30kmhcz
Poradna => Potřebuji poradit - ostatní => Téma založeno: l_oupi 03 Ledna 2023, 20:31:15
-
Ahoj,
jako spousta jiných i já jsem debil prodal vozík a dal kupujícímu podklady k přepisu, ten to nepřepsal samozřejmě, navíc jsem ani já vozík nepřepsal no, bylo to v roce 2016, povinné ručení bylo na mého otce, platil jsem ho až do teď, protože jsem si myslel, že to je pojistka na vozík, co mám v garáži, ale otec umřel, tak se pojistka zrušila no a teď přišla původnímu majiteli ČKP. Podle ČKP zároveň vozík nebyl nikdy a nikde pojištěn.
No, co teď? Vozík nedohledáme, aktuálního držitele také ne. Možná je vozík už v kovošrotu. Původní majitel je bývalí příslušník, pobírající už rentu a nemůže si dovolit jen tak třeba dojít na úřad a nahlásit třeba ztrátu dokladů. Přepis na mě není už teď možný, když není vozík, není evidenční kontrola.
-
Váš zesnulý otec byl ofiko majitelem a platil POV pořád? A došlo k fyzickému prodeji, ale ne přepisu?
Původním majitelem myslíte otce, nebo někoho třetího, nebo dokonce čtvrtého?
Asi bych ČKP poslal kopii úmrtního listu s tím, že vůbec nevím, o co jde a uvidíte, ale třeba je to všechno úplně jinak, ztrácím se v tom.
-
Chápu správně, že ČKP chce výpalné po exfízlovi?
-
Pochopil jsem to tak, že jste koupil v roce 2016 přívěs, nepřepsal ho na sebe, váš otec platil povinné ručení, přívěs jste pak prodal, nevíte komu, nepřepsal jste ho a povinné ručení platil otec dál. Po smrti otce přestalo být hrazeno povinné ručení a ČKP vymáhá peníze od toho, který vám ho prodal.
Smůlu má tedy on a ne vy. Proč to řešíte? Ať si to vyřeší on. Maximálně po vás může vymáhat náhradu škody za to, co uhradí ČKP, pokud může prokázat, že vám přívěs prodal. A to pochybuju, že by byl úspěšný s takovou žalobou u soudu, udělal chybu, že nepřevedl přívěs v registru na vás. Samozřejmě může se také mstít, propíchnout pneu, zapálit auto, barák, nevím jestli je toho schopen?
Aby zanezil dalšímu narůstání dluhu vůči ČKP, měl by nahlásit na registru vozidel ztrátu technického průkazu, ztrátu registrační značky a novou registrační značku dát do depozitu. Jestli to tak stačí nechat v depozitu na věčné časy, to nevím.
-
Aby zanezil dalšímu narůstání dluhu vůči ČKP, měl by nahlásit na registru vozidel ztrátu technického průkazu, ztrátu registrační značky a novou registrační značku dát do depozitu. Jestli to tak stačí nechat v depozitu na věčné časy, to nevím.
to si zadelava na podvod protoze jednak lze o tom ze ztratil TP, RZ a pokud to da do depozitu a nema vozik (vozidlo) odstavene mimo verejnou komunikaci a tedy pod kontrolou, tak pripadny pruser s nim spachany pujde za nim (podepisujete pri depozitu prohlaseni o tom ze vozidlo je odstavene mimo verejnou komunikaci). Pokud nema kupni smlouvu, tak ma bud moznost na registru vozidel zazadat o vymaz s tim ze vozidlo je jiz zlikvidovane, a to ze je v registru je pouze bordel pri preklopeni registru do elektronicke podoby a o tomto aktu informovat CKP. Pokud neuspeje, tak nahlasit kradez na PCR a s tim opet na registru vozidel zazadat o zruseni registrace s tim ze nema vozidlo pod kontrolou a tudiz za nej nemuze zodpovidat. Pokud ma kupni (prodejni smlouvu), tak bych to zkusil u CKP hodit na noveho majitele ....
-
Parádní popis....
vidím již dva výklady celé situace a tedy přidám třetí....
Mám pocit, že píšete o dvou vozíkách - jeden jste prodal, předal doklady a nepřepsal., druhý vozík stojí v garáži a myslel jste, že jste na něj platil POV. Nechápu, jak se "původní majitel" liší od vašeho otce- jsou to skutečně jiné osoby?
Shrnutí - chcete-li radu, popište to tak, aby to bylo pochopitelné a nebylo třeba doplňujících dotazů....
-
Nebudu moralizovat na téma lajdáctví při (ne)přepisování vozidel, ať už ve chvíli jejich faktického pořízení i následného prodeje. Ale pokud je současný stav takový, že daný vozík neprovozujete, nedržíte, ani jinak neužíváte, a zároveň nejste v žádné roli zapsaný v registru, řekl bych, že to v zásadě není váš problém, a můžete jen popřát hodně štěstí tomu, čí problém to je.
Vás by teoreticky mohla dohnat pokuta za to, že jste neprovedl přepis na sebe při koupi vozíku. Jsou rozporuplné názory na to, zda v případě, že měl přepis proběhnout dávno (a aktuálně už navíc nejste vlastník ani provozovatel), zda jde o tzv. trvající delikt, a od kdy se počítá promlčení. Ale v tomto případě je to fuk, protože stejně s tím vy osobně teď nemůžete nic dělat, tedy dokud vás někdo z něčeho neobviní, nemá smysl se tím trápit.
Teoreticky by vás mohla dohnat povinnost platit výpalné (tzv. příspěvek) ČKP po dobu, kdy jste fakticky vozík provozoval, ale pouze v případě, že by někdo ČKP vaše vlastnictví a provozování (v soukromoprávním smyslu) věrohodně prokázal. Je zde také drobný rozpor, vy tvrdíte, že nějakou pojistku na ten vozík jste platili (předpokládám, že minimálně po dobu, kdy jste ho i provozovali), kdežto ČKP prý (předpokládám, že registrovému provozovateli) píše, že nebyl pojištěn nikdy. Je klidně možné, že v tom má bordel ČKP, resp. že nemá správná data od pojišťovny, kde byl vozík pojištěn, nebo že se jim to z nějakého důvodu nepropojilo. Každopádně pokud umíte prokázat, že po dobu, kdy jste vozík fakticky vlastnil a provozoval, že byl současně pojištěný, snadno se ubráníte ČKP i v případě, že by to na vás zkoušeli (ale viz výše, je velmi nepravděpodobné, že by po vás vůbec šli, pokud tomu sám nepůjdete naproti, mnohem snazší kořist je pro ně původní registrový majitel).
Pak je tu samozřejmě možnost, že po vás bude chtít náhradu škody původní majitel, který to nejspíš odnese, ale pokud tady nemáte nějaké silné neformální vazby, tak ho klidně můžete poslat do háje. Uplatnit to u soudu sám nezvládne, a pro advokáty to nebude zajímavé, šlo by o věcně velmi složitý spor o pár šupů, náklady vysoce přesáhnou jistinu. I kdyby to přesto zkusil, prohraje, protože to, že to původně nepřepsal, je jeho odpovědnost stejně jako vaše.
-
Vidím, že jsem způsobil zmatek, uvedu přesněji:
Máme "vozík", ten je pouze 1, který řešíme. Vozík jsem koupil já v 09/2016 od otce mého kamaráda. Tento vozík jsem dostal s veškerou důvěrou, plnou mocí, atd... ale ještě ten měsíc jsem vozík prodal dál se všemi dokumenty. Povinné ručení jsem tehdy udělal na mého otce, protože jsem měl i původně v plánu to napsat na něj.
09/2016 tedy vozík prodán a majitel zůstal stále otec mého kamaráda. Povinné se platilo i nadále, i když jsem majitel nikdy nebyl a nikdy se to nepřepsalo, prostě těch 150 Kč/rok vždy někdo zaplatil a neřešilo se. Jenže můj otec, na kterého povinné ručení bylo zemřel a tak pojistka zanikla 08/2022. No a ČKP teď vymáhá od 08/2022 do teď. Podle serveru ČKP ale vozík stále pojištěný není, takže to možná ještě bude pokračovat.
Jelikož se jedná o známého, tak chci být v tomto součinný a nějak to vyřešit, byl jsem debil že jsem to nepřepsal.
-
No v zásadě platí vše, co jsem napsal výše. Váš problém to formálně není, aktuálně (2022) nejste majitel/provozovatel ani ve smyslu soukromého práva, ani formálně dle zápisu v RV, tedy není co řešit. Že chcete původnímu majiteli poskytnout součinnost je hezké, akorát když nemáte ani vozík, ani originál TP, ani nefigurujete v RV, tak toho není moc, co byste pro něj mohl udělat.
Z té koupě a následného prodeje máte nějaké smlouvy nebo jiné papírové stopy? Hlavně o prodeji tomu aktuálně nedosažitelnému majiteli (o transakci mezi otcem kamaráda a vámi můžete tvrdit cokoliv, co vám bude vyhovovat, pokud se na tom dohodnete, třeba že z vaší strany šlo jen o zprostředkování prodeje).
Kolik to výpalné aktuálně činí? Pokud to jsou drobné, bylo by asi v rámci "damage control" rozumné to zaplatit, pokud cítíte spoluodpovědnost, klidně na to můžete panu ex-fízlovi přispět, nestačí-li mu, chudinkovi, jeho renta. Dalším krokem by měla být snaha dohnat buď aktuálního majitele vozíku, nebo vozík. Případně provést nějakou formální likvidaci, resp. uložení do depozitu, jak už máte výše, ale to by měl být až další krok po vážně míněné snaze současného provozovatele dohnat, případně máte-li jistotu, že je už vozík fyzicky někde ve šrotu. Protože pokud jezdí, tak tím formálním vyřazením z provozu můžete jeho aktuálnímu uživateli způsobit nemalé problémy, které by se od něj klidně mohly i odrazit na vás, tedy pro tento scénář je třeba připravit si předem dostatečné krytí.
-
Dokument, který jsem osobně viděl, tak je kupní smlouva z exfízla na mě. Já už žádnou kupní smlouvu nemám, nedohledal jsem. Vozík může být kdekoliv, netuším, zda ještě existuje, zda ho někdo má, ale jelikož to je cca 8 let, tak pochybuji, že by ten co to ode mě kupoval ještě držel a nebo snad měl schovanou kupní smlouvu.
Je tam sazba 4 Kč/den, dělá to tedy asi 600 Kč aktuálně. Pojistku snad zatím sjednám na sebe, ať je klid od ČKP a vozík se snad budeme snažit nějak dopátrat, i když nevím jak.
-
Je vozík nějak indentifikovatelný (výrobní číslo, VIN) krom SPZ ? POkud ne tak ztratit SPZ - požádat o novou, koupit na bazoši vrak vozíku - ten nechat zlikvidovat na vrakovišti a s potvrzením dojít vozík vyřadit z evidence.
-
Upřímně si za ta léta nepamatuji, zda na vozíku něco je nebo není. VIN ma jen třímístný a navíc v TP to bylo jako “vozík vlastní výroby”, takže popisovaný způsob by asi šel.
-
Jenže můj otec, na kterého povinné ručení bylo zemřel a tak pojistka zanikla 08/2022....
jenom drobná technická... Úmrtím pojistníka pojištění nezaniká. Zaniká až okamžikem oznámení změny vlastníka pojistiteli. Takže někdo musel tuto změnu oznámit (nikoliv oznámit "pouze" úmrtí).
-
Jenže můj otec, na kterého povinné ručení bylo zemřel a tak pojistka zanikla 08/2022....
jenom drobná technická... Úmrtím pojistníka pojištění nezaniká. Zaniká až okamžikem oznámení změny vlastníka pojistiteli. Takže někdo musel tuto změnu oznámit (nikoliv oznámit "pouze" úmrtí).
Jelikož se u pojišťovny uplatňoval nárok na plnění za smrt, tak pojišťovna automaticky vypověděla i další pojištění; takto se o tom dozvěděla.
-
Dobrý den, to, že nedošlo k přepisu vozíku tak, jak ukládá zákon, je samozřejmě špatně a způsobuje to následně i řadu problémů, které je zapotřebí řešit. Pokud jde o ČKP, tak při zasílání Výzev k úhradě příspěvku do garančního fondu vycházíme ze zákona nejdříve z dat uvedených v RSV. V případě, že osoba uvedená v RSV v nepojištěné době již vozidlo nevlastnila a prodala ho, dá se situace vyřešit doložením kupní smlouvy. My se poté s požadavkem již obrátíme na kupujícího. Vzhledem k tomu, že Vaše situace je komplikovanější, bude nejlepší, když nás budete kontaktovat na naši e-mailovou adresu dotazy@ckp.cz, abychom společně našli řešení.
Česká kancelář pojistitelů
-
Ze zvědavosti ... pokud ČKP stačí k vyvrácení zákonné domněnky dle § 4(2) ZPOV to, že registrový vlastník/provozovatel předloží nějakou kupní smlouvu, jak bude ČKP postupovat, pokud vás kupující pošle do háje (resp. taky předloží nějakou smlouvu, je nekontaktní atp.)?
-
To mě také zajímá, jak je vyřešeno cyklení dalších smluv.
-
Dobrý den, cyklení smluv zabránit nelze, protože ten prvotní kámen úrazu je již v nepřepsání vozidla. V případě, že nám další oslovený kupující opět doloží, kupní smlouvu, která prokáže, že vozidlo prodal ještě před vznikem tohoto nepojištěného období dál, budeme kontaktovat dalšího kupujícího. V případě, že se ho nepojištěné období bude týkat částečně (vozidlo prodal v průběhu nepojištěného období), budeme po něm požadovat úhradu za období, do kterého vozidlo vlastnil. Zbylou část budeme požadovat po novém vlastníkovi. Každý tedy bude zodpovídat za svou část nepojištěného období. Zároveň ale vzhledem k nepřepsání vozidla a tím nesplnění zákonné povinnosti změny zápisu vlastníka v RSV do 10 dní po prodeji/zakoupení vozidla, jak ukládá zákon, riskuje prodávající i kupující od správního orgánu (obecního úřadu obce s rozšířenou působností) uložení pokuty až do výše 50.000,- Kč. Tato zákonná povinnost se totiž týká jak prodávajícího, tak kupujícího.
Česká kancelář pojistitelů
-
ČKP: Tedy pokud správně čtu mezi řádky, pokud s vámi někdo vyběhne smlouvou (či řetězcem smluv) vedoucích až k nějaké ekonomické mrtvole, tak sice své výpalné odepíšete, patrně proto, že náklady na vlastní podrobné šetření, kdo byl v rozhodné době skutečným vlastníkem, a zda předkládané smlouvy nejsou jen fingované, by převýšily (potenciální) zisk. Ale abyste si spravili chuť, všechny zúčastněné nabonzujete správnímu orgánu. No potěš, práce v takové "firmě" zřejmě vyžaduje silný žaludek ...
-
Pokud k dalšímu článku "řetězu" dojde "do 10 pracovních dnů od převodu vlastnictví" a nalezneme-li dostatečný počet Helmutů, pak ostrouhá i správní orgán....
Mám pocit, že kolega ČKP asi dost lže v popisu svého postupu.
-
Také pochybuji, mají přece svoji oběť jistou, toho kdo je zapsán v registru vozidel jako provozovatel, nebudou nic vymáhat po účastnících smluv.
-
Dobrý den, cílem našich odpovědí zde, je pomoci vyřešit situace, se kterými se motoristé setkávají a upozornit je na širší souvislosti a dopady, které se pojí s nedodržením zákonné povinnosti mít sjednané povinné ručení. Považovali jsme tedy v tomto příspěvku za důležité, nejen poradit ve vztahu k ČKP, kdy se situace dá vyřešit doložením kupní smlouvy, ale i upozornit na riziko možné sankce ze strany správního orgánu, aby tak motorista předešel případným dalším nepříjemnostem a překvapením.
Tak tedy pro další vysvětlení co se týká nepřepsání vozidla. Zápis změny vlastníka v registru má z pohledu práva pouze deklaratorní povahu, tzn. že pouze osvědčuje vznik, změnu či zánik právní skutečnosti, která již nastala bez ohledu na to, zda a kdy byla do registru zapsána. Občanský zákoník jasně stanovuje, že k převodu vlastnického práva u movitých věcí dochází již samotnou účinností smlouvy. Pro změnu vlastníka vozidla je tedy rozhodující datum přechodu vlastnického práva sjednaného v kupní smlouvě, nikoli zápis do RSV. Vytváření fiktivních kupních smluv určitě nedoporučujeme, to je již trestný čin. Sjednat si povinné ručení, nebo zaplatit za svou chybu, byť je to jakkoli nepříjemné, je přece mnohem jednodušší a navíc správné.
Česká kancelář pojistitelů
-
ČKP: Díky za objasnění vaší motivace sem přispívat, klidně si zde své "širší souvislost a dopady" ventilujte. Ale pokud na jednoduchou otázku, jak bude ČKP postupovat v konkrétní situaci, odpovíte mj., že někdo riskuje pokutu, tak se nezlobte, pokud to čtu tak, že ČKP svým postupem toto "riziko pokuty" významně navýší.
K vaší přednášce stran povahy zápisu do RV nosíte sovy do Athén, tohle zde (předpokládám) všichni, kdo se o věc hlouběji zabývají, vědí. Navíc to extrémně zjednodušujete, řešíte jen soukromoprávní vlastnictví a pomíjíte, že povinnost platit ČKP výpalné za nepojištěné vozidlo mají solidárně vlastník a provozovatel tohoto vozidla, a také to, že sice (z mnoha různých příčin) může být nesoulad mezi RV a soukromoprávní realitou, ale zároveň zákon 168/1999 Sb. konstruuje vyvratitelnou doměnku, tedy v případě sporu by to, že vozidlo mělo jiného vlastníka/provozovatele než je uvedeno v RV, musel prokazovat ten, kdo na tom bude mít právní zájem.
-
Ještě v rámci téma ČKP, právě mě kontaktovala známá, že loni v létě neměla na úhradu pojistky, tak ji nechala zrušit a obnovila ho po 3 měsících a začala zase jezdit. No ČKP chce skoro 5k, na to jim nasr.t. Lze to ještě obejít? Vozidlo bylo odstavené a nejezdila, neměla ani na benzín.
-
Obávám se, že to je opravdu hodně špatně. Pokud Vaše známá neměla na úhradu pojistky a ani na provoz auta, měla dát jeho značky do depozitu (a zajistit, aby auto nestálo na veřejné komunikaci). Což pak by v okamžiku požadavku na zprovoznění znamenalo nepřijít o platnost technické, protože bez značek by to musela na technickou a zpět nechat odtáhnout. A platnou technickou musí mít v okamžiku, kdy chce značky z depozitu vyzvednout…
Bez značek v depozitu nelze zrušit povinné ručení…
-
Ha, ČKP se ozvalo, pač sem byl udán původním majitelem. Dotaz, ČKP nemá povinnost posílat do DS? Přišlo obyč, zahlédl jsem dopis jen jak zrovna odlétal neboť ho vítr odfouknul :-D
-
Nemá, nedavno se to řešilo.
-
Řešil jsem to před časem já. ČKP nejspíš není OVM a posílá na adresu provozovatele v techničáku. Já naštěstí věděl, že mě výpalné za pár dní čeká, a kontaktoval jsem ČKP iniciativně, aby mi doručovali do datovky, což se stalo a já pak zaplatil..
Jenže kdybych to netušil, bůhví jak bych se o tom dověděl, když mezi lidmi je zakořeněný úzus, že když člověk nežije na trvalé adrese, že to vyřeší datovka..
-
... že když člověk nežije na trvalé adrese, že to vyřeší datovka..
Není problém zaregistrovat si na úřadu doručovací adresu.
-
Jasně, ale jsou tu dva aspekty:
- doručovací adresa neřeší, že ČKP posílá na adresu v techničáku, kterážto je shodná s trvalou adresou,
- doručovací adresu nejspíš všichni datovkoví lidi považují za zbytečnou, protože přece mají datovku.
-
. A platnou technickou musí mít v okamžiku, kdy chce značky z depozitu vyzvednout…
novinka
od 1.3.tr již neplatí
stačí uzavřené pojištění
-
Mike: díky za aktualizaci. Já tuhle změnu ještě nezaznamenal. ;)
-
já náhodou, pak telefonát se spolužákem (PČR) a nakonec finální ověření na úřadě
značka i ORV doma 8)
je tam totiž i tahle třešnička, což u motorky nepotěší...
- u vozidel vyřazených z provozu, u kterých nebude vlastníkem vozidla ve lhůtě 3 let ode dne vyřazení vozidla z provozu vozidla požádáno o zachování odevzdaných registračních značek, dojde po uplynutí této lhůty ke skartaci registračních značek (a tím i skartaci osvědčení o registraci). K první skartaci uložených registračních značek bez oznámení o požadavku k jejich zachování dojde 1.3.2026 (lhůta 3 let se u vozidel vyřazených z provozu před 1.3.2023 počítá až od data 1.3.2023). Zachování registračních značek podléhá správnímu poplatku ve výši 200 Kč. Pokud byly RZ a ORV úřadem skartovány, úřad vydá bez poplatku nové při ukončení vyřazení
-
je tam totiž i tahle třešnička, což u motorky nepotěší...
Nerozumím proč nepotěší vždyť tam je že
..Pokud byly RZ a ORV úřadem skartovány, úřad vydá bez poplatku nové při ukončení vyřazení..
-
predpokladam, ze Mikovi jde o zachovani starych, tj. rozumne velkych moto RZ.
-
přesně tak
ono na kývačku dát tu EUplachtu, tak si budu muset nechat v techničáku změnit maximální provozní rychlost :)
a i taková š100 by s nějakým 1E9 3722 vypadala "divně"