Hmm, tak o tom taknějak furt přemýšlím ...
V BlaBlaCaru a jeho fungování nevidím žádný problém a to ani v případě, že jako řidič z vybrané částky musím něco BlaBlaCaru odevzdat (ty peníze stejně inkasuju a cenu o tuto částku mohu zvednout), ta služba jako každá něco stojí a chtějí-li to mít výdělečné, chápu to. Ostatně používání této služby je dobrovolné a to jak ze strany řidiče, tak ze strany spolucestujícího.
Díky propojení se zahraniční uživatelskou databází to přispělo k bohatším nabídkám / poptávkám (např. když někdo z Ukrajiny cestuje přes ČR do Švýcarska) v porovnání s Jízdomatem, který se orientoval čistě na český trh.
Když se kouknete kolik stojí spolujízda ČR - Švýcarsko, když dám za spolujízdu z ČR do Švýcarska 485CZK, nevidím problém v tom dát např. 48,5CZK (10%) za zprostředkování této služby.
Zde pán nabízí jízdu z Prahy do Chur (z této jízdy byla převzata uvedená částka), dle mapy.cz je to 647km.
Kdybych jel svým autem se spotřebou cca 7l/100km, dám min. 45l nafty = 1358CZK, a další naftu cestou zpět ... jsem vázán odpovědností a musím řešit jestli se po cestě něco neposere. Takhle dám 500CZK za cestu a neřeším absolutně nic.
Vlakem bych cestoval min. 15 hodin, přestupoval, nakupoval jízdenky za cenu jistě vyšší než pětikilo.
Letecky se pod 4500CZK nedostanu. A v pondělí se mohu s
Julií svézt zpět do ČR ... za asi 700CZK.
Někomu se může zdát nepříjemné, že ze základu freemium fungování Jízdomatu se P2P filosofie (uživatel <-> uživatel) časem promění v premium a začne se tak vybírat daň na provoz + profit. Ono je to celkem zajímavé, na bázi P2P funguje spoustu torrent trackerů, tam je provoz "zajištěn" pomocí dobrovolných příspěvků, asi jako wikipedia. Dále existuje spoustu torrent trackerů, které jsou přeplácány reklamou (např. demonoid, TPB, a další). Já osobně na provoz privátních trackerů "bez reklam" přispívám.