30kmhcz
Poradna => Potřebuji poradit - parkování, zastavení, stání => Téma založeno: iaczek 31 Října 2023, 17:20:19
-
Zdravím místní osazenstvo,
po dlouhé době, co studuji toto fórum a jiné zdroje konečně došlo i na mě.
Přišla mi výzva za, podle mě, bagatelní přestupek.
Mé vozidlo nerespektovalo dopravní značku IP 13b s dodatkovou tabulkou: Max. doba parkování 2 hod. Pracovní dny 7-20hod.
Je mi kladeno za vinu pouze neumístění parkovacích hodin, maximální dobu parkování jsem nepřekročil.
Městský policajt byl na místě v 8:50 a i když jsem z místa odjížděl před 9:00 tak jsem ho již neviděl.
Měl jsem za to, že když se může parkovat maximálně 2 hodiny a počátek je 7:00 tak odjezdem před 9:00 nic neporušuji. Asi omyl.
Proto si myslím, že stavět moje potrestání jenom na tom, že jsem neumístil kotouč je pitomost.
Měl bych proto pár dotazů a potřeboval bych se ujistit, že půjdu v mé obhajobě správným směrem.
1. Pokud jsem zaparkoval mimo platnost značky, což je mimo pracovní dny od 20-7 hodin, tak se na mě nevztahuje povinnost umístit kotouč ve vozidle. A žádný zákon mi nenařizuje umístit ho tam později.
2. Taktéž umístění kotouče může být dle zákona kdekoliv na viditelném místě ve vozidle a ne jenom za předním sklem. To použiju až s ohledem na fotky při nahlédnutí do spisu.
3. Samozřejmě budu argumentovat materiálním aspektem, jelikož jsem nepřekročil maximální dobu parkování a tím nikoho neomezil ani neohrozil.
4. Jaké výhody má řešit tuto záležitost jako řidič, že bych se přiznal k zaparkování, proti tomu řešit to jako provozovatel?
Budu rád za jakoukoliv radu nebo pomoc, jelikož je to moje první seznámení se správním orgánem a nechci jim to dát lacino.
-
Fízl řekne, že jste parkoval už od 19 hodin…
-
Říkat si může co chce, ale dokázat to nemůže.
-
A navíc, podle mě bych tam mohl klidně stát od 18:00 až do 9:00 dalšího dne a maximální dobu parkování bych neporušil, jelikož se přes dobu, kdy je značka neplatná čas resetuje. Teda alespoň podle toho, jak to chápu já.
Pokoušel jsem se hledat jak tady na fóru, tak i jinde, ale takový případ jako je ten můj jsem nenašel.
-
Otázka je co ta dodatková tabulka zpřesňuje, doplňuje nebo omezuje onu IP 13b.
1) Maximální doba parkování 2hod v čase 7:00-20:00. Tedy jste měl umístit parkovací kotouč se začátkem stání třeba 21:00 a mohl jste odjet nejpozději v 9:00.
2) ruší/omezuje celou značku v době 20:00-7:00.
60 dnů po přestupku bonzněte řidiče. A nahrajte spis. Materiální aspekt by měl být hratelný. Uvidíte jak na odvolání zareaguje SO2
-
1. Pokud jsem zaparkoval mimo platnost značky, což je mimo pracovní dny od 20-7 hodin, tak se na mě nevztahuje povinnost umístit kotouč ve vozidle. A žádný zákon mi nenařizuje umístit ho tam později.
V tom se ovšem naprosto mýlíte.
Podle přílohy č. 5 k vyhlášce č. 294/2015 Sb. platí, že značka IP 13b "Parkoviště s parkovacím kotoučem" označuje parkoviště, na kterém řidič musí při začátku stání umístit kotouč viditelně ve vozidle a nastavit na něm dobu začátku stání, kterou nesmí až do odjezdu měnit. Přestupek řidiče - jak správně píšete - spočívá v tom, že neumístil kotouč viditelně ve vozidle v době platnosti značky.
- Mimochodem, mohl jste zaparkovat v době mimo platnost značky, tedy kdykoliv po 20:00 hodin předchozího dne, bez umístění kotouče. Bylo však Vaší povinností zajistit, aby v 7:00 byl ve vozidle viditelně umístěn kotouč s nastavenou dobou začátku stání.
- Mohl jste zaparkovat v době platnosti značky, kdykoliv po 18:00 předchozího dne, s kotoučem nastaveným na aktuální čas. Vzhledem k tomu, že běžné typy parkovacích hodin neumějí rozlišit časový údaj 18:01 od 06:01, mohl jste parkovat bez změny nastavení kotouče až do 09:00 následujícího dne.
-
Taky otázka bude jak mají nafocené vozidlo.
Umístění hodin viditelně ve vozidle je docela kreativní. A pokud bude mít jen jednu fotku, tak si myslím, že to neobhájí.
-
Otázka je co ta dodatková tabulka zpřesňuje, doplňuje nebo omezuje onu IP 13b.
Dle mého názoru jednoznačně omezuje platnost značky. Dodatkové tabulky mohou pouze zpřesňovat, doplňovat nebo omezovat dopravní značky, né samy sebe.
-
- Mimochodem, mohl jste zaparkovat v době mimo platnost značky, tedy kdykoliv po 20:00 hodin předchozího dne, bez umístění kotouče. Bylo však Vaší povinností zajistit, aby v 7:00 byl ve vozidle viditelně umístěn kotouč s nastavenou dobou začátku stání.
- Mohl jste zaparkovat v době platnosti značky, kdykoliv po 18:00 předchozího dne, s kotoučem nastaveným na aktuální čas. Vzhledem k tomu, že běžné typy parkovacích hodin neumějí rozlišit časový údaj 18:01 od 06:01, mohl jste parkovat bez změny nastavení kotouče až do 09:00 následujícího dne.
Ta povinnost pramení z čeho? V zákoně nic takového není, pouze, jak citujete správně, nutnost umístit kotouč při počátku parkování a po celou dobu ho neměnit. Ale pouze pokud je značka platná, dle mého jí dodatková tabulka omezuje a platná není.
Parkoval jsem až po 20 hodině a domníval se, že kotouč umisťovat nemusím, když s autem odjedu před 9 hodinou.
-
Taky otázka bude jak mají nafocené vozidlo.
Umístění hodin viditelně ve vozidle je docela kreativní. A pokud bude mít jen jednu fotku, tak si myslím, že to neobhájí.
Souhlasím, jaké mají foto důkazy zjistím až nahlédnutím do spisu. Pak bude možná stačit uvést, že kotouč byl umístěn na sedadle řidiče.
-
Ale pouze pokud je značka platná, dle mého jí dodatková tabulka omezuje a platná není.
Parkoval jsem až po 20 hodině a domníval se, že kotouč umisťovat nemusím, když s autem odjedu před 9 hodinou.
Ale vždyť tady si odporujete. Protože značka je platná od 7:00 a auto kotouč nemělo.
-
Jenomže v době kdy zaparkoval nebyla značka platná, tudíž ani povinnost umístit kotouč. Logicky potom plyne, že na místě stojí "od začátku platnosti", tj. od 7 max do 9.
-
To se obávám je nesmysl jak dle úředníků, i logiky. Povinnost se nevztahuje na čas úkonu řidiče, ale na přítomnost vozidla v daný čas na daném místě.
-
Obáváte se chybně. To by totiž naše oblíbené zákazy zastavení kvůli úklidu s omezením "platí od" zcela pozbyly smyslu. Prostě ta značka v ten daný okamžik není platná, tudíž se jí nemusím řídit.
-
Značka je informativní. A dodatková tabulka nijak nezneplatňuje parkoviště mezi 20:00-7:00.
-
Obáváte se chybně. To by totiž naše oblíbené zákazy zastavení kvůli úklidu s omezením "platí od" zcela pozbyly smyslu. Prostě ta značka v ten daný okamžik není platná, tudíž se jí nemusím řídit.
To je ale zase jiná situace, ne? Tam Vám dodatečně někdo změni značení po tom, co jste vůz zaparkoval a ještě budete prokazovat, že to tak bylo, resp. úřad, že tomu tak nebylo. Zde ale značení s dodatkem bylo/mělo být známo již v době zaparkováni, ač v té době z platného značení neplynula pro řidiče nutnost něco dělat. To značení je i v době, kdy pro řidiče nic z toho neplyne, platné.
-
Pokud se budeme striktně držet psaného ....řidič musí při začátku stání umístit..., tak řidič nic neporušil. Úředník může mít jiný výklad, ale mělo by platit, že v případě pochybností se bere výklad výhodnější pro pachatele/podezřelého.
-
Pokud se budeme striktně držet psaného ....řidič musí při začátku stání umístit..., tak řidič nic neporušil.
Tady se najednou vyrojilo tolik právních gigantů ...
Takže znovu, ještě jednou: Značka IP 13b "Parkoviště s parkovacím kotoučem" označuje parkoviště, na kterém řidič musí při začátku stání umístit kotouč viditelně ve vozidle a nastavit na něm dobu začátku stání, kterou nesmí až do odjezdu měnit. Řidič spáchal přestupek tím, že vozidlo nechal stát na parkovišti v době platnosti značky IP 13b bez kotouče viditelně umístěného ve vozidle.
Při tom je naprosto bezvýznamné kdy tam vozidlo přijelo a jak dlouho na parkovišti stálo. To nikdo zjišťovat nebude, protože je to jedno. Rozhodující je pouze to, zda v době mezi 7:00 a 20:00 kotouč ve vozidle byl, nebo ve vozidle nebyl. Nic jiného nebude úředník tvrdit ani prokazovat.
Jestliže kotouč nebyl --> pokuta. Tak je to jednoduché.
-
To Ladislav Laker:
Souhlasím s vámi ve výkladu platnosti značky IP 13b, ale v době mého parkování značka platná nebyla, jelikož jí zneplatnila dodatková tabulka, takže jsem nebyl povinen nikde nic umisťovat. Dodatková tabulka však nejen omezuje platnost značky, ale zároveň i určuje maximální dobu parkování, která je 2 hodiny.
Takže jestli jsem na parkoviště přijel před platností značky a kotouč neumístil, nebo na začátku platnosti značky, která je od 7:00 hodin a kotouč umístil, tak výsledek bude úplně stejný, parkovat můžu maximálně 2 hodiny do 9:00.
A to, si myslím, je důvod proč byla značka na místo osazena, aby se zabránilo, v době od 7:00 do 20:00 parkování delšímu než 2 hodiny.
( K tomu mě napadá ještě jeden dotaz, dá se někde zjistit za jakým účelem byla značka umístěna?)
Což se v mám případě nestalo, ani stát nemohlo když strážník z místa odcházel v 8:40. Parkovací kotouč je tam pouze pro informaci o zaparkování přes den.
Jednoznačně jsem nikoho neomezil, neparkoval delší dobu než stanovuje značka a jsem zvědav, jak to nakonec dopadne, proto tady hledám relevantní pomoc.
Osobně si myslím, že je to jenom buzerace a pokud by se to podařilo dotáhnout do konce mohlo by to spoustě lidí pomoct.
Momentálně testuji situaci, že pokud budu na místě parkovat, dávám kotouč na 21:00 hodin jelikož hodiny nerozlišují mezi 9 a 21 hodinou.
Zajímá mě, jak bude strážník argumentovat když k vozidlu dorazí před 9:00 hodinou. V podstatě si tak parkování prodloužím o další 2 hodiny :)
To stanice35:
Přesně na to chci poukázat, že v zákoně je při začátku stání a nesmí se v průběhu stání měnit.
-
To Ladislav Laker:
Souhlasím s vámi ve výkladu platnosti značky IP 13b, ale v době mého parkování značka platná nebyla, jelikož jí zneplatnila dodatková tabulka, takže jsem nebyl povinen nikde nic umisťovat.
Ano, svislá dopravní značka platná nebyla v době mezi 20:00 a 07:00. Ale ušlo vám, že parkoviště má dva odlišné parkovací režimy. Jde tedy o dvě různá stání, která se řídí odlišnými ustanoveními zákona.
- Stání od 20:00 do 07:00 je stáním na parkovišti, které není označeno svislou dopravní značkou.
- Stání od 07:00 je jiné stání: jde o stání na parkovišti označeném značkou IP 13b.
Úderem 7:00 hodin bylo zahájeno stání spojené se vznikem povinnosti mít ve vozidle viditelně umístěný parkovací kotouč. Při tom je bezvýznamné, že vozidlo v okamžiku změny parkovacího režimu již stálo na parkovišti zamčené a neujelo ani centimetr.
Bylo pouze na řidiči, aby se postaral o splnění své povinnosti, a bylo pouze na něm, jakým způsobem tuto povinnost splní.
- Například mohl zajít k autu těsně před 07:00 a umístit kotouč.
- Nebo mohl někoho poslat.
- Mohl mít ve vozidle elektricky ovládanou robotickou ruku, která by v 07:00 vytáhla parkovací kotouč z přihrádky a umístila jej viditelně ve vozidle.
- Mohl přijet v 19:00, umístit parkovací kotouč s časem nastaveným na 19:00 == 07:00, a mohl klidně parkovat až do 09:00 následujícího dne.
-
Podle mně, pokud přijel po 20:00 tak měl nastavit na hodinách čas 7:00 a mohl stát do 9:00.
-
A jaký je materiální aspekt toho, že stál do 9:00 a "umístil x neumístil kotouč"? Po deváté hodině je to jasné, ale do 9:00 tam prostě není žádný rozdíl a "zákon (značka) přikazuje" není automaticky naplnění materiálního aspektu ani záměru zákonodárce (či zřizovatele parkoviště). Tím je zjevně nepřekročení dvou hodin parkování v uvedeném časovém intervalu. To se nestalo.
-
Tak s tím samozřejmě souhlasím....spíš mi šlo o to narovnat ty nesmysly o vstávání a nastavování hodin v 7:00.
-
Mé vozidlo nerespektovalo dopravní značku IP 13b s dodatkovou tabulkou: Max. doba parkování 2 hod. Pracovní dny 7-20hod. (...) Pokud jsem zaparkoval mimo platnost značky, což je mimo pracovní dny od 20-7 hodin, tak se na mě nevztahuje povinnost umístit kotouč ve vozidle. A žádný zákon mi nenařizuje umístit ho tam později.
Váš případ by si zasloužil dotáhnout až k NSS, případně k ÚS. Protože jde o záležitost, která v judikatuře českých soudů nebyla dosud řešena.
Jde v tomto případě o rozpor mezi platností a účinností dopravní značky. Jde o toto:
- V oblasti právních předpisů se striktně rozlišuje okamžik platnosti a okamžik účinnosti.
- U dopravního značení však zákonodárce zcela zapomněl na rozlišení těchto dvou okamžiků.
Pokud přijmeme tvrzení, že značka IP 13b byla v době Vašeho vjezdu na parkoviště NEPLATNÁ, pak to vede k jedinému závěru: že jste ji mohl ignorovat nejen při vjezdu, ale i po celou dobu parkování vozidla. Jako by tam nebyla.
Ouřady a policisté však zastávají (nikde neuzákoněný) názor, že značka je PLATNÁ jaksi do budoucna i v době kdy je NEPLATNÁ. Požadují po řidiči, aby bral do úvahy i značku, která je sice neplatná, ale stane se platnou později (v časovém úseku uvedeném na dodatkové tabulce).
Takto to však v právu nefunguje.
I pro dopravní značky je nepochybně třeba uplatnit konstantní judikaturu o pravé a nepravé retroaktivitě právního předpisu. Totéž musí platit i pro retroaktivitu místní úpravy provozu na pozemních komunikacích. V tom případě by Váš pohled na situaci byl zcela správný:
Neplatná značka nebyla způsobilá vyvolat žádné právní účinky. Vaše povinnosti vzniklé před okamžikem platnosti značky IP 13b je třeba posoudit podle místní úpravy účinné v okamžiku vjezdu na parkoviště. A víme, že v době vjezdu tam žádné omezení nebylo.
Zbývá jen přesvědčit o této triviální pravdě SO1, SO2, NSS, případně Ústavní soud.
Ve skutečnosti jde tedy o chybu zákonodárce v textu zákona i v prováděcí vyhlášce. Bylo by třeba striktně rozlišit:
- Značka je PLATNÁ nepřetržitě od okamžiku kdy byla umístěna/osazena.
- Značka je ÚČINNÁ pouze v době vyznačené na dodatkové tabulce. (Což by vedlo k závěru, že jste již při vjezdu měl a mohl předvídat budoucí počátek účinnosti.)