30kmhcz
Poradna => Potřebuji poradit - vedení správního řízení => Téma založeno: LDN 19 Června 2018, 00:14:46
-
Zdravím zdejší odborníky - mám dotaz týkající se porušení zákazu předjíždění:
Před několika týdny jsem nedával pozor na značky a natočila mě policejní Octavie při předjíždění v úseku, kde to je zakázáno značkou b21a (Zákaz předjíždění). Z úřadu mi přišlo lejstro, kde jsem uznán vinným - doplněno zákazem řízení na 6 měsíců a pokuta 5 000 Kč. S čím mám trošku problém je, že manévr jsem zahájil až v místě na konci zatáčky, kde je situace přehledná a jedná se o rovný úsek, kde se protijedoucí auto nemá kde schovat a tudíž v mých očích se jedná o bezpečný manévr :)
Otázka je, zdá má cenu podávat odpor a hnát to do správního řízení a pokusit se je přesvědčit o nenaplnění znaku materiálního s tím, že v ten moment nebylo předjíždění už vůbec nebezpečné. Sám úředník sice materiální znak zmiňuje, ale pouze následovně:
...je nesporné, že řidič, který nerespektuje zákaz předjíždění, významně porušuje zájem společnosti na bezpečnosti a plynulosti silničního provozu...
Má vůbec smysl v tomhle případě riskovat náklady na právníka, když nejsem schopný posoudit pravděpodobnost úspěchu a nechat ze sebe jenom tahat peníze za právní zastoupení? :)
-
Jelikož se ptáte na odpor, tak Vám patrně přišel příkaz, souhlasí?
Dle mého názoru má odpor smysl určitě, v případě prohry to bude dražší o 1000 Kč za správní poplatek, ale pokutu ani zákaz řízení (a 7 bodů) už navýšit nemohou. V případě výhry to máte zadarmo. Navíc se ve správním řízení mnohému naučíte - kde si podobný kurz koupíte za tisícovku?
Na nenaplnění materiálního aspektu bych nesázel, ale určitě se najde mnoho jiných argumentů a použitelných zbraní. Z toho mála, co jste napsal moc nezjistíme, pomohlo by vložení anonymizovaného příkazu a informace, kde k přestupku mělo dojít. (téma můžeme přemístit do neveřejné části fóra)
Spíše náměty na brainstorming:
- Byl jste zastaven? Kde? Měli Vaše vozidlo po celou dobu na dohled? Nemohlo dojít k výměně řidičů?
- Byla značka zákaz předjíždění platná a dostatečně viditelná?
- Nenacházela se mezi značkou a místem předjíždění nacházet křižovatka rušící platnost značky? Nebo alespoň vyústění účelové komunikace, které se jako křižovatka jevilo?
- Nemohl jste na silnici najet až za značkou zakazující předjíždění?
- Nemohlo se jednat o krajní nouzi (např. vyhýbání překážce)?
-
Významným způsobem by manévrovací prostor vymezil záznam z policejního auta, sem s ním.
-
Chcete-li se vzeprit, musite investovat svuj cas. Prostudujte si toto forum, je zde uvedeno vse potrebne. Pravnika zatim k nicemu nepotrebujete.
-
@Číkus: Ano, je to tak - přišel příkaz.
Co se týká situace, tak si pomohu Google maps. První obrázek je místo, kde je značka B21a:
https://www.google.cz/maps/@49.7604587,13.4282639,3a,75y,49.95h,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1spfRzU648LXydlbt8JIiFhQ!2e0!7i13312!8i6656 (https://www.google.cz/maps/@49.7604587,13.4282639,3a,75y,49.95h,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1spfRzU648LXydlbt8JIiFhQ!2e0!7i13312!8i6656)
Druhý obrázek ukazuje místo, kde jsem zahájil manévr - cca 10 metrů před místem, kde do silnice ústí obytná zóna (ta by však - podle mě - značku B21a rušit neměla, ta je zrušena až necelých 100 m výše přibližně v polovině kopce).
https://www.google.cz/maps/@49.7614585,13.4305801,3a,75y,28.24h,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1sA_JluGzLs9TrjBH8hn3FQQ!2e0!7i13312!8i6656 (https://www.google.cz/maps/@49.7614585,13.4305801,3a,75y,28.24h,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1sA_JluGzLs9TrjBH8hn3FQQ!2e0!7i13312!8i6656)
@enzym:
Co se týká záznamu, tak ten případně ještě dodám, zatím jsem se na něj byl jenom podívat na úřadě. Situace je poměrně dobře vidět, i když mezi mnou a policením autem jsou další dvě auta táhnoucí se jako smrad za vedoucí Fabií :)
-
Na tu nejdulezitejsi otazku jsi Cikusovi neodpovedel:
"- Byl jste zastaven? Kde? Měli Vaše vozidlo po celou dobu na dohled? Nemohlo dojít k výměně řidičů?"
-
Na tu nejdulezitejsi otazku jsi Cikusovi neodpovedel:
"- Byl jste zastaven? Kde? Měli Vaše vozidlo po celou dobu na dohled? Nemohlo dojít k výměně řidičů?"
Ano, byl jsem zastaven - cca po 200 metrech po ukončení předjíždění. Ano, moje auto je na záznamu celou dobu - k výměně řidičů určitě dojít nemohlo :)
-
Pokud jste zahájil manévr až na úrovni s křižovatkou ulice Jitrocelové, nic jste neporušil. Je to normální křižovatka bez úpravy přednosti v jízdě (dával jste přednost zprava), vašemu výkladu stavu značení svědčí přerušovaná čára na styku s ulicí Jitrocelovou. Pokud by se to místo mělo považovat za vyústění účelové komunikace, musela by tam být plná čára, případně i Z 11c/d/g.
-
Pokud jste zahájil manévr až na úrovni s křižovatkou ulice Jitrocelové, nic jste neporušil. Je to normální křižovatka bez úpravy přednosti v jízdě (dával jste přednost zprava), vašemu výkladu stavu značení svědčí přerušovaná čára na styku s ulicí Jitrocelovou. Pokud by se to místo mělo považovat za vyústění účelové komunikace, musela by tam být plná čára, případně i Z 11c/d/g.
A není tam problém s tím, že ulice Jitrocelová je obytná zóna, přednost zprava tam tedy neplatí a je automaticky brána jako účelová komunikace?
-
Podle mě je to regulérní křižovatka s tím, že při výjezdu z obytné zóny musíte dát stejně přednost všem.
-
Samozřejmě že to tak značkodárce myslel, ale nedomyslel. I když řidič na Zábělské náhodou ví, že při jeho minulé jízdě tam byla obytná zóna, neznamená to, že nejde o křižovatku. Pro něj je směrodatná přerušovaná čára a neexistence Z 11c/d/g. Nanejvýš by mohl vědět, že nemusí dávat přednost zprava, pokud tam obytná zóna pořád je.
Osvěžme si, co je křižovatka (a tedy co ukončuje platnost většiny DZ): § 2 písm. w) (https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361/zneni-20170701#p2-1-w) křižovatka je místo, v němž se pozemní komunikace protínají nebo spojují; za křižovatku se nepovažuje vyústění polní nebo lesní cesty nebo jiné účelové pozemní komunikace na jinou pozemní komunikaci. O obytné zóně ani písmenko. Tento výklad podporuje i § 23 odst. 1 (https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361/zneni-20170701#p23-1) Při vjíždění z místa ležícího mimo pozemní komunikaci na pozemní komunikaci musí dát řidič přednost v jízdě ....balabla.... po pozemní komunikaci. To platí i při vjíždění z účelové pozemní komunikace nebo ze stezky pro cyklisty nebo z obytné nebo pěší zóny na jinou pozemní komunikaci., kde je vedle účelové komunikace (jejíž vyústění není křižovatkou) vyjmenována obytná zóna (jejiž vyústění, pokud není zároveň účelovou komunikací, křižovatkou jest).
EDIT: pokud se řidič bude věnovat řízení ve smyslu zákona, existenci obytné zóny zjistí maximálně periferním viděním až těsně před křižovatkou. Znamená to pro něj, že by mu řidič z obytné zóny měl dát přednost. Pořád se však jedná o křižovatku.
-
Ja tam tedy vidim jeste jednu krizovatku - zleva, hned za znackou zakaz predjizdeni v prvnim odkazu se pripojuje asfaltka.
-
To je docela hardcore výklad, ale v nouzi proč to nezkusit prohlásit za křižovatku - což zatím není tento případ. Spíše se však jedná o (neoznačnou) parkovací plochu, na kterou ústí předmětná asflatka. Byl by to zajímavý souboj argumentů pyrát x SO, protože přerušovaná čára by se v úrovni vyústění asfaltky na plochu našla.
-
Bude-li se to točit okolo výjezdu z obytné zony, pak cituji LDN - "Druhý obrázek ukazuje místo, kde jsem zahájil manévr - cca 10 metrů před místem, kde do silnice ústí obytná zóna (ta by však - podle mě - značku B21a rušit neměla, ta je zrušena až necelých 100 m výše přibližně v polovině kopce)". Platnost zákazové značky končí na vzdálenějším kraji křižovatky - tedy manévr byl zahájen ještě v zoně platnosti zákazu.
-
gumidos> Před fízlkárou byly další dvě auta, určit kde přesně k začátku předjížděcího manévru došlo pravděpodobně nebude jednoduché. Video by samozřejmě pomohlo.
-
Platnost zákazové značky končí na vzdálenějším kraji křižovatky - tedy manévr byl zahájen ještě v zoně platnosti zákazu.
Platnost zákazové značky končí křižovatkou - pro obviněného je výhodnější, aby končila na bližším kraji křižovatky, takže končí na bližším. :)
-
gumidos> Odkud berete tu informaci o vzdálenější hranici křižovatky?
Vyhláška č. 294/2015 Sb.
§ 3
Platnost svislých dopravních značek
(3) Zákaz, omezení nebo příkaz je ukončen nejbližší křižovatkou nebo příslušnou dopravní značkou.
Edit: uziv byl rychlejší.
-
Platnost zákazové značky končí na vzdálenějším kraji křižovatky
Bejvávalo, nyní platí Zákaz, omezení nebo příkaz je ukončen nejbližší křižovatkou nebo příslušnou dopravní značkou viz § 3 odst. 3 vyhlášky č. 294/2015 Sb. (https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2015-294/zneni-20160321#p3-3). S ohledem na dokonalou přehlednost následujícího úseku řidič usoudil, že platnost B 21a končí na začátku křižovatky.
EDIT: omega + uziv byli rychlejší
-
Pánové děkuji! Zatím mě s vaší pomocí napadá následující postup:
Podat odpor a argumentovat výjezdem z obytné zóny. V případě, že ta opravdu ruší zákazovou značku, tak požadovat prokázání přesného místa, kde se přestupek stal a doufat, že buď jsem opravdu předjížděl za křižovatkou nebo se orgánu nepodaří přesně určit místo, kde se skutek stal.
Druhá věc je v případě neúspěchu ve správním řízení - nejsem si jistý, jestli se po mě nebudou vozit a zamítnou prominutí zbytku trestu, pokud o to požádám. Za 10 let jsem nenasbíral žádné body ani jinak nejsem trestán, ale jak chápu, je to čistě na libovůli úřadu a prominutí zbytku trestu nemůžu nijak nárokovat.
-
argumentovat výjezdem z obytné zóny
Ne výjezdem z obytné zóny, ale křižovatkou.
-
V odporu není potřeba nijak argumentovat, na argumentaci bude ještě času dost. A chtělo by to získat spis vč. videa.
-
Pokud hodláte odpor doplnit nějakou argumentací (jest zbytečné), před odesláním nahoďte text sem. Spíše však podejte odpor bez dalšího. Vzory podání zde https://www.30kmh.cz/index.php?board=24.0 a zde http://road-fens.cz/category/vzory/
Druhá věc je v případě neúspěchu ve správním řízení
Brod je ještě daleko a křišťálovou kouli se nám zatím přes veškerou snahu nepodařilo zprovoznit.
Bez videa nemá smysl nic dalšího řešit či rozebírat a spekulovat, vše podstatné již bylo zmíněno.
EDIT: argumentací v odporu zcela zbytečně odkrýváte před SO karty, se kterými hodláte hrát a přitom my zatím netušíme, jaké karty má v ruce SO. Horší zahájení snad neexistuje.
-
Jen bych byl opatrný s argumentací že začal předjíždět už v křižovatce, protože
§ 17 Předjíždění
(5) Řidič nesmí předjíždět
f) na křižovatce a v těsné blízkosti před ní; tento zákaz neplatí
3. na hlavní pozemní komunikaci,
a pokud chcete argumentovat tím, že jde o křižovatku s nerozlišenou předností, tak tam platí zákaz standardně.
-
Také záleží na tom, v jakém okamžiku začíná video, které bude součástí spisu a co je na něm vidět. Třeba také mohl přijet po již zmíněné asfaltce a žádný zákaz předjíždění tak nepotkat.
-
Vše záleží na spisu a videu. Cest a cestiček je hypoteticky několik, jinak díky uživateli Spocklw za upozornění, je nutné s tím faktem zacházet obezřetně.
Zakladatel nechť se připraví na dlouhotrvající a vyčerpávající souboj, ale ŘP v čistírně a 7 bodů za to rozhodně stojí. Až budete mít spis a video, anonymizujte. Případ pak přesuneme do neveřejné části.
-
V odporu není potřeba nijak argumentovat, na argumentaci bude ještě času dost. A chtělo by to získat spis vč. videa.
toho bych se nyní držel
odpor v zákonné lhůtě
spis
anonymizovat - raději 2x zkontrolovat
nahrát sem
a
doufat, neházet flintu do žita
a tak.
-
To je docela hardcore výklad, ale v nouzi proč to nezkusit prohlásit za křižovatku - což zatím není tento případ. Spíše se však jedná o (neoznačnou) parkovací plochu, na kterou ústí předmětná asflatka. Byl by to zajímavý souboj argumentů pyrát x SO, protože přerušovaná čára by se v úrovni vyústění asfaltky na plochu našla.
V plzenskym GISu to je znacene jako mistni komunikace IV. tridy a plochou je to vozovka - ale moc se v tom plzenskem systemu nevyznam.