30kmhcz

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  

Novinky:

>>DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: ČTOU TO TADY JAK ÚŘEDNÍCI, TAK POLICIE. Neuvádějte nic, podle čeho by protistrana mohla dovodit, o jaký případ se jedná. Jak na to? Pojďte >>sem<<.

Zobrazit příspěvky

Tato sekce Vám umožňuje zobrazit všechny příspěvky tohoto uživatele. Prosím uvědomte si, že můžete vidět příspěvky pouze z oblastí Vám přístupných.

Příspěvky - Snowman

Stran: 1 [2]
16
Mohlo by se jim i napovědět, že pokud nemají přístupy do databází, ve kterých je Váš bohatý ropný obchodní partner ze Středního východ veden, lze se dotázat na velvyslanectví příslušného státu (např. na velvyslanectví Spojených arabských emirátů ve Vídni, velvyslanectví Sultanátu Omán ve Vídni nebo velvyslanectví Kataru v Budapešti, které mají v pověření diplomatický a právní styk s Českou republikou). Pokud to správní orgán neudělá, nelze říci, že správní orgán "pokračoval v šetření přestupku", zvláště, když jste ho takto hezky navedl.

17
Rozsudky NSS a ÚS / Zahraniční judikáty k sprdel
« kdy: 27 Dubna 2015, 01:16:32 »
Tímto bych se chtěl podělit o názor německých soudů na sprdel. V uvedeném případě šlo o tom, zda je možné vést v Německu exekuci na majetek německého provozovatele, kterého rakouské správní orgány uznaly vinným v rámci sprdele (tedy objektivní odpovědnosti provozovatele za porušení dopravních předpisů v Rakousku). Tedy auto německého řidiče v Rakousku něco dle tvrzení správních orgánů spáchalo, oni vyzvali provozovatele, ať určí řidiče, on odmítl výslovně uvést údaje o řidiči s odvoláním na své právo nevypovádat. Následovala fáze rakouský sprdel. Tedy rakouské orgány vydaly rozhodnutí o tom, že je provozovatel je vinnen sprdelem a chtěly na základě tohoto rozhodnutí vést exekuci na majetek řidiče v Německu. Soud v Mnichově k tomuto uvedl: "rakouské správní rozhodnutí odporuje podstatným zásadám ústavního pořádku Německa. Pokud by toto rakouské správní rozhodnutí bylo v Německu vykonáno, prosadily by orgány Německa rozhodnutí, které porušuje v Německu platné základní právní zásady. Rakouské správní rozhodnutí porušuje zákaz sebeobviňování a porušuje právo obviněného nevypovídat v trestním řízení (shodně usnesení německého Spolkového ústavního soudu z 7. 7. 1995, 2 BvR 326/92).
Rakouským správním rozhodnutím je provozovatel sankcionován za to, že jako provozovatel neuvedl údaje o osobě, které uvedené vozidlo předal. Potrestání tohoto neuvedení osoby jako přestupek porušuje dle názoru tohoto soudního senátu výše uvedené základní zásady německého práva."
Žádost o provedení exekuce zamítnuta - rozhodnutí bylo vydáno v rozporu se základními zásadami německého práva a proto jej nelze na území Německa vykonat.
Rozhodnutí FG München 10. Senat, 10.10.2013, č. j. 10 K 2217/13.

Při případném posouzení ústavnosti českého sprdele by mohly německé zkušenosti hrát významnou roli, neboť český Ústavní soud zahraniční soudní praxí a zejména pak německou často argumentuje.

18
Základem argumentace bude § 12 odst. 1 trestního řádu. Dle tohoto ustanovení platí, že Orgány činnými v trestním řízení se rozumějí soud, státní zástupce a policejní orgán. Obec (a to jakákoliv) není "orgánem činným v trestním řízení". Toto ustanovení tak nelze nikdy užít v případě, kdy je povinným subjektem obec. Rovněž argument některých orgánů (se kterým jsem se již opakovaně setkal), že řízení o přestupku je ve smyslu judikatury Ústavního soudu a ESLP trestním řízením a proto nelze informace poskytnout dle § 11 odst 6, neboť jde o informace z trestního řízení, není přihléhavý. Je sice pravdou, že ve smyslu judikatury Ústavního soudu a ESLP je řízení o přestupku trestním řízením, ale to je z toho důvodu, aby obviněný měl práva uvedená v čl. 6 Úmluvy. Jde tedy o práva obviněného, kterému musí být zarušen určitý standard ochrany i v přestupkových věcech. Rozhodně těmito judikatorními závěry nelze odůvodnit závěr, že je obec "orgán činný v trestním řízení".


19
Žádat o odklad současně soud i správní orgán možné je, žádné ustanovení právních předpisů tento postup nevylučuje. Za žádost o odklad výkonu rozhodnutí směřovanou soudu se však platí soudní poplatek (tuším že 1.000 Kč). Navíc je nezbytné splnit podmínky ustanovení § 73 odst. 2 soudního řádu správního, které stanoví, že Soud na návrh žalobce po vyjádření žalovaného usnesením přizná žalobě odkladný účinek, jestliže by výkon nebo jiné právní následky rozhodnutí znamenaly pro žalobce nepoměrně větší újmu, než jaká přiznáním odkladného účinku může vzniknout jiným osobám, a jestliže to nebude v rozporu s důležitým veřejným zájmem.
V návrhu je nezbytné přesvědčit soud, že podmínky tohoto ustanovení jsou splněny. S ohledem na skutečnost, že rozhodnutí krajských soudů o přiznání nebo nepřiznání odkladného účinku nejsou usměrňovány rozhodovací praxí Nejvyššího správního soudu (kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu proti rozhodnutí o přiznání nebo nepřiznání odkladného účinku není přípustná), je tak rozhodovací praxe soudů ve věci odkladného účinku občas rozkolísaná.

20
Pro odklad výkonu rozhodnutí v přestupkových věcech není zcela nezbytné žádat soud ve správní žalobě o odklad výkonu rozhodnutí dle soudního řádu správního. Dle ustanovení § 83 odst. 1 zákona o přestupcích platí, že "Požádá-li účastník, který podal návrh na přezkoumání rozhodnutí o přestupku soudem, o odložení výkonu rozhodnutí, správní orgán jeho žádosti vyhoví.". Jinými slovy, pokud se podá správní žaloba, je na odklad rozhodnutí právní nárok, tj. správní orgán musí výkon rozhodnutí odložit (tedy ponechat žalobci řidičský průkaz).
Postup je takový, že se podá správní žaloba a následně se informuje správní orgán, že byla podána správní žaloba a že žalobce v souladu s ustanovením § 83 odst. 1 zákona o přestupcích žádá o odklad výkonu rozhodnutí.
Dle nejnovější judikatury Nejvyššího správního soudu však § 83 odst. 1 zákona o přestupcích nedopadá na záznam bodů do registru řidičů, tj. odklad výkonu rozhodnutí dle § 83 odst. 1 zákona o přestupcích nebrání tomu, aby úřad zaznamenal příslušný počet bodů do karty řidiče. Pokud tedy hrozí vybodování, nestačí podat jen návrh dle § 83 odst. 1 zákona o přestupcích, ale je skutečně nezbytné podat návrh soudu na odklad výkonu rozhodnutí a zdůvodnit, proč návrh splňuje podmínky § 73 odst. 2 soudního řádu správního. Na tento odklad dle § 73 odst. 2 soudního řádu správního není právní nárok.
Pokud vybodování nehrozí, stačí podat správní žalobu a správní orgán požádat dle § 83 odst. 1 zákona o přestupcích o odklad výkonu rozhodnutí a správní orgán musí vyhovět.

21
V této věci dle mého panuje nejednost rozhodovací praxe jednotlivých senátů Nejvyššího správního soudu. Zatímco v námi často používaném rozhodnutí Nejvyššího správní soudu ze dne 13. prosince 2006, č.j. 5 As 3/2006-70 bylo konstatováno, že "Právo na informace dle zákona č. 106/1999 Sb. je možno označit za prostředek realizace hmotného práva, přičemž z ničeho nelze dovodit, že jej nemůže využít i účastník řízení, z něhož má být informace poskytnuta". Naopak v rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 13.08.2008, čj. 2 As 38/2007 - 78 bylo konstatováno, že "nahlížení účastníka řízení do spisu podle § 38 správního řádu z roku 2004 je natolik komplexně upraveným specifickým postupem poskytování informací, že je subsumovatelné pod § 2 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím (ve znění před novelou provedenou zákonem č. 61/2006 Sb.), z něhož plyne, že zákon o svobodném přístupu k informacím se nevztahuje na poskytování informací podle zvláštního právního předpisu".
Oba rozsudky jsou pak následnou judikaturou citovány. Druhý rozsudek byl např. citován v rozsudku Nejvyššího správní soudu ze dne 20. 12. 2012, č. j. 2 As 132/2011 - 121 nebo v rozsudku Nejvyššího správní soudu ze dne 27. 6. 2012, č. j. 9 Ans 7/2012 - 56. Zde bylo rovněž uvedeno, že "Nad rámec výše uvedeného nutného odůvodnění lze ještě – toliko jako obiter dictum - připomenout dosavadní judikaturu, ze které vyplývá, že nahlížení účastníka řízení do spisu podle správního řádu je specifickým a komplexně upraveným postupem poskytování informací, na které se informační zákon nevztahuje, neboť se jedná o zvláštní právní úpravu ve smyslu § 2 odst. 3 tohoto zákona; srov. zejm. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 13. 8. 2008, č. j. 2 As 38/2007 - 78, vztahující se již k novému správnímu řádu (č. 500/2004 Sb.) nebo rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 27. 1. 2004, č. j. 5 A 158/2001 - 100, publikovaný pod č. 204/2004 Sb. NSS, a rozsudek ze dne 28. 3. 2006, č. j. 8 As 34/2005 - 76, jež se vztahují ještě ke starému správnímu řádu (č. 71/1967 Sb.)".
Rozhodovací praxe správních soudů tak není zcela jednotná a je spíše rozkolísaná. Navrhoval bych, aby každý, kdo se dostaně až do fáze kasační stížnosti, navrhl Nejvyššímu správnímu soudu, aby věc předložil rozšířenému senátu Nejvyššího správního soudu k vyřešení otázky, zda účastník řízení může požadovat informace ze správního spisu v režimu zákona o svobodném přístupu k informacím.

22
Rozsudky NSS a ÚS / Re:Objektivní odpovědnost provozovatele vozidla
« kdy: 16 Prosince 2014, 16:40:37 »
V případě soudního přezkumu sprdele by bylo možná vhodné, aby žalobce již ve správní žalobě příslušnému krajskému soudu navrhl, aby soud postupoval dle článku 95 odst. 2 Ústavy ČR, tj. aby soud věc předložil celou věc Ústavnímu soudu pro rozpor sprdele s ústavním pořádkem České republiky a zároveň navrh Ústavnímu soudu příslušná ustanovení upravující sprdel zrušit (tzv. abstraktní kontrola právních předpisů).
Bylo by tak možné sprdel zrušit, aniž by bylo nezbytné dávat kasačku k Nejvyššímu správnímu soudu.
Bylo by však určitě dobré, aby příslušná argumentace o protiústavnosti byla promyšlená a dobře podložená, aby to Ústavní soud rovnou neodmítl nebo nezamítl (pokud by mu to tedy už příslušný krajský soud postoupil).

23
Rozsudky NSS a ÚS / Re:Objektivní odpovědnost provozovatele vozidla
« kdy: 12 Prosince 2014, 16:51:26 »
Tak opět přidám jeden rozsudek na téma sprdel od Krajského soudu v Hradci Králové. Jde o rozsudek z 30. 7. 2014, č. j. 30A 38/2014. V tomto případě šlo o to, že úřad vedl přestupkové řízení proti konkrétní fyzické osobě (nezaplacené parkování). Toto řízení zastavil, protože spáchání skutku, o němž se vedlo řízení, se nepodařilo obviněné prokázat. Následně to správní orgán okamžitě překlopil na sprdel a vydal příkaz kterým uznal provozovatelku vozidla vinnou s tím, že se dopustila správního deliktu podle § 125f odst. 1 zákona o silničním provozu (tj. nezajistila dodržování dopravních předpisů). Následně podán odpor, vydáno rozhodnutí (totožného obsahu jako příkaz), odvolačka odvolání zamítla.
Krajský soud rozhodnutí zrušil, neboť správní orgán opomněl vydat výzvu po zahájení správního řízení podle § 125f odst. 1 zákona o silničním provozu a rovnou vydal příkaz a následně rozhodnutí o spáchání správního deliktu. Kasační stížnost nebyla podána. Líbí se mi věta, kterou Krajský soud okomentoval rovnou vydání příkazu pro spáchání sprdele bez výzvy:

"Správní orgán by tak skutečně mohl v obdobným případech rovnou zahájit řízení o správním deliktu provozovatele vozidla, neboť toho stíhá, jak již uvedeno, objektivní odpovědnost za spáchaný delikt a s tím související povinnost uhradit pokutu. Jistě by se takovýto postup jevil z hlediska fiskální politiky státu pohodlnější a ve všech směrech méně zatěžující správní orgány, nicméně takovouto možnost krajský soud v zákonné normě nenalezl."

24
Rozsudky NSS a ÚS / Objektivní odpovědnost provozovatele vozidla
« kdy: 17 Října 2014, 18:14:25 »
Zaznamenal jsem rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 21. listopadu 2013, č. j. 51A 23/2013-21, kde tento soud posuzoval objektivní odpovědnost provozovatele vozidla. Provozovatel vozidla uvedl, že vozidlo zaparkovala (šlo o protiprávní parkování vozidla) osoba J.K., která ve správním řízení vše popřela. Následně byl provozovatel shledán vinným a rozhodnutí potvrzeno. Ve správní žalobě k tomuto soud uvedl následující: "Za iluzorní má krajský soud rovněž náměty žalobce na výslechy případných svědků zaparkování vozidla a kontrolu případných kamerových záznamů. Ostatně nic nebránilo žalobci, aby sám označil případné svědky daného přestupkového děje, nehledě na to, že žalobce si vůbec nesplnil, jak uvádí, svoji zákonnou povinnost (jde o možnost), neboť nesdělil správnímu orgánu údaje o totožnosti řidiče vozidla v době spáchání přestupku (viz § 125h odst. 6 zákona o silničním provozu). Uvedl mu totiž osobu, která se k přestupku nehlásila, přičemž její zavinění při spáchání daného přestupku nebylo možno zjistit. A to je totéž, jako kdyby neuvedl vůbec nic. A v tuto chvíli se krajský soud vrací na začátek s tím, že když se žalobce nestaral o svůj majetek řádným způsobem, nemůže se ani divit tomu, že zůstal jediným odpovědným za spáchání předmětného přestupku ve smyslu § 125f odst. 1 zákona o silničním provozu." Žaloba zamítnuta.
Byla podána kasační stížnost.

25
Jsem toho názoru, že tento přístup lze uplatnit i v případě, kdy jde o papíry, pokud tedy příslušná osoba má chuť se soudit ve správním soudnictví. S ohledem na § 83 odst. 1 zákona o přestupcích nemusí daná osoba odevzdat papíry v případě podání správní žaloby (na odklad výkonu rozhodnutí je dle tohoto ustanovení právní nárok).

26
Chtěl bych se s ostatními podělit o právní překlad rozsudku Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku, který ve věci Falk v Nizozemsko za určitých okolností akceptoval objektivní odpovědnost vlastníka vozidla. Uvedená nizozemská úprava měla sloužit jako vzor při přijímání příslušné úpravy v ČR.
Nejsem schopen přeložit příslušná ustanovení nizozemského zákona, na základě kterých byla sankce uložena panu Falkovi, neboť mé znalosti nizozemštiny jsou značně omezené. Přikládám však právní překlad nejdůležitější části rozsudku ve věci pana Falka (z angličtiny), kde se Evropský soud pro lidská práva zabývá právě objektivní odpovědností provozovatele vozidla a překlad příslušných nizozemského zákona z rozsudku z angličtiny:


Soud zdůrazňuje, že i drobné dopravní přestupky představují „trestní obvinění“ ve smyslu článku 6 Evropské úmluvy o ochraně lidských práv a svobod. ...
Právo každé osoby na presumpci neviny a požadavek na obžalobu, aby nesla důkazní břemeno proti obviněnému, není absolutní, neboť skutkové nebo právní domněnky fungují v každém trestně-právním systému a nejsou v principu zakázány Evropskou úmluvou o ochraně lidkských práv a základních svobod, pokud stát zůstává v rozumných limitech a bere v potaz důležitost toho, co je v sázce a práva obhajoby. Jinými slovy řečeno, příslušná opatření a prostředky musí být rozumně proporcionální a musí sledovat legitimní účel…
Při posuzování toho, zda byl v tomto projednávaném případě princip proporcionality zohledněn, soud chápe, že uložená objektivní odpovědnost byla zavedena, aby byla zajištěna bezpečnost na silnicích a to tak, aby dopravní přestupky, zjištěné technickými nebo jinými prostředky a spáchané řidičem, jehož identita nemohla být zjištěna v reálném čase, nebyly nepotrestány a zároveň aby obžalování a potrestání těchto dopravních přestupků nepředstavovalo neakceptovatelnou zátěž pro domácní soudní instituce. Soud dále podotýká, že osoba, které byla udělena pokuta dle článku 5 příslušného nizozemského zákona, může napadnout udělenou pokutu před příslušným soudem s plnou přezkumnou pravomocí a v jakémkoliv z těchto procesů není příslušná osoba ponechána bez obrany ato tak, že může uvádět argumenty dle článku 8 příslušného nizozemského zákona a/nebo tvrdit, že v příslušné době měla policie reálnou možnost zastavit vozidlo a zjistit identitu řidiče.
Za těchto okolností, shodně jako Nejvyšší soud Nizozemska, tento soud neshledává článek 5 příslušného nizozemského zákona – který ukládá povinnost zapsanému vlastníkovi vozidla, aby převzal odpovědnost za své rozhodnutí dovolit jiné osobě užívat své vozidlo – nekompatibilním s článkem 6 § 2 Úmluvy.

Pro úplnost překlad z angličtiny příslušných článků 5 a 8 nizozemského zákona, na které se odvolává ESLP (a které pravděpodobně sloužily panu Humlovi jako vzor.)

V případech, kdy byl přestupek spáchán registrovaným motorovým vozidlem a identita skutečného řidiče nemohla být zjištěna v reálném čase, uloží se pokuta zapsanému vlastníkovi vozidla (Článek 5), to neplatí, pokud zapsaný vlastník prokáže, že jeho/její vozidlo bylo použito jinou osobou proti jeho/její vůli a že vlastník nebyl schopen zabránit tomuto užití, nebo že vozidlo bylo komerčně pronajato na dobu přesahující tři měsíce nebo že v uvedené době již bylo vozidlo prodáno jiné osobě, která poskytla písemnou záruku proti odpovědnosti (Článek 8.

Takže je vidět, že i v Nizozemsku, na které se pan Huml tak rád odvolával, není ta odpovědnost až tak úplně absolutní.


27
Úřad má přece teoretickou možnost kontaktovat zastupitelský úřad příslušné země s dotazem, zda daná osoba skutečně existuje a zda zemřela. Pokud by to neučinil a zahájil po vrácení zásilky rovnou řízení o správním deliktu, lze argumentovat, že úřad nepostupoval dle ustanovení § 125f odst. 4 písm. a) zákona o silničním provozu, tedy že neučinil nezbytné kroky ke zjištění pachatele přestupku a v následném řízení. Pokud by se zásilky vrátila, mohl by rovněž správní orgán (asi jen teoretické úvahy) ustanovit dané osobě opatrovníka nebo doručovat veřejnou vyhláškou. Pokud by se správní orgán dotázal, zastupitelský úřad by mu sdělil, že daná osoba skutečně zemřela. V dopise by šlo úředníka i navést sdělením ve stylu. Osoba X zemřela, což lze ověřit dotazem na velvyslanectví (konzulátu) státu XY v Praze, jehož byla osoba X občanem a na jehož území rovněž zemřela.

28
Co takhle uvést prokazatelně zemřelou osobu, která zcela prokazatelně žila trvale v zahraničí? Pro hledání zemřelých v USA doporučuji následující stránku, kde lze hledat i časové období úmrtí:
http://www.tributes.com/search/obituaries/?solr=&first=&last=&city=&state=&search_type=1&dod=&keywords=
Na této stránce tak lze dohledat jméno, příjmení, datum narození, datum úmrtí a rovněž i přibližnou adresu, kde daná osoba žila. S trochu štěstí a googlováním se podaří dohledat i přestná adresa.

Správní orgán sice asi nemůže jako u občana ČR nebo osoby trvale žíjící v ČR spolehlivě ověřit, že uvedená osoba je skutečně mrtvá, na druhou stranu ale nemůže ani vyvrátit tvrzení oznamovatele, že tato osoba skutečně mrtvá je, což je i ostatně pravda. Takže by oznámení znělo tak, že údaje nutné k určení totožnosti řidiče jsou následující: pan John Smith, nar. 1.1.1967, bytem New York Avenue 654, Washington, USA. Uvedená osoba dne XX.XX.XXXX zemřela.
Co si o tomto myslíte?

Stran: 1 [2]