Zajímavá informace z neformalní diskuze o parkování v Praze s úředníky na SO - dva průjezdy a čas delší než 3 minuty mezi nimi prý potřebují jen v modré zóně, kde je rezervované parkování. V zóně fialové jim stačí jen jeden průjezd kontrolního vozidla, protože tam se musí platit automaticky, porušení značky vzniká od první sekundy zastavení a nepřipadá tam do úvahy krátkodobé zastavení vozidla do 3 minut.
Asi chápu jádro jejich argumentu, ale udržitelné to snad není. I když výsledek bude jako obvykle záležet na tom, zda konečný (kvazi)závazný výklad podá někdo s mozkem v hlavě, či formalista bez vlastní řidičské zkušenosti.
Jde patrně o pojmy zastavení, stání a značku IP 13c. Přechod mezi zastavením a stáním je v ZPPK definován nikoliv exaktním časem, ale lehce neurčitě navázáním na účel (doba nezbytně nutná k neprodlenému ...). K tomu se vztahuje i veškerá výše odkazovaná judikatura (kterou lze shrnout tak, že 5 minut je obecně OK, nad 30 minut již těžko půjde o zastavení, a v tomto intervalu bude záviset na konkrétních okolnostech).
Zde je ale jiný problém. Různé varianty parkovacích značek představují místní úpravu jak stání, tak i zastavení. U IP 13c ale poněkud nesystémově není řečeno nic o zastavení ani stání, jen to, že je parkoviště placené, má tam být jakýsi automat (hodiny) a je třeba dodržet podmínky stanovené DT či přímo na automatu.
Osobně to vidím tak, že jediný rozumný výklad je, že na místě označeném IP 13c je obecně povoleno zastavení, stejně jako na IP 13b (kde povinnost umístit kotouč platí též až od začátku stání). Už proto, že jinak by byla povinnost stanovená značkou fakticky nesplnitelná - musel bych zastavit někde jinde (kde to ZPPK připouští), pak si jít přečíst, co se píše na automatu, a teprve pak na IP 13c zaparkovat. Nemůžu dopředu vědět ani předjímat, co se na tom automatu píše, zda tam není např. nějaká dodatečná podmínka (typu zákazu parkování výfukem k chodníku), také zpravidla až tam se dozvím cenu. Nutit řidiče nejdřív načíst automat (a případně rovnou zaplatit) a až pak zastavit, by bylo zjevně absurdní. Což patrně uznává i Praha, ve vyhodnocení dat z bonzovacích aut nejspíš bude nějaká časová tolerance mezi nafocením auta a začátkem zaplaceného stání (dojít k automatu, navolit požadované údaje a zaplatit, případně i vystát frontu, netrvá 0 s).
Přijde mi tedy logické považovat zastavení na dobu nezbytně nutnou k zaplacení u automatu (případně k seznámení se s cenou a dalšími podmínkami a třeba i tím, zda automat bere/nebere cash, eura, karty ...) za povolené. Nedovedu si představit, jak by MHMP obhájil, že je v pořádku nejdřív zastavit a např. do 5 minut na automat zaplatit, ale už ne zastavit a hned odjet např. po zjištění, že platit lze jen kartou.