Odpověď od Mgr. Šárky Jelínkové, Zlínský kraj.
Dobrý den pane X,
předem Vás srdečně zdravím a děkuji za Váš "legislativní" podnět k zákonu o provozu na pozemních komunikacích. Souhlasím s Vaším názorem, že předkládaných návrh především v bodě předjíždění cyklistů rozděluje společnost, ale i politiky v náhledu na tuto změnu. Na straně jedné nám chodí desítky mailů, především od rodin, rodičů, abychom schválením tohoto "bezpečného" odstupu při předjíždění cyklisty podpořili a zvýšili tím jejich bezpečnost, neboť mnozí řidiči automobilů se chovají velmi bezohledně. Na straně druhé jsou názory, a s těmi se také ztotožňuji, že na mnohých komunikacích bude problém dodržet bezpečný odstup a také, že navržené tresty za nedodržení jsou nastaveny velmi přísně.
Pošlu Vám několik citací z mailů, které nás naléhavě žádají o schválení této změny:
"Prosím dejme po vzoru civilizovaných zemí, jako je např. Francie, Španělsko, Německo, Belgie, Portugalsko zákonem jasně najevo, jaká je pro předjíždění bezpečná vzdálenost. Jsme v provozu ještě více zranitelnější než chodci, kteří mají své vyvýšené chodníky".
"Jezdím často, téměř denně, po silnici mezi dvěma městskými částmi (Líšeň-Slatina), kde v úseku 900 metrů je povolená rychlost 80 km/h. Ranní cesta je mírně z kopce, takže tam strávím jen přibližně dvě minuty, ale jsou to dvě minuty nepříjemných zážitků až hrůzy. Silnice nemá krajnici, dá se předjíždět, ale v protisměru jezdí také hodně aut. Když mě v tomto úseku předjede auto s kontejnerem nebo 30-ti tunový kamión tak, bývá to hodně stresující. Kilometry kolem není nikde žádná použitelná cesta a už vůbec ne cyklostezka. Děkuji řidičům, kteří mě riskantně nepředjíždějí a uvítám povinný odstup 1,5 metru".
"Chtěl bych vás požádat, abyste podpořili ochranu cyklistů a schválili stanovení odstupy 1.5 m při předjíždění. U nás v Brně neexistují souvislé cyklostezky ani cyklopruhy a pokud se na nějakou chci s rodinou dostat, musím jet i v městském provozu. Jezdím i s dvouletou dcerou v sedačce a když projíždím kolem ostrůvku tramvají a vytlačí nás předjíždějící auto na chodník, necítím se bezpečně. Vím, že jeden zákon bezpečí na českých silnicích neudělá, ale alespoň část řidičů si snad uvědomí, že ohrožuje životy ostatních lidí, a bude více ohleduplná".
Atd. Je toho hodně.
Rozhodování nebude ani pro mne jednoduché, jsem řidič auta (velmi častý - především trasa - Bystřice p/H- Praha), ale i cyklista. Ochrana rodin i s dětmi na kolech je pro mne docela limitující při mém rozhodování. Nicméně jsem připravena podpořit minimálně snížení trestů za porušení zákona. V každém případě vnímám tento zákon jako výchovný moment.
S přáním všeho dobrého
Mgr. Šárka Jelínková
Předsedkyně klubu KDU-ČSL
Stálá komise Senátu pro Ústavu České republiky a parlamentní procedury
www.senat.czSenátní kancelář:
Valdštejnské nám. 17/4, 118 01 Praha 1
Tel.: +420 257 073 781