (nejsem si ale jistý, jestli jsem našel tu správnou). Nadto pokud má být měření rychlosti prováděno viditelně (viz výše), je nasnadě, že vhodným způsobem upozornění řidičů na to, že zde probíhá měření, je právě užití značek, které Ministerstvo dopravy za tímto účelem vydalo v předmětné vyhlášce. Právě tak lze nejlépe zajistit, aby byli informováni všichni řidiči (kteří dávají pozor na značky). Rovněž viditelné měření rychlosti je schopné daleké více naplnit účel měření rychlosti požadovaný § 79a silničního zákona, a to zvýšení bezpečnosti. Pokud je měření prováděno skrytě, resp. bez příslušných značek, nejspíše dojde k vyššímu zisku z pokut, účelem takového měření je však represe, a nikoliv prevence, kterou požaduje zákon. Co si myslíte vy, musí obecní policie užívat ty značky? Podle mě by to mělo být jak u automatických rychloměrů, které obecní policie provozuje bezobslužně, tak při "klasickém" měření.

3) Diskriminace při měření rychlosti

Dále mám za to, že při automatizovaném měření rychlosti (resp. při stíhání sprdelu) často dochází k diskriminaci, a to asi nejčastěji na základě státní příslušnosti provozovatele vozidla. České správní orgány totiž podle mých informací v podstatě nestíhají zahraniční provozovatele vozidel, některé rychloměry asi ani neměří nebo neumí měřit rychlost zahraničních vozidel, resp. zaznamenat zahraniční RZ. Pokud chcete být v ČR beztrestní jakožto provozovatel vozidla, napište si auto v zahraničí.

Další případ je úsekové měření, které je prováděno přes celou obec (např. obce okolo Dvůr Králové nad Labem). Aby došlo ke změření, musí vás to bliknout na začátku a na konci obce, musíte jí tedy celou projet, což může být klidně i 1 km apod. To znamená, že ke změření dochází z drtivé většiny pouze u lidí, kteří nebydlí v dané obci, neboť občané dané obce jezdí pouze v rámci této obce, nebo z ní vyjíždí nebo do ní vjíždí. Málodky jí celou projedou a tedy není šance, aby bylo odhaleno jejich překročení rychlosti, ke kterému ale zcela jistě také dochází. Konečně diskriminační je i nestíhání motorkářů, které ty rychloměry taky asi neměří nebo neumí měřit. Navrhoval jsem ohledně této diskriminace nějaké dokazování u jednoho většího správního orgánu, ale samozřejmě nic dosud provedeno nebylo, protože podle mého názoru mají co skrývat. Argumentuju tak, že jelikož diskriminačně neměří nebo nestíhají motorkáře, občany obce a cizince, nelze sankcionovat ani nás, protože by to bylo diskriminační. Právo má platit pro všechny stejně, viz např. § 2/4 správního řádu či zákaz diskriminace resp. zásadu rovnosti zakotvenou v Listině i Ústavě.

4) RAMET a.s.

Taky jsem si všiml, že RAMET a.s., výrobce asi všech radarových rychloměrů používaných v ČR, svý rychloměry současně i ověřuje podle zákona o metrologii. Podle mě je to v rozporu s § 14 správního řádu (vyloučení osoby, o jejíž nepodjatosti panuje pochybnost), resp. s obecnou právní zásadou nemo iudex in causa sua (nikdo nesmí být soudcem ve své vlastní věci), protože výrobce samozřejmě má přímý ekonomický zájem na tom, aby bylo ověření jeho výrobku uděleno, když bez ověření je rychloměr nepoužitelný a tedy neprodejný. RAMET by si to samozřejmě mohl nechat ověřit od někoho jiného, to by jej ale nevyšlo tak levně, jako když si to udělá sám (v podstatě by asi mohl pouze vystavit ověřovací list a skutečné ověření nemusí být vůbec prováděno). Ověřovací list je podle mě osvědčení podle správního řádu, tedy se na něj § 14 správního řádu vztahuje. Na místě je asi žádat jeho zrušení pro nezákonnost, jeden podnět k přezkumu jsem už Rametu a Českému metrologickému institutu posílal, ale zatím bez odezvy. V podstatě by se to ale mohlo žádat i u správního orgánu a ten by to měl postoupit pro nepříslušnost podle § 12 SŘ. Co si o tom myslíte vy, jsou ověřovací listy vydané Rametem k jeho rychloměrům nezákonné?
IP zaznamenána

Mesec

  • Příspěvků: 1 010
    • Zobrazit profil
Re:Je měření rychlosti v ČR prováděno nezákonně?
« Odpověď #1 kdy: 26 Října 2017, 13:08:16 »

Víte, ono je to krásný co tvrdite, jenže 80 ,% raději se chlapsky dozná a zaplatí než aby hledali způsoby. Ono je to rychlé a pohodlné. A taky co by tomu řekli ostatní že...

A osobně jsem byl svědkem listiny, kterak byly prostě vyjmuty značky, které.neobesílat...
IP zaznamenána

mt78

  • Příspěvků: 7
    • Zobrazit profil
Re:Je měření rychlosti v ČR prováděno nezákonně?
« Odpověď #2 kdy: 26 Října 2017, 15:34:39 »

Zajímavé postřehy, tak jsem zvědav na odpovědi fundovaných lidí ;)

EDIT: odstraněna zbytečná citace celého původního příspěvku --HH
« Poslední změna: 26 Října 2017, 15:54:40 od hh »
IP zaznamenána

max

  • Příspěvků: 211
    • Zobrazit profil
Re:Je měření rychlosti v ČR prováděno nezákonně?
« Odpověď #3 kdy: 26 Října 2017, 15:47:14 »

I kdyby úvahy byly vyvratitelné, jedná se o krásné body do odvolání - dummy text s logikou, se kterou se bude muset SO nějak vypořádat.
IP zaznamenána

uziv

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 843
    • Zobrazit profil
Re:Je měření rychlosti v ČR prováděno nezákonně?
« Odpověď #4 kdy: 26 Října 2017, 15:49:20 »

Můj názor je následující:

Najděte si nějaký hezký případ, kde bude potencionální přestupce ochoten ke spolupráci (nejlepší je ovšem přestoupit zákon osobně), všechny uvedené argumenty a i jiné vhodné aplikujte už u prvního správního orgánu, pak postupujte dle zákona dál a dál a po pěti, šesti letech se dostanete k ústavnímu soudu. Ten pak vaše argumenty zhodnotí s konečnou platností. S největší pravděpodobností budete neúspěšný a to definitivně. Na celou tu akci si nachystejte min. tak 25.000,- Kč. To v případě, pokud si vše připravíte sám, a advokáta budete potřebovat jenom na "posvěcení" v případech, kdy to vyžaduje zákon. Jinak to samozřejmě bude dražší.

Může se ale stát, že někde narazíte na myslícího úředníka nebo soudce, no a pak se může stát zázrak a s některým argumentem uspějete.

A skutečně existují takoví blázni, kteří se tímto způsobem pokouší měnit judikaturu a i zákony. Já sám jsem asi v polovině zmiňované lhůty.

Citace
Zajímavé postřehy, tak jsem zvědav na odpovědi fundovaných lidí ;)
Jedna věc je, co si myslí fundovaní lidé a druhá, co si myslí správní orgány a soudy. Mimochodem, dát 50 řádků (tj. celý, ještě k tomu úvodní příspěvek) do citace a pak k tomu půl řádku připsat, to mi přijde jako masochismus.
IP zaznamenána

mrkef

  • Příspěvků: 483
    • Zobrazit profil
Re:Je měření rychlosti v ČR prováděno nezákonně?
« Odpověď #5 kdy: 26 Října 2017, 16:50:22 »

Myšlenky jsou to hezké. To si uložím a zkusím v budoucnu použít a uvidíme.
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 312
    • Zobrazit profil
Re:Je měření rychlosti v ČR prováděno nezákonně?
« Odpověď #6 kdy: 26 Října 2017, 17:17:02 »

Vadym Polyakov: Vezmu to jen povrchně, postřehy dobré, ale nevidím to nijak nadějně k rozbití zavedené praxe.

ad 1) Argumenty, ze kterých dovozujete nemožnost skrytého měření, jsou velmi obecné. Ve skutečnosti v ZPPK je řečeno, že je policie a MP oprávněna měřit rychlost, tečka. I kdyby to tam nebylo, tak by se to v případě PČR klidně vlezlo i pod obecnou působnost stanovenou v § 124(9) ZPPK. Dovodit, že na skrytý dohled je třeba explicitního oprávnění jen na základě restriktivně vyložené zásady enumerativnosti veřejnoprávních pretenzí, je hodně na vodě. Neříkám, že to je vysloveně nesmysl, ale není to nic exaktního, v podstatě to je na ÚS, aby si hodil kostkou, přičemž aby šance rozhodnutí jaké si představujete byly větší než že padne šestka na 6 kostkách zároveň, musel byste to podložit nějakými dodatečnými argumenty. A určitě to nebude analogie se zásahem do soukromí, protože samotné změření rychlosti zásahem do soukromí není (a to s tím vnitřkem auta se respektuje, proto např. automatické kamery mažou spolujezdce).

ad 2) Jsem líný koukat co ohledně těch měřících značek zbylo ve vyhlášce, ale logika je jasná. Chvíli byla v zákoně povinnost měření MP označit, pak to zákonodárce vyhodil. Zákon je jasný, účel, resp. úmysl zákonodárce taky, a jestli ve vyhlášce zbylo něco s novelou nekompatibilního, tak je jednoduše blbě vyhláška. Klíčové slovo - secundum et intra legem. Navíc v tom nějaký extra rozpor nevidím, existence značky, kterou lze upozornit na měření (ať už automatické či jiné) nijak neimplikuje, že by bez ní měřit nešlo, pokud nic takového příslušný předpis nestanoví.

ad 3) Tohle je zajímavé a aktuální téma, srov. třeba http://jinepravo.blogspot.cz/2014/07/jakub-drapal-kontrolovani-dredaru.html Nejde ale o diskriminaci v tom smyslu, jak na ni pohlíží třeba náš antidiskriminační zákon či evropské právo. Problém je v tom, že antidiskriminační legislativa a právo obecně reguluje věci, které se odehrávají v souladu s právem. Jestli existuje právo nebýt diskriminován i při protiprávním jednání, o tom mám vážné pochybnosti (srov. jednu z equity maxim He who comes into equity must come with clean hands). Když rozvedu vaši úvahu, tak mám-li úsekáč, který změří jen tranzit a ne překročení v tom samém úseku autem, které zůstává uvnitř či projede jen jednou kamerou, tak byste úplně stejně mohl brojit proti hlídání červené, které na X křižovatce sleduje jen některé větve, proti jakémukoliv automatu s tím, že o ulici vedle žádný není, a ad absurdum proti pokutování čehokoliv s tím, že 99+ % spáchaných přestupků není odhlaleno vůbec.

ad 4) Tohle jistě je problém (systémová podjatost), ale to jejich autorizační středisko K22 je minimálně formálně a v rámci podmínek autorizace od zbytku obchodní společnosti odstíněno. Je to obvyklý model, podívejte se na stránky ÚNMZ, kdo všechno ta AMS má http://www.unmz.cz/urad/data_ams_1.asp Taky jde o to, že i v případě totálního vítězství, tj. donucení státní správy tohle pseudoověřování dělat jinde než u výrobce, stejně by se změnilo jen to, že by se K22 formálně převedlo pod ČMI a jinak by se vše dělalo jako dosud (nejspíš i stejnými lidmi ...). Každopádně chcete-li šťourat, tohle má určitě nejlepší potenciál v porovnání s ostatními nápady.
IP zaznamenána

motoosman

  • Příspěvků: 257
    • Zobrazit profil
Re:Je měření rychlosti v ČR prováděno nezákonně?
« Odpověď #7 kdy: 27 Října 2017, 18:28:47 »

Já vidím nejvíce sporné automatizované měření. Není to PČR, MP, VP a ani obec.
IP zaznamenána