moravastan: Stání v rozporu s předpisy z hlediska odpovědnosti za škodu určitě nevadí paušálně. Resp. nefunguje úvaha, že auto tam vůbec nemělo být a tedy je i samotné odstavení auta příčinou škody. Nechci příliš teoretizovat, tak jen stručně - rozhodující je, zda je tzv. adekvátním následkem daného jednání (odstavení auta na žluté) daná příčina (vznik škody). Pokud to je někde na parkovišti a přehledné, tak i když nezastavím úplně korektně, nelze očekávat, že by kdokoliv auto mohl nabořit. Kdybych zaparkoval napříč na dálnici, je to něco jiného.
Lze si představit i sporné případy. Řekněme dálnice a přehledné parkoviště jsou 2 extrémy, ale když na přeplněném sídlišti zastavím tak, že donutím ostatní komplikovaně manévrovat, tak nějaká příčinná souvislost mezi tím, jak stojím, a že mám druhý den podrápané zrcátko, nepochybně je. Soud resp. pojišťovna by to řešily nějakým z prstu vycucaným % mezi oba provozovatele.
Problém je jinde. Když k takové prkotině zavoláte fízly a chcete po nich, aby dělali svou práci, tj. pátrali po autě, řidiči, obešli potenciální svědky, pokud řidiče najdou, tak jeho vyslechnout, okouknout obě auta (zda např. výška koule odpovídá deformaci vaší RZ ...), berou to jako maximální opruz a zřejmě za to není čárka. Naopak dát vám pokutu za parkování je mnohem jednodušší a příjemnější práce ... a každý přece chce mít výsledky. Podruhé to vytáhne pojišťovna, až bude vymýšlet, proč neplnit - bude se automaticky chytat každého detailu, co policajt napíše do protokolu, i kdyby to byla sebevětší blbost.