30kmhcz
Procesní záležitosti => Odborná literatura => Téma založeno: fu 20 Září 2016, 10:17:10
-
prodloužení reakční doby v závislosti na hladině alkoholu Prof. PhDr. Jiří STRAUS, DrSc. Katedra kriminalistiky Policejní akademie ČR v Praze.
http://www.mvcr.cz/soubor/straus-reakcni-cas-clanek-pdf.aspx str. 15
Jinými slovy, tato analýza experimentálně zjištěných hodnot naznačuje excitační efekt alkoholu pro velmi malé hladiny alkoholu v krvi, pro 0,17 – 0,23 g/kg.
Jinymi slovy, mira alkoholu 0,17-0,23 nezkracuje reakcni dobu!
PS: toto jsem vykutal pri hledani zcela neceho jineho. ;)
UPDATE: nalezl jsem dalsi vyzkum https://www.researchgate.net/publication/12225211_Blood_alcohol_concentration_psychomotor_effects ktery predchozi potvrzuje
-
podle těch úžasných a skvělých grafů totiž hodnota alkáče pod kůží kolem 0,2prom dokonce reakční dobu zkracuje...ať žije statistika...že z toho rovnou neudělají závěr, že řidič musí před jízdou požít malé pivo, aby měl lepší reflexy...
-
Vždyť taky podle FIA a FIM je alkohol doping pokud je víc než 0,0.
-
dalsi material
http://www.rozhlas.cz/meteor/prispevky/_zprava/video-alkohol-svedci-ridickam--1170097
Překvapení výzkumu
Nejzajímavějším závěrem práce je skutečnost, že řidiči do hladiny 0,3 ‰ měli rychlejší reakční dobu, jezdili plynuleji, lépe dodržovali konstantní bezpečnou vzdálenost, méně vyjížděli ze svého jízdního pruhu a dělali méně chyb než za střízliva. Pokud však je hladina alkoholu vyšší než 0,4 ‰, dochází naopak k výraznému zhoršení, zvláště u žen. I přestože se v daných experimentech ukázalo, že do hladiny 0,4 ‰ se řidiči zlepšovali nebo chovali stejně jako za střízliva, je velice diskutabilní zrušení nulové tolerance k alkoholu během řízení. Je možné, že se řidiči v reálném provozu budou chovat jinak než na simulátoru.
-
Tohle mi připomíná, je to pár let zpátky, na jedné z českých TV stanic se rozhodli udělat test jak se řidič zhoršuje podle toho kolik vypije alkoholu.
Vzali nějakého moderátora či kdo to byl, posadili ho do auta na dráhu jak jsou tam stříkající vodopády, umělé smyky, různé zatáčky z kuželů, simulace chodců skákajících pod auto apod. Moderátor měl dráhu projet a za každou chybu mu odečetli nějaké body.
Udělali z toho show asi na hodinu :-/ nicméně:
1. pokus: střízlivý moderátor projel trasu poprvé, nasekal několik chyb.
2. pokus: asi po pár pivech moderátor projel trasu podruhé a kupodivu nasekal méně chyb.
v následujících pokusech pil více a více alkoholu a už to bylo jenom horší.
Co z toho plyne? Dnešní logikou by se měli brát řidičáky za jízdy v místech, kde řidiči jedou poprvé, neb je to ještě nebezpečnější než alkohol za volantem :D
-
řidičáky nebrat
zakázal bych jízdu do míst, kde to řidič nezná 8)
-
....Nejzajímavějším závěrem práce je skutečnost, že řidiči do hladiny 0,3 ‰ měli rychlejší reakční dobu, jezdili plynuleji, lépe dodržovali konstantní bezpečnou vzdálenost, méně vyjížděli ze svého jízdního pruhu a dělali méně chyb než za střízliva. ......
Proto je také již v zákoně zákaz řízení po požití a nikoliv pod vlivem, protože to požití se prokazuje o dost snáze.
Bylo by zajímavé tvrdit, že jsem sice po vlivem, ale to zákon nezakazuje a alkohol si aplikuji nitrožilně. :)
-
Kvůli zlepšení reakcí dle výzkumu? ;D
-
Proto je také již v zákoně zákaz řízení po požití a nikoliv pod vlivem, protože to požití se prokazuje o dost snáze.
Bylo by zajímavé tvrdit, že jsem sice po vlivem, ale to zákon nezakazuje a alkohol si aplikuji nitrožilně. :)
No jestli do pojmu "požít" by si soudce v tomto případku celkem logicky nezahrnul i nitrožilní aplikaci. Jinak požít je možno i vdechováním alkoholových par a dokonce i z druhým koncem anébrž análně....
-
Ano a proto je tu možnost zvýšené fyziologické hladiny, kdy řidič nadýchá, přestože nepožil :-)