30kmhcz
Tisk, média, internet => Zajímavé články z internetu => Téma založeno: zdesu 28 Června 2018, 07:40:52
-
Pokud si někdo myslí, že se šroub nedá ještě víc přitáhnout tak žije v omylu.
Po dálnici osmdesátkou a víkendy bez aut, navrhují němečtí Zelení.
https://auto.idnes.cz/nemecko-zeleni-ekologie-elektromobil-dws-/automoto.aspx?c=A180626_075204_automoto_Fdv
-
Tak zelení by si měli dávat míň zeleného. Mimochodem moje auto žere víc když jede 80 a furt řadí při změně výškvého profilu 4/5 a 5/4 než když jede konstatně 130 na pětku na začátku krouťáku. Větší spotřeba => víc CO2. To nevymysleli. :D
-
To nevymysleli. :D
Máte snad pocit že tahle hovada někdy myslí ?
-
Ftipalek: Což jsou ovšem pohádky ovčí babičky. Chápu, že výplody chorých zelených mozků působí normálnímu člověku emoce, ale to není důvod namlouvat sobě či jiným zjevné nesmysly. V rychlosti 130 km/h je u každého auta aerodynamický odpor naprosto převažující ve srovnání s ostatními energetickými ztrátami. Poměr (130/80)^2 ≈ 2,6 nezvrátí 1 kvalt - kdybyste tvrdil, že vám to ve 110 na 4 žere víc než ve 130 na 5, nedalo by se to bez měření či podrobných specifikací jednoznačně potvrdit ani vyvrátit, ale auto úspornější ve 130 než v 80 je mimo realitu.
-
No on to tam psal, že u 80 mu to řadí na 4, to to asi bude tím.
-
Ani ten 1 kvalt to nezvrátí, většina aut pojede v 80 km/h i na trojku levněji než ve 130 km/h na cokoliv, srov. např. https://www.quora.com/Whats-the-relationship-between-the-speed-of-a-vehicle-its-fuel-consumption
-
Pomer areaodynamickeho odporu je 2,6(teoreticky), to je proste fakt, nicmene praxe muze vypadat i takto:
http://artikelen.foobie.nl/auto-verkeer/10133-je-brandstofverbruik-hangt-af-van-je-snelheid-maar-hoe-dan-ij/
Dale:
- cd(oktavie 2016)/(Schlörwagen 1939 ) = 0,31/0,15 = 2 a to si myslim se da srovnat 2,6
(bus 0,45, nakladak 0,8)
- pomery odporu valivy/aerodynamicky/setrvacny 29/30/41 pro Audi R8 V8 FSI
- optimalni body prace motoru take neni konstanta
- AFC az 10%
- narizena 30 vs 50 ve mestech, nespravne rizeny provoz
- plynulost provozu
- automobilova doprava vs zeleznice/lode/etc.
- redukce byrokracie - to je teprve zelena trefa
Rekl bych, ze mist pro zlepsovani je vice a jsou v souhrnu podstatnejsi, nez redukce rychlosti - to jen pro doplneni faktu.
-
Vycházím z dat palubáku a chování starého 5Q automatu s měničem. Tempomat na 80 bez zásahu způsobuje nesutálé řazení na 4, kdy dochází k zvýšení otáček z 1500 na 2500-2800 a přenos výkonu probíhá přes hydrodynamickou vazbu s měničem v prokluzu. Pokud jedu konstantně 130 tak jsem někde kolem 9-10l na sto. Pokud 80 a motor se válí na 1500 otáček, tak palubák ukazuje něco kolem 5l/100 (ha ha ha) a pak přijde stoupák, tak mi tam padne 4 a auto drží otevrený měnič, což je samo o sobě ztrátové jak prase, protože pak svítí spotřeba 15 a víc. Zatímco když by se jelo např. 100, tak k podřazení a odemčení nedojde, protože má motor dost krouťáku a spotřeba se vyhoupne na 12.
Přesnou matiku jsem nedělal, ale za ty desetitisíce km najetých v jednom konkrétním autě, jsem si experimentálně ověřil, že 80 je nepoužitelná rychlost požírající benzín. Na druhou stranu, nikdy jsem nezkoušel jet 80 po stejné trase jako jezdím 130+. Ideálně minimálně 10x a pak z toho udělat nějaký statistický závěr. :D Takže vesele tu můžeme o praktických dopadech polemizovat, teoreticky se dopracovat k tomu že projet runway v Area51 bude úspornější v 80 než 130 (s čímž plně souhlasím), ale dokud se nenasbírají data z reálného provozu tak víme uplný kulový. ;)
-
To je všechno hezký, ale bez ohledu na prehistorický automat a jeho suboptimální chování zrovna v okolí 80 km/h je naprosto vyloučeno, aby mělo auto na libovolné stejné trase vyšší spotřebu při jízdě 80 km/h než při 130 km/h, klidně se vsadím (já budu řídit v 80, vy ve 130).
Kdybyste si vybral nějaké jiné rychlosti a hezky to okecal, tak bych možná řekl, že budiž, ale tady věřím fyzice. Když si udělám jednoduchou bilanci - tj. uvážím, že v těch 130 tvoří aerodymanická síla převážnou složku jízdního odporu (ať nežeru, tak třeba 70 %, reálně to bude víc) a tuto část si při zpomalení na 80 pokrátím koeficientem 2,6 (ostatní odpory na rychlosti téměř nezávisí, určitě ne v intervalu 80 až 130), je rozdíl tak propastný, že to nesvedete ani na optimum motoru (ke kterému beztak budete blíž v 80 i na tu 4, než ve 130 na 5), a už vůbec ne na ztráty v měniči při občasném řazení - k čemuž stačí selský rozum, kdyby převodovka/měnič měla v průměru sežrat mechanický výkon odpovídající zhruba 5 rychlovarným konvicím, musela by mít poněkud jinak dimenzované chlazení.
-
Ftipalek - Tak si musíte najít ideální rychlost kdy Vám auto nebude přeřazovat. Pokud mám čas a chci jet na dálnici na nejmenší spotřebu tak jedu bez tempomatu 90 - 110 km/h.
Ale sám jste řekl že jste nikdy nezkusil jet stejnou trasu pod 130+, tak to někdy zkuste a uvidíte ten obrovský rozdíl.
-
Doufejme, ze u letadel EU take zavede snizeni rychlosti 950-> 250, 14x mensi aerodynamicky odpor ;)
-
To je všechno hezký, ale bez ohledu na prehistorický automat a jeho suboptimální chování zrovna v okolí 80 km/h je naprosto vyloučeno, aby mělo auto na libovolné stejné trase vyšší spotřebu při jízdě 80 km/h než při 130 km/h...
Prehistorické automaty byly občas konstruovány tak (zejména v kombinaci s dieselovými motory), aby při 80kmph měl motor nejvyšší účinnost z důvodu tahání přívěsu. Taky se tam ten rychlostní stupeň většinou dal zamknout aby to právě nepodřazovalo nahoru a dolu dle kopce.
A subjektivně, když jedu 160 - 200kmph s prehistorickým automatem po Autobahn trasu dlouhou 300km, mám spotřebu 6l na sto. Pokud jedu kolem 100 - 120kmph stejnou trasu, nikdy se na tu spotřebu nedostanu protože furt musím brzdit a zrychlovat, abych mohl předjet kamion a neomezovat ty za mnou.
-
Mám vážný zájem buď o to auto, co jezdí 180 km/h za 6 l, nebo o ten matroš, pod jehož vlivem člověk taková moudra píše.
-
Ve 130 bude mít asi každé auto vyšší spotřebu než v 80.. ale stejně.. proč zrovna na 80??
Povolit 90 a nebo 100 by asi spotřebu často ještě snížilo.. navíc při pomalejší rychlosti auto bude na dálnici delší dobu a tak bude hustší provoz a víc kolon..
Ale já myslím že to je zelená salámová taktika..
navrhnou tohle a jejich jiné šílenosti ve srovnání s tím pak nevypadají tak šíleně.
Mám vážný zájem buď o to auto, co jezdí 180 km/h za 6 l
Nějaký hybrid když na začátku má plnou baterku a nejede moc daleko ;D
-
A co další navrhovaná úprava, půlku roku nejezdit vůbec o víkendech, to taky nebude legrace. Opravdu by to chtělo psychotesty pro všechny, kdo mají moc nad více, než 10 lidmi, nebo tak něco.
-
Je to hoax. Jak vidno, uspesny: http://manipulatori.cz/hoax-nemecti-zeleni-navrhuji-rychlost-80-km-h-na-dalnicich/
Uvadi originalni text a preklad do cestiny.
-
Autor "PROTI PROJEVŮM NENÁVISTI" píšící na server manipulatori.cz působí velice věrohodně. :-)
-
No ješte by zpomalení mělo za následek totílní ucpání dálnic. Protože by rapidně klesla průjezdnost.