Ideální věk, kdy začít cpát teenagerům do hlavy základy FSM je nějaký 14-15 rok, kdy se jich to začne týkat. Mám s tím několik zajímavých zkušeností. Měl jsem možnost 3 roky působit na ZŠ jako zaskakující matikář a fyzikář a chemikář a zachytil jsem od žáků někollik pozitivních poznatků, co souviseli s prací policie a názorem na ně.
Jednou se jednalo o dva kluky, co byli podezřelí z nějakého sprejerství a vandalismu. Takže ředitelna, kobereček, fízlové ve škole a vyslýchačka.Vím, že oba nebyli žádní svatouškové, ale tohle mi u nich nehrálo. Takže rada nad zlato: nic vám neřeknu, využívám práva nevypovídat, chci, aby byli přizváni rodiče, a když vytáhnou nějaký důkazy neposrat se a zatloukat. Ve finále na základě velmi pofiderních záznamů ze soukromé kamery nebyl nikdo nikdy usvědčen. Ti dva kluci byli vybráni a měli být usvědčeni, protože bydleli poblíž.
Každý školní rok beseda s městskou policií a branné odpoledne a ukázky sebeobrany a fizlo čokla, co najde trávu. Milé děti, zítra po velké přestávce nebudeme mít fyziku a půjdeme do tělocvičny a budeme mít besedu s městskou policií. Reakce ze třídy: zase jak loni ty dva kokoti! Smích. Cukání koutků vyučujícího. Třída čeká napomenutí a pomrd. My chcem radši fyziku, když teda nebudete zkoušet. Bouhužel, nejde to! Sednete si někam dozadu, kde na Vás nebude vidět,do ucha si hodíte MP3 a nebudete vyrušovat a k ničemu se vyjadřovat a chrápat raději potichu.Policistům se smát až po besedě.
Jednou za rok probíhá na všech školách test z dopravní výchovy. Tuším, že dva nebo tři nejlepší řešitelé ze třídy postupují do okrskového kola, kde se koná opět nějaký test a jízda zručnosti. Tento asi 35 let starý test jsem dostal za úkol napsat a vyhodnotit s osmáky místo chemie.
Takže milé dětičky, o dnešní hodině nás nečeká slíbený pokus s karbidem vápníku, ale místo toho si napíšete test z dopravní výchovy. Ano, ten stejný, co psali vaši tátové a mámy a vy jste ho už psali loni a předloni a budete psát za rok a zřejmě ho budou psát i vaše děti. Hlásí se Pepíček a Anička, my jsme byli loni na okrskovém kole a byl tam stejnej test, pak jsme jeli na čas jízdu zručnosti a pak tam přijeli policajti něco plácali a vytahovali se kde koho chytli bez helmy a bez světla. Pořád jsme na něco čekali a byl to děsnej vopruz a nakonec jsme dostali pexeso od besipu. Ano výborně, kdo se chce probojovat do dalšího kola? Nikdo, výborně, takže všichni. Pište si: 1a , 2c,...... Tak, a když to máme všichni plný počet bodů,( vedení se s tím nějak popere) něco vám v kostce povím k tomu, jak se chovat na silnici. Prosvištíme si na projektoru pár nejdůležitějších značek, povíme si jak se nezmasakrovat na kole a ještě na konec zvládneme ten acetylén.
V podstatě mne zaujalo, že ty puberťáci nemají absolutně zájem poslouchat bláboly dvou dementních měšťáků a jsou ochotni raději akceptovat výuku, což je neobvyklé. Obvykle platilo, sebeblbější ulejvárna lepší než vyučování. Podobné to je tím testem besipu. Když jsem já chodil do školy, tak tato soutěž probíhala také a měla nějakou úroveň a bavilo nás to. Dnes se to dělá, protože to někdo nařídil. Dopravní výchova nemá na 2. stupni v tematických plánech žádný prostor. Je to jen na učiteli jestli do svého předmětu zakomponuje okrajově nějaký výchoný cíl z dopravní výchovy. Ve finále ty děti o to mají zájem, je to nějaké zpestření, když se podá rozumně s trochou nadsázky. Ale poslouchat od městapa bláboly typu,kolik dětí zachránila přilba, kolik dětí chytli bez přilby a jaká pokuta za to hrozila a jak malou nakonec dostali rodiče.
Je to pohlazení po duši, když ty děti dokážou dát najevo, že jim můžeme s besedou s městapem políbit prdel a když u dospělého odhalí, že sdílí stejný nazor. To je právě ten okamžik, kdy má přijít na řadu FSM.
Já jsem se to snažil těm dětem nepřímo podsouvat vrámci matiky i fyziky, toho prostoru tam je dost. Velmi oblíbená byla třeba laborka v terénu. Průměrná rychlost nerovnoměrného pohybu. V teoretické přípravě je třeba seznámit děti jak funguje klasický radar, jak úsekové měření. Proč jsou obě věci děsně fajn, komu to prospěje. Vhodné je rozpoutat debatu, čí rodiče už někdy zaplatili za rychlost. Pak je dobré nadhodit, že existuje obrana. Ti chytřejší začnou přemýšlet, jak oblafnout úsekovku. Ve finále laborky se jde provádět ven skrytý dohled. Děti rádi pracují se stopkami a vysílačkou. U učebně pak provádějí výpočty odečítají tolerance ( tím si zopáknou procenta) a určují, kdo je a není pyrát. Pochopitelně sympatizují s pyráty. Veškerá zjitěná data se dají použít dále v matematice. Dá se vymyslet spousty slovních úloh typu kolik bychom vybrali na pokutách za hodinu,den,měsíc, když každé páté auto zaplatí 500,- a dvanácté 1000,- z výdělku odečtěte 10% helmutářů a jiných pyrátů, co se k tomu nedokážou postavit jako chlapy. Vhodné je nadhodit otázku, kam vybrané peníze zmizí a rozjede se opět bouřlivá debata a děti přijdou sami na to, že měřit v některých místech je ptákovina. Taková matika i děti baví.