Taky jsem k celému konceptu značně skeptický. Možná to může fungovat s nějakým raritním autem, které máte ve svém dobře střeženém sídle v garáži, a jedete s ním jen občas a převážně v místech, kde vás neznají. Ale je-li to, jak říkáte, „daily“, šel bych rychle od toho. Nějakým místním bonzákům to začně být divné, budou prudit lokální policii a úřady tak dlouho, až najdou někoho, kdo se tím začne zabývat, a pak z toho nebude nic dobrého.
Klíčová tuzemská úprava je v § 6 zákona č. 56/2001 Sb. Povinnost registrovat auto v ČR vzniká ve chvíli, kdy zde provozovatel - FO má obvyklý pobyt, nebo provozovatel - PO sídlo či pobočku. Přechodné období 6 měsíců řeší jak „návštěvy“ aut normálně provozovaných a registrovaných v jiné zemi, a jestli jsem něco nepřehlédnul, tak pro migrující provozovatele zároveň de facto určuje lhůtu, do které jsou povinni vozidlo přeregistrovat (toto je bez záruky, na internetu jsou články, podle kterých např. při získání trvalého pobytu je povinnost přeregistraci udělat v kratší lhůtě, ale v 56/2001 Sb. jsem to nenašel, moc poctivě jsem ale nehledal).
O provozu auta na tuzemských PK bez registrace v tuzemském RV pak platí toto. Je-li to v rámci 6měsíční výjimky, je vše OK za předpokladu, že vozidlo splňuje náležitosti požadované pro provoz ve domovském státě své registrace (který navíc musí být účastníkem nějaké té mezinárodní smlouvy, díky které lze relativně volně jezdit auty přes hranice, ale to jsou prakticky všechny normální státy). Je-li to mimo tuto výjimku, je to ekvivalentní provozování auta bez registrace (se všemi poměrně drakonickými důsledky pro řidiče i provozovatele).
Komparativně je CZ úprava velmi měkká, v různých zemí EU je výjimka pojata různě, někde vyloženě stylem, aby se vlk nažral (aby to těsně prošlo jako naplnění principů relevantní mezinárodní smlouvy), ale s tolika překážkami, aby každému bylo jasné, jak moc je to z pohledu úřadů nežádoucí. Např. povinnost vozit všelijaká lejstra (např. potvrzení o poslední TK, někde včetně úředního překladu), zákaz půjčit auto tamnímu rezidentovi (nesedí-li v autě provozovatel aspoň jako cestující) a podobné špeky.
Chápu-li správně vaši metodu, stojí na několika pilířích. a) že fízl při náhodné kontrole nemá jak zjistit, jak dlouho je zde auto s cizí registrací provozováno, b) že je auto v nějaké formě polopřevodu (jak přesně to má fungovat jako výhoda jsem moc nepochopil) a c) že se snažíte o nedohledatelnost data zahájení provozu v CZ. Na běžnou kontrolní kontrolu asi dobrý, ale na někoho, kdo si na vás udělá čas, už ne.
Problém je v osobě provozovatele. Tím jste podle všeho vy. Tvrdíte, že jste vypsaný v nějakém tom dočasném ostrovním V5C, máte to uvedeno na POV smlouvě, a hlavně máte kupní smlouvu a vystupujete jako vlastník, a v jakýchkoliv pochybnostech platí domněnka provozovatel=vlastník. Pokud tu zároveň máte obvyklý pobyt, máte povinnost auto přeregistrovat. Prokázání pobytu je pro úřady snadné (i kdybyste rebelsky měl trvalý pobyt zrušený, lze to triviálně zjistit z jiných registrů - zejména platíte-li zde daně, máte nějaké zaměstnání či živnost, socko, zdravotní pojištění ...). A zjistit překročení tolerovaných 6 měsíců je taky triviální - např. fízli mají informační systém, ve kterém skladují informace o všech provedených silničních kontrolách. Lze se podívat na to tuzemské POV (překlepem v RZ možná zmatete bonzáka, co si to hledá z veřejných zdrojů na stránce ČKP, ale nezastavíte fízla ani úředníka). Od příštího roku se půjde podívat na nákupy dálničního kupónu spojeného s cizokrajnou RZ. A při dostatečné motivaci se najde i hafo jiných způsobů. Pro tupého fízla/ouřadu, který není s to prokázat provozování delší 6 měsíců do minulosti, bohatě stačí si dalšího půl roku počkat.
Při dostatečné přípravě lze vést útok i druhým směrem, tedy že to auto nesplňuje ani podmínky pro provoz v UK, nejsnáze skrz datum poslední TK, případně ten nedotažený převod.
Jiné aspekty problému, např. dlouhodobé řízení RHD auta v RHT zemi nechávám stranou, u daily vozidla by mě to asi dost prudilo. Stejně tak bych nebyl tolik v klidu s pojištěním. HAV asi fungovat bude, u POV věřím, že jeho úspěšným uzavřením jste z obliga z hlediska veřejnoprávních povinností, tedy fízl bude spokojen, že máte ZK, asi je to vcelku bezpečné i u drobného plnění, které se hloubkově neprověřuje, ale kdyby došlo na nějakou drahou nehodu s mrtvými a zmrzačenými, mohlo by se ukázat, že víra v empirické ověření, jak pojišťovny plní, shoří jak papírový čert.