30kmhcz
Social networking => Nedopravní tématika => Téma založeno: Jeff 29 Září 2018, 18:33:43
-
Zdravím,
dostalo se mi do garáže jedno relativně vzácné auto a za cca měsíc a půl mu bude 30 let. Na úřadech v ČR ho zatím ještě nikdo neviděl (Auserbetriebsetzung). Má pro mě cenu dávat ho na veteránské SPZ? Jediné plus jaké vidím je ušetření za ekodaň, jinak snad samé nevýhody. Má někdo zkušenosti s dopravákama? Staví auta na zelených značkách víc/míň?
Děkuji
-
Nizsi povinne ruceni. Od letoska testace jednou za dva roky. Policie veterany casteji nestavi.
-
Kamarád má dva Triumphy Spitfire, jednoho na veteránských a jednoho na normálních RZ.
Když ho vidí policajti, tak ho staví často, chtějí se podívat na auto, tomu se u zajímavých kousků nevyhnete... Zatím prý ani na kontrolů dokladů nedošlo. Je prý jedno, se kterým jede, na RZ kašle pes.
Co ale říkal, tak by se na veteránské RZ vykašlal, bydlí na Šumavě a prý s veteránem nemůže do zahraničí (např. Rakouská strana).
Druhá věc je, že pokud máte tuším 5 vozidel a víc (ono se to zdá hodně, ale když dáte dohromady dvě auta v rodině, veterána, přívěs a motorku), tak si můžete sjednat u pojišťovny flotilové pojištění s individuální dohodou.
-
Do zahranici s veteranskymi znackami muzete bez omezeni.
-
Pravda - beru zpět. Buďto si už nic nepamatuju, nebo mi to řekl blbě....
-
Veterání musí častěji na technickou, pokud se nic nezměnilo.
-
Veteráni vůbec žádnou technickou nemají, probíhá kontrola garážmistrem skupiny, pod kterou jsou registrovaní. Reálně jde akorát vo ten papír co vystaví, myslim, že většinu aut stejně nevidí, na co taky.
-
za ideál považuji bíle RZ s klubovou testací
pak je nižší POV a nevznikají žádné problémy s užíváním, případně pojistným plněním při nehodě
-
Můj názor na tuto věc je ten, že auto na původních bílých papírech má vyšší cenu, než na zelených. Zelené značky znamenají mimo jiné trvalé vyřazení z evidence a ve většině případů nemožnost dostat je zpět na původní bílé značky. Tím se v některých případech snižuje hodnota vozu. Zelené značky mají naopak cenu v případě, že máš pochybnosti o původnosti papírů (někdo přebouchal čísla a podobně). Vyřazením z evidence omezíš manipulační prostor.
Pro potřeby nižšího povinného ručení se dá zajistit klubová atestace (či jak se přesně jmenuje) a tím se prý zlepší vyjednávací pozice vůči pojišťovně při případné škodní události. Touto cestou se hodláv vydat i já, jen co se mi povede u toho našeho teď už veterána dát do pořádku zevnějšek.
Jediný mi známý případ, kdy se povedlo dostat auto na bílé značky ze zelených byl, že nový majitel dostal kopii dokladů (auto bylo ze zahraničí), s tím vyřídil zelené značky a jezdil. Po čase původní majitel našel originální doklady, ty zaslal a na jejich základě se povedlo auto přihlásit na bílé značky. Detaily nevim, je to jen hrubý popis událostí.
-
Druhá věc je, že pokud máte tuším 5 vozidel a víc (ono se to zdá hodně, ale když dáte dohromady dvě auta v rodině, veterána, přívěs a motorku), tak si můžete sjednat u pojišťovny flotilové pojištění s individuální dohodou.
A povedzte Asmodeus, čo vy si predstavujetě pod takým slovom "flotilové pojištění s individuální dohodou"?
Tím chci sdělit, že je to podobné akci "banány v akci za 19,90" zatímco jinde je mají bez akce za 18,50...... Nejste-li lehkovážný zákazník, pak si vždycky a každý rok sjednáváte individuální dohodu pro každé vozidlo, která se jmenuje pojistná smlouva. Pod pojmem "flotila" se neschovává žádný výhoda, vyjma skupinového účtování.
-
Nejdřív omluva za OT.
Drtivá většina lidí má pojistky individuálně na každé vozítko zvlášť, před uplynutím výročí se podívá, o kolik se změnila cena, porovná s konkurencí a buďto jde jinam, je spokojeno nebo zkouší handlovat.
A protože pojišťovny poskytují slevy, když toho u nich máte víc, tak to má málokdo rozfackované po různých pojišťovnách (i když i pro to jsou často racionální důvody, např. sezonní motocykly atd. atd., to je pak jiná kapitola a to chápu).
A tátovi Allianz nabídla flotilu právě na 5 vozidel, kde bylo pojistné v celkovém součtu mínus 15% z celkové částky. Kdyby se šlo ke konkurenci, tak by si táta nijak nepomohl, max. stokoruny, takže z tohohle hlediska byla nabídka toho pojišťováka zajímavá. Protože se vědělo, že některá auta půjdou pryč, tak se do toho nešlo.
Jiná je varianta, kdy mi na dvoulitrovou astru poslala čsob návrh na necelých šest tisíc a kooperativa následně nacenila POV na čtyřitisíce něco, ale ta se po pár přestupech vyčerpá, takže tu vynechávám.
-
Mám na zelených značkách VW vzducháče. Tak trochu zkušeností:
- Pokud má auto černé značky, tak je cennější. Protože musí jezdit na technickou a má jakousi doložitelnou historii. Zvlášť když má ještě původní černé okresní značky, které mu osadil první majitel.
- Sám jsem šel do veteránských kvůli tomu, že to byla nejjednodušší cesta jak auto dostat po dovozu ze země mimo EU legálně na silnici - nechtěl jsem jít cestou nákupu papírů a přebouchání čísel a dovoz a přihlášení na černé bylo na dlouhý lokte.
- Byl jsem autem v Maďarsku, Slovensku, Itálii, Rakousku a nikde žádný problém
- Auto má běžný malý techničák ve kterém je podmínka "platí s průkazem historického vozidla". Velký techničák není, místo něj je PHV. Knížka velikosti pasu, do které musí přistát v pravidelných intervalech kulaté razítko krajské testační komise
- Do letoška razítko platilo do konce května následujícího roku. Od letoška platí dva roky od svého otištění.
- Některé kluby řeší prodloužení platnosti PHV korespondenčně, některé chtějí auto občas vidět. Někde stačí dostatečná aktuální fotodokumentace stavu auta.
- Povinné ručení je cca 1/12 - na dvoulitr platím asi 250Kč.
- Samotná testace historického vozidla (můžete mít auto s testací na černých značkách!) pomáhá při řešení škod. Pojišťovna pak musí hradit historickou a ne "účetní" hodnotu vozu. Dobré, když vás někdo naboří. Špatné, když si chcete sjednat havarijní pojištění (u mě začínaly nabídky na 45tis za rok, pokud to vůbec chtěla pojišťovna pojistit).
- Tuším, že nejdou udělat zelené značky na přání, jako to jde u černých
- PHV a testace je vázaný nikoli na vozidlo ale na majitele. Při prodeji si tedy nový majitel musí zajistit novou testaci.
- Zákonná omezení pro provoz jsou tuším jen dvě - vozidlo nesmí být používáno ke každodennímu ježdění (což není problém, stejně v zimě nejezdím kvuli soli) a náklady na provoz vozidla nejsou daňově uznatelným nákladem.
- S tím přehlášení ze zelených na černé, když zahraniční majitel najde původní papíry si nejsem úplně jistý. Protože vyřazujete z evidence jedinečný VIN a nevím jestli má tenhle stát vůbec nastavený proces na to případné vrácení VINu do provozu. Ale možné je v tomto odvětví úplně všechno
-
Tamara: Mám pocit, že zrovna to přehlášení na černé značky se řešilo na Flatu a podmínka byl dovoz ze zahraničí, díky tomu nebyl VIN v českém registru a nebylo co vyřadit. Ale to byl velmi speciální případ za velmi specifických podmínek, který si možná nepamatuji dobře.
Jinak jsi to dobře shrnul...
-
Jak to tak čtu tak to vypadá na klasické černé značky...
Jenom mě teď tak napadlo, jak je to s parkováním/vjezdem do centra atd. u těchhle "EURO 0" aut v Evropě? Předpokládám, že na zelené značky bude výjimka, nebo ne?
-
pokud vím tak ano, na zelené je vyjímka. nevím jak je to u černých s testací...
-
Tak nastala mi lehčí komplikace.
Motor který je v autě má prasklý blok i hlavu. Sehnal jsem už identicky vypadající kus (i když vlastně novější, výkonnější verzi) a mám v plánu přes zimu vyměnit a vše dodělat. Tím pádem ztrácím jakoukoli možnost dostat zelené značky, ale s klasickými černými problém nebude, je to tak? Jenom před/při registraci provedu výmaz čísla původního motoru, ne?
-
Co přesně je tam z hlediska veterána za podmínky? Proč nejde mít jinej kus bloku pokud je jinak stejnej? Na tom se přece historicky nic nemění.
-
No třeba podle ams-classic.cz (http://www.ams-classic.cz/40724-jak-na-veteranske-doklady) musí:
- původní typ motoru a převodovky (dodávaný v tomtéž období výrobcem)
- původní typ a rozměr ráfku dodávaný výrobcem (případně z volitelné výbavy té doby)
- velmi dobrý technický stav a celková bezchybná funkčnost
- karoserie bez koroze
- jednotný celistvý lak (trošku jiná situace je u původního laku; černý matný lak není posuzován jako vhodný pro veterána)
- slušné povrchy chromovaných a hliníkových součástí
- všechny znaky a emblémy odpovídající danému modelu a roku
- absence jakýchkoliv nedobových doplňků (nápisy, vylepšení, audio atd.)
- celková čistota karoserie, podvozku a motoru (letité nánosy, mastnota ani čerstvé úniky oleje nebudou akceptovány)
- interiér bez výrazného poškození (není přípustné roztržené či neodborně spravené čalounění či náhrada moderními částmi)
Což nejsem a asi nikdy nebudu na 100% schopný zajistit. Ale taky tam mají větu:
Kodex FIVA uvádí, že z pěti hlavních skupin – motor, převody, kola, odpružení a řízení – mohou být maximálně dvě podsestavy odlišné od původní specifikace.
což už bych možná dal. Pokud to tak tedy nemusí být 24/7 a jde jenom o stav při kontrole.
Ale čím dál tím víc hledám, tím míň se mi to líbí. Třeba v zákoně č. 56/2001 (https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2001-56#cast8) se jednoznačně píše:
Historické vozidlo nelze provozovat na pozemních komunikacích za účelem podnikání a běžného denního užívání pro vlastní potřeby.
kdo tohle bude posuzovat?
-
kdo tohle bude posuzovat?
Bude to posuzováno mozkovým myšlením... https://youtu.be/H9urwiZKMEg
-
Nasel bych si klub, ktery bude auto testovat, a tam bych se zeptal. Neda se rici, ze byste touto zamenou o vete znacky jednoznacne prisel. Pohlidejte si, aby to zvladla prevodovka, brzdy, podvozek. Se zvysovanim vykonu byvaly spojene i dalsi zmeny.
Pokud jde o provoz tak plati, ze kde neni zalobce, neni soudce. Starsi auta provozuju normalne, ale na uplne denodenni jezdeni auto 30+ obvykle uplne neni.
-
původní typ motoru a převodovky (dodávaný v tomtéž období výrobcem)
Že původní typ motoru=původní (kus) motor(u), na to jste došel taky mozkovým myšlením, ne? :D
-
Bude to posuzováno mozkovým myšlením... https://youtu.be/H9urwiZKMEg
Takže klasické černé značky to jistí. :D
Nasel bych si klub, ktery bude auto testovat, a tam bych se zeptal. Neda se rici, ze byste touto zamenou o vete znacky jednoznacne prisel. Pohlidejte si, aby to zvladla prevodovka, brzdy, podvozek. Se zvysovanim vykonu byvaly spojene i dalsi zmeny.
Zástavbu bude dělat dílna specializovaná na tenhle typ aut. Převodovka a všechno okolo to pobere, je to swap který se v USA/UK/DE dělá běžně a nárůst výkonu bude naprosto minimální. Jde mi spíš o to, že ta modernější verze motoru (která není stará 30 let, ale jenom 20) je lépe dostupná, jsou na ní náhradní díly a má vyřešeno pár konstrukčních vad.
Že původní typ motoru=původní (kus) motor(u), na to jste došel taky mozkovým myšlením, ne? :D
Jak jsem psal výše. Já do toho auta nechci vracet přesně ten původní typ. Laicky řečeno chci do předfaceliftové verze auta dát pofaceliftový motor. Papírově bude vše správně, typ je naprosto schodný, ale čekám, že technik specializující se na veterány rozdíl pozná...
-
Tak asi ten motor shodnej nebude dyž to pozná, ne? ;D
-
No, jelikož "lejstro >>> realita" tak je shodnej na 118%. ;)
-
A na ta zbylá procenta existujou raznice 8)
-
No koukal sem pečlivě do německých dokumentů k autu a není tam ani typ motoru, ani číslo motoru. Takže předpokládám, že přerážet nic nebudu muset, protože to nechají prázdný i v českých papírech. :)
-
Ideální stav. U mě zase na sedanu už je moře let číslo motoru nečitelný, takže taky už proběhla výměna bloku za jinej nečitelnej :D
-
Ono s těma veteranskejma značkama je to o soudnosti konkretniho majitele a testačního komisaře. Pokud použiješ do auta ktere splňuje podminky pro "veterana" novejši motor, tak je to spiše problem "komunitni" , tj. když s tím přijedeš na nějakou výstavu či závod tak na to každý kdo tomu rozumi příjde a budou se vést blbé kecy ;D . Ale na druhé straně je to jen výměnný díl, který když budeš chtít a máš původní funkční motor, se vždy dá vrátit do původního stavu. Ale z hlediska veteránských značek to rozhodně není prasárna toho typu, kdy se před lety (možná i nyní, nevím) dávaly na veteránské značky auta která prokazatelně byla mladší (a to i začátkem výroby) než byl v té dobe limit na "veterána" . Příkladem budiž v době kdy byl limit 8 let na dovoz ojetiny a na starší auto jsi nedostal papíry Suzuki Samurai v modelu s 1.3 l motorem kterych jezdilo na "V" papirech mraky a navic zcela viditelně vytuněných na offroad. Tam už to zavánělo průserem. Naštěstí se limit osmi let na dovoz aut a jejich následné přihlášení prolomil a už nebyl takový tlak obcházet přihlašovaní ojetin přes veteránské papíry. Takže u tvého vozu bych byl v pohodě ... ;)