Pane hh vaše právní rady jsou pro orgány pronásledované řidiče velmi užitečné. Ne tak už tato konkrétní fyzikální. S vektorem g se totiž už počítá v určení adheze, kde má vliv pouze a jenom na deformaci pneumatiky a tedy na velikost její třecí plochy. Násobení g adhezním koeficientem pro určení brzdné dráhy je nesmysl. A také bychom měli zajímavý paradox, kdy vozidla různé hmotnosti se stejnými brzdami, stejnými pneumatikami a na stejném povrchu by měla ze stejné rychlosti mít stejnou brzdnou dráhu podle výpočtu a v experimentu by se brzdné dráhy lišily.
Vážený JF, upřímně mě těší vaše péče o kvalitu rad na fóru, ale snad by bylo lépe začít u sebe. K vašemu myšlenkovému experimentu - ano, v uvažovaném jednoduchém modelu brzdná dráha nezávisí na hmotnosti auta a odpovídá to i empirickým výsledkům (paradox vzniká leda v hlavě toho, kdo tomu nevěří). Nabízím ale jiný myšlenkový experiment - pokud auto z určité rychlosti na nějakém povrchu zabrzdí na dráze
s, tvrdíte, že pokud,
ceteris paribus, zmenším gravitaci na polovinu, bude brzdná dráha opět stejné
s? Nebo jinak, rozměrovou analýzou - ať už je správný výpočet jakýkoliv, bude zřejmě záviset na původní rychlosti [m/s], připusťmě že i hmotnosti auta [kg], a nějakých těch statických či dynamických třecích koeficientech, ty jsou ale bezrozměrné. Chcete-li z m/s a kg udělat metry, nutně potřebujete nějakou další veličinu či konstantu, jinak je to matematicky nemožné, bez ohledu na sofistikovanost použitého modelu. No a moc by mě zajímalo, co to podle vás bude, když použít ve výpočtu
g máte zakázáno ...
P.S. Z toho, že trochu rozumím právu, neplyne, že bych se nemohl vyznat i v něčem jiném ...